Hej
För några år sedan köpte vi paviljongen Tunis från Bauhaus. Tyvärr köpte vi då inget extra tak trots att bauhaus föreslog det. Tror inte heller att priset då var så anmärkningsvärt högt som nu. Hur som helst köpte vi inget extra.

Nu några år senare blev taket sprött och blåste sönder. Att köpa nytt tak från bauhaus tror jag kan lösas för knappa tusenlappen, ganska mycket ändå och det tar emot lite. Köper man även med sidor verkar det gå loss på ca 2500:-.
https://www.bauhaus.se/tak-sidor-sunfun-till-paviljong-tunis-gra

Tänkte att det borde gå att sy ett eget med t ex en vit billig pressning från t ex biltema.
För att testa konceptet vek jag följande modell i papper. En fyrkant där diagonalen liksom dras ihop.
Vitt omslag eller pappersflygplan på mörkt träbord. Enkel, ren, geometrisk form, origami-koncept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett vitt pappersflygplan på ett brunt bord. Bilden är suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kruxet (förutom att jag inte kan sy, inte ens trä tråden i en symaskin) är att klura ut måtten.

Paviljongens topp som ska kläs har måtten (om man tittar i 2D på en sida)
Basen 291 cm
Hypotenusorna (osäker på om det heter så) 220 cm
Kateten 160 (dvs måttet från basen till toppen, borde valt svart färg)
(Från sidan har toppen höjden 60cm, borde ritat detta i grönt eftersom det liksom inte är i samma dimension som övriga mått)
En ritning av en takkonstruktion med måttangivelser på längd och höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behöver nu komma på ett sätt hur jag räknar ut hur mycket jag ska vika in på varje diagonal. Om man tittar på bilden borde måttet jag söker vara B/2=x. Men i värmen kommer jag inte riktigt fram till något resultat som borde stämma. Är det någon här som kan hjälpa mig? (måttet A måste ju vara 291 tycker jag)
En kvadrat med diagonala linjer, markerade hörn, geometriska beräkningar, symmetri, svart och röd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh
Fredrik
 
Kom på att måttet C är förmodligen det viktigaste att komma fram till.
Geometrisk ritning med kvadrat, linjer som konvergerar centrum, bokstäverna A, B, C, röda och gröna markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skissa lite på det
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Hej msdd,
Jag är oerhört tacksam och vågar knappt tänka på hur mycket jobb du lagt ned på mitt problem. Enormt stort tack!!

Trigonometri är ju fantastiskt, men visst lutar det åt att jag måste mätt lite fel eftersom våra mått inte riktigt stämmer? Där jag måttat med tumstocken till 220 cm, har du matematiskt kommit fram till 214,3 cm. Så visst lutar det åt att jag måttat lite fel på antingen basen=291 eller hypotenusorna=220 eller höjden=160? För annars borde väl måtten stämma med din fantastiska ritning?

Jag funderade lite och tänkte fråga om du håller du med om att B, på min skiss, borde vara 60+60 dvs 120 eller är jag ute och cyklar?

Jag känner mig bra fräck då jag frågar om ytterligare hjälp. För att vara tydlig, punkterna X och Y kommer ju möta varandra då jag viker presseningen.
Finns det möjlighet att du skulle kunna se vad längden C i så fall blir? (Om det redan syns i din ritning känner jag mig bra korkad.)

Geometrisk diagram, kvadrat, linjer från hörn till motstående sidor, beteckningar Alfa, Beta, Gamma, X, och Y.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enormt stort tack på förhand!!
 
Tänk även på att de flesta paviljongtak har en toppdel typ "huv" som behövs för att minska lyftkraften av vind. Ett helt vindtätt paviljongtak tror jag kommer att fungera dåligt, blir som ett stort segel.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej Harald,
Jag tror du har rätt, det är nog väldigt viktigt. Hade du inte sagt det hade jag inte tänkt på det, tackar!
Mvh
Fredrik
 

Bästa svaret

Skissa lite till
Räknar inte, ritar upp det i cad
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej msdd,
Ser helt fantastiskt bra ut. Enormt stort tack. Nu ska här hem och sys innan sommaren är slut.
Återkommer med bilder då jag har något att visa upp.
Glad midsommar!!!
Mvh
Fredrik
 
Hej
Tackar för all hjälp med detta problem.
Så här blev resultatet.
Mvh
Fredrik
 
  • Uteplats med pergola, sittmöbler, på trädäck omgiven av grönska och skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Grethe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.