Kolla även så att du har ett tillräckligt kralligt batteri. En spikpistol kräver en del power av batteriet för att funka.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Nästa rätt.. Konsumentens val får inte innebära oskäliga kostnader för näringsidkaren.
"
...Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.


[bild]Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för näringsidkaren ska särskild hänsyn tas till

  1. vilken betydelse felet har,
  2. vilket värde som varan skulle ha haft i felfritt skick, och
  3. om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för näringsidkaren och utan väsentlig olägenhet för konsumenten.
"
K-rauta kan ju hävda att det blir en oskälig kostnad för dom att göra en omleverans. Om du tex köper en ny bil och den går sönder kan du inte kräva en ny bil för att den gamla är trasig.
Börja inte "blanda in äpplen bland bananerna". Nu handlar det om en spikpistol för ett par tuselappar, inte en ny bil för 400.000kr.
Att komma och hävda att det skulle bli för dyrt att ge TS en ny pistol, är ju bara löjligt. Vad kostar det att skicka en pistol till "verkstad", få den undersökt, sedan lagad, och sist skickad tillbaka till försäljaren. TS har även rätt till reseersättning, samt hyra av annan pistol.
Jag tror att det billigaste för K-rauta är att bara ge TS en ny pistol. Om de sen tycker att det lönar sig att laga pistolen, så kan de ju ändå göra det, och sen sätta den på hyllan igen. Den är ju oanvänd.

Konsumentlagen nämner ju även detta med "skälig kostnad".
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kolla även så att du har ett tillräckligt kralligt batteri. En spikpistol kräver en del power av batteriet för att funka.
Jag köpte helt nytt batteri och laddare för pistolen och använder det batteriet som rekommenderas, så det bör inte heller vara problemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
Antar att det är för sent att testa annat batteri, men jag vet en bekant som hade problem med ett helt nytt batteri från just ryobi. Blev liknande fel. Han testade med ett annat kraftigare batteri och det löste hans problem.

Om det vore ett frekvent förekommande fel, så borde ju butiken känna till och testa det direkt å andra sidan.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Antar att det är för sent att testa annat batteri, men jag vet en bekant som hade problem med ett helt nytt batteri från just ryobi. Blev liknande fel. Han testade med ett annat kraftigare batteri och det löste hans problem.

Om det vore ett frekvent förekommande fel, så borde ju butiken känna till och testa det direkt å andra sidan.
Tack,
ska ta det med mig till krauta när jag åker förbi senare i eftermiddag.
 
Förmodar att K-rauta har stängt nu. Hur gick det?
 
  • Gilla
Rademan
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Förmodar att K-rauta har stängt nu. Hur gick det?
Hann tyvärr aldrig förbi i går och de svarade inte på telefon, så det blir i dag istället. Återkommer med uppdatering.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Så tröttsamt dumdrygt bemötande, har haft liknande ärenden hos Jula (pengarna tillbaka) och NetOnNet (ny vara utan krusiduller) och har inga problem med att fortsätta köpa saker där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nej. Knappast då varan varit deffekt från början. Det är bara att reklamera varan, och begära ersättning för utgifter det inneburit. Exempelvis milersättning. Kolla konsumentköplagen.
Ett års garanti gäller alltid. Säljaren har möjlighet att reparera två gånger. Om de inte lyckas så ska du ha en ny vara. Du har även rätt till " bensinpengar för resa till och från butiken. Konsumtskyddet är väldigt starkt i Sverige men få vet om det. Gå in på konsumtverkets hemsida och läs.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Ett års garanti gäller alltid. Säljaren har möjlighet att reparera två gånger. Om de inte lyckas så ska du ha en ny vara. Du har även rätt till " bensinpengar för resa till och från butiken. Konsumtskyddet är väldigt starkt i Sverige men få vet om det. Gå in på konsumtverkets hemsida och läs.
Jo men om de skall ha ett par månader för varje reparationsförsök, så är ju bygget färdigt med manuell spikning innan spikpistolen blir lagad.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men om de skall ha ett par månader för varje reparationsförsök, så är ju bygget färdigt med manuell spikning innan spikpistolen blir lagad.
Ska repareras inom skälig tid. Det betyder ca 2 veckor
 
D Dinjo skrev:
Säljaren har möjlighet att reparera två gånger. Om de inte lyckas så ska du ha en ny vara.
Du är tyvärr illa uppdaterad. Hade du läst tråden hade du vetat att det där inte längre stämmer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Talade med dem på telefon i går och de hade då testat pistolen och hittade inga fel i butik. Så förmodligen är det det batteri jag köpte nytt vid samma inköpstillfälle som är boven i dramat. Jag ska förbi dem i eftermiddag och hämta pistolen och nytt batteri.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad menar du är fel om näringsidkaren har produkten i lager?

Det centrala i mitt inlägg är att kundens situation här är mycket starkare än många tror, och att det till del är relativt nytt.

Att det finns avvikande outliers tog jag hänsyn till i mitt ordval, men de är rätt oviktiga här.
A AG A skrev:
Börja inte "blanda in äpplen bland bananerna". Nu handlar det om en spikpistol för ett par tuselappar, inte en ny bil för 400.000kr.
Att komma och hävda att det skulle bli för dyrt att ge TS en ny pistol, är ju bara löjligt. Vad kostar det att skicka en pistol till "verkstad", få den undersökt, sedan lagad, och sist skickad tillbaka till försäljaren. TS har även rätt till reseersättning, samt hyra av annan pistol.
Jag tror att det billigaste för K-rauta är att bara ge TS en ny pistol. Om de sen tycker att det lönar sig att laga pistolen, så kan de ju ändå göra det, och sen sätta den på hyllan igen. Den är ju oanvänd.

Konsumentlagen nämner ju även detta med "skälig kostnad".
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad menar du är fel om näringsidkaren har produkten i lager?

Det centrala i mitt inlägg är att kundens situation här är mycket starkare än många tror, och att det till del är relativt nytt.

Att det finns avvikande outliers tog jag hänsyn till i mitt ordval, men de är rätt oviktiga här.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du är tyvärr illa uppdaterad. Hade du läst tråden hade du vetat att det där inte längre stämmer.
A AG A skrev:
Börja inte "blanda in äpplen bland bananerna". Nu handlar det om en spikpistol för ett par tuselappar, inte en ny bil för 400.000kr.
Att komma och hävda att det skulle bli för dyrt att ge TS en ny pistol, är ju bara löjligt. Vad kostar det att skicka en pistol till "verkstad", få den undersökt, sedan lagad, och sist skickad tillbaka till försäljaren. TS har även rätt till reseersättning, samt hyra av annan pistol.
Jag tror att det billigaste för K-rauta är att bara ge TS en ny pistol. Om de sen tycker att det lönar sig att laga pistolen, så kan de ju ändå göra det, och sen sätta den på hyllan igen. Den är ju oanvänd.

Konsumentlagen nämner ju även detta med "skälig kostnad".
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du är tyvärr illa uppdaterad. Hade du läst tråden hade du vetat att det där inte längre stämmer.
Bara för
P pennybridge skrev:
Talade med dem på telefon i går och de hade då testat pistolen och hittade inga fel i butik. Så förmodligen är det det batteri jag köpte nytt vid samma inköpstillfälle som är boven i dramat. Jag ska förbi dem i eftermiddag och häm
A AG A skrev:
Börja inte "blanda in äpplen bland bananerna". Nu handlar det om en spikpistol för ett par tuselappar, inte en ny bil för 400.000kr.
Att komma och hävda att det skulle bli för dyrt att ge TS en ny pistol, är ju bara löjligt. Vad kostar det att skicka en pistol till "verkstad", få den undersökt, sedan lagad, och sist skickad tillbaka till försäljaren. TS har även rätt till reseersättning, samt hyra av annan pistol.
Jag tror att det billigaste för K-rauta är att bara ge TS en ny pistol. Om de sen tycker att det lönar sig att laga pistolen, så kan de ju ändå göra det, och sen sätta den på hyllan igen. Den är ju oanvänd.

Konsumentlagen nämner ju även detta med "skälig kostnad".
Jag tror du har fel dessvärre. Han kommer inte få någon ersättning eller skadestånd i detta fall. Sedan vill jag bara upplysa dig om att en skälig kostnad är inte någon godtycklig kostnad utan d
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad menar du är fel om näringsidkaren har produkten i lager?

Det centrala i mitt inlägg är att kundens situation här är mycket starkare än många tror, och att det till del är relativt nytt.

Att det finns avvikande outliers tog jag hänsyn till i mitt ordval, men de är rätt oviktiga här.
Jag håller med dig i mycket som du skriver men inte allt. Jag håller med dig om att det skulle vara bäst om dom bytte ut varan men jag tror det finns många faktorer som göra att dom inte vill detta. Näringsidkaren kan fortfarande säga att det är för dyrt ( inte en skälig kostnad i jämförelse ) att byta ut en vara som kanske har ett litet fel. Det är det jag försöker säga. Jag tror också att personalen på K-rauta inte har kunskap att felsöka en spikpistol vilket då skulle resultera i att alla glada amatörer skulle åka tillbaka och säga att deras vara är trasig när det senare skulle visa sig att det var konsumenten som hade tummen mitt i handen.

Sedan får vi konsumenter snart vara beredda på att förändringen i konsumentköplagen kommer att bli inaktuell då EU jobbar med en ny förordning som vill att näringsidkaren skall reparera i första hand och byta ut i andra hand. Detta borde vara klart inom ett år. Over and out.
 
P pennybridge skrev:
Köpte en ny Ryobi spikpistol för ca 1v sedan på Krauta.

Idag när jag skulle använda den för första gången så upptäckte jag att den inte fungerar. Den skjuter ut spik 2-3 ggr sedan strular den. Den låter till precis som innan den ska slå till men den lägger av istället och LED börjar blinka till dess att man plockar bort batteriet.

Åkte in till Krauta för att byta den men de ville skicka den på service. Upp till 5 veckor ska det ta.

Är det verkligen OK? Borde jag inte få en ny vara?

Någon som vet vad som gäller? Känns tråkigt att stå fast i bygget över en månad. Kan så klart hyra en maskin men köpte ju denna för 3000kr för att slippa hyra.
Hej,
Butiken har all rätt att försöka reparera först och det kan vara så att de har det på sig från Ryobi att skicka in för kontroll.
Oavsett så är det trist för bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.