Tänker förändra vår sons sovrum och bygga en egen loftsäng med inbyggd garderob under samt en egen bokhylla. Det finns inga färdiga loftsängar på marknaden som passar dem måtten och förutsättningarna jag har att gå på.

Jag vill rita och planera projektet först och undrar därför vilket program som är bäst eller enklast att använda av amatörer.
 
Jag har inte riktigt mycket att jämföra med men sketchup är smidig och gratis (i basversionen).
 
  • Gilla
mg.bertilson
  • Laddar…
sketchup funkar perfekt för sådana ändamål! (y)
 
  • Gilla
mg.bertilson
  • Laddar…
Rekommenderat starkt Sketchup! Mycket låg inlärningströskel för detta program.
 
Ansluter till Sketchup förespråkarna!
 
Kör ni webbersionen ab sketchup då?
 
För 2D ritningar fungerar Microsoft Visio väldigt bra.
 
Har någon förslag på billiga varianter, där man inte behöver vara uppkopplad, så är jag lite intresserad också.
 
Jag har använt sketchup länge. Sedan skulle det bli betalversion eller webbversion bara.

Gick då över till fusion 360 och gillar det mycket bättre. Har man kommit över inlärningströskeln tycker jag det går snabbare och är enklare att få en överblick över sina ritningar.
Det enda jag inte är överens med är renderingen. Tycker de lätt blir livlösa.
 
Väcker tråden för arr se vad som gäller 2023. Sketchup finns såklart, men är det bästa valet för möbelbyggande med allt inräknat som pris, användarvänlighet, portabilitet etc?

Jag har kollat på Shapr3D och det verkar lockande. Mer pengar än gratisversionen av andra program, men 3000 per år är ok om jag ska försöka ta det här till en lite mer seriös nivå. Och det lockar att kunna jobba synkat både på dator och padda.

Någon som testat Shapr3D eller har någon annan input? Jag höll på en hel del med 3D runt millennieskiftet när det var rätt mycket knöligare, så jag borde kunna lära mig dagens program. De program jag använde då finns inte, så oavsett vad det blir så blir det att börja om.
 
samovar
Jag använder, utöver sketchup, floorplanner för snabb möblering men vill man ha mer seriösa byggen brukar jag importera sketchupfilerna i unreal engine. Mycket högre startsträcka men otroligt kraftfullt program om
man vill ha riktigt bra 3d grafik.
 
Jobbigt med betalningsmodellen för Unreal Engine. De vill ha 5% på alla projekt man tjänar mer än en miljon dollar på. Känns ju lite surt.

För att vara lite mer allvarlig, så är det inte snyggrendering jag är ute efter, utan något där jag smidigt kan bygga möbler av virtuella träbitar. Dels för att jag behöver bli bättre på att bestämma i förväg och sedan följa den planen, dels för att kunna testa designidéer (och till det renderar jag i huvudet efter fulgrafiken) och för att kunna bolla idéer med lärare och andra.

Jag hittade Sketchlist 3D som verkar vara byggt för möbler och hade väldigt bra funktioner för kapnotor och liknande. Fast gränssnittet såg extremt plottrigt och bökigt ut och det var bara pro-varianten som kändes vettig och den kostar $850, vilket kändes väl mycket.

Sketchup har jag kollat lite på för något år sedan, men det kändes inte rätt. Gränssnittet var då väldigt mycket som när gamla windows försökte vara intuitivt. Nu kanske det är bättre med köpevarianten, men då är fördelen med att det är gratis borta.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Jag använder FreeCAD till allt mitt ritande (cnc-fräs, 3d-skrivare och lite enkelt snickeri). Tyvärr är det lite högre starttröskel än många andra program men det finns många bra guider på youtube. En trevlig fördel med FreeCAD är att det funkar både på Windows och Linux (och även på Mac men det har jag aldrig testat).
https://www.freecad.org/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.