O
Hej

Metallisk konstruktion, röd linje, gul markering, otydlig bakgrund, möjlig skademätning eller anmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ett kanalplasttak som hålls fast med en ca 5 cm bred ”t-list” i plast. Taket byggdes sent 80-tak så jag har ingen förväntan att hitta ny ”t-list”. Det rinner inte in vatten men det läcker in både här och där med små droppar som följd.

Min fråga är skulle ni fogat längst det röda strecket eller hade ni tryckt in någon form av plasttätning vid gula markeringen?

Om ni fogar, vilken fog skulle ni använda? Taket rör sig en hel del pga värmen/kylan.
 
Vad är det för bredd på kanalplasten under listen?
Du kanske får plats med 2 drevband som tejpas på taket, varje sida om glipan. Biltemas tunnaste är 10x3mm men det finns säkert andra mått.

/Höghus
 
O
Höghus Höghus skrev:
Vad är det för bredd på kanalplasten under listen?
Du kanske får plats med 2 drevband som tejpas på taket, varje sida om glipan. Biltemas tunnaste är 10x3mm men det finns säkert andra mått.

/Höghus
Bredden på det ”utrymmet” som jag markerat 19 mm och höjden 2.

Jag har tittat på drevband tidigare. Det jag är mest orolig för är att plasten i ”t-listen” spricker om jag börjar bända i den för att tvätta av och få in den under! Men det är absolut ett rimligt alternativ.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Bredden på det ”utrymmet” som jag markerat 19 mm och höjden 2.

Jag har tittat på drevband tidigare. Det jag är mest orolig för är att plasten i ”t-listen” spricker om jag börjar bända i den för att tvätta av och få in den under! Men det är absolut ett rimligt alternativ.
Ska du ha in drevband behöver du nog ta bort listen. Det behövs säkerligen rengöring för att få den självhäftande listen att fästa.
På mitt tak är listen av aluminium och skruvad i takstolarna mellan plastskivorna. Den pressar därmed ner mot drevbanden. Skulle det funka?
/Höghus
 
O
O Ossian K Olsson skrev:
Hej

[bild]

Har ett kanalplasttak som hålls fast med en ca 5 cm bred ”t-list” i plast. Taket byggdes sent 80-tak så jag har ingen förväntan att hitta ny ”t-list”. Det rinner inte in vatten men det läcker in både här och där med små droppar som följd.

Min fråga är skulle ni fogat längst det röda strecket eller hade ni tryckt in någon form av plasttätning vid gula markeringen?

Om ni fogar, vilken fog skulle ni använda? Taket rör sig en hel del pga värmen/kylan.
Uppdatering!

Det slutade med att jag av en händelse fick tag i 100 meter tätningslist av hög kvalitet från Jula.

Så jag testade igår att pilla in den vid det gula och idag efter ett skyfall så inser jag att det fungerar fint!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.