Hej,

Jag har en garageport från -69 i teak som väger många kilo. Vill helst ha den kvar för den är snygg och ger karaktär till huset, dessutom går den på en motor så tyngden gör inget.

På varje länkarm sitter två fjädrar och nu har en gått av, se bild på hel och trasig fjäder. Den trasiga fjädern har försvunnit ner i skyddshöljet.

Går det att laga (svetsa?) fjädern och sätta fast den igen? Jag kan inte göra det själv så i så fall en mekanisk verkstad som får komma hit (Malmö). Om det inte går, kan jag byta ut armarna och motorn bara och behålla porten? Som sista utväg får jag köpa en helt ny port i någon teakimitation men det vore en sorg.

Gamla, rostiga element termostatventil med mekanism över en uppsamlingskärl för läckage vid en vitmurad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasig fjäder Närbild på en dörrstängare, vit och sliten, med synlig fjäder och fästskruv mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hel fjäder
 
nej man kan inte svetsa dylika saker och få det hållbart. Finns en del firmor som tillverkar fjädrar i sverige så det kanske inte är helt omöjligt att få en enstaka gjord om du har ett prov som är helt men det kan ju kosta en slant..........
 
S Stefan1972 skrev:
nej man kan inte svetsa dylika saker och få det hållbart. Finns en del firmor som tillverkar fjädrar i sverige så det kanske inte är helt omöjligt att få en enstaka gjord om du har ett prov som är helt men det kan ju kosta en slant..........
Tack för snabbt svar! Som jag trodde är det svårt att svetsa. Det verkar svårt att köpa en fjäder bara. Den måste ju inte bara ha samma utseende utan också ungefär samma dragkraft som övriga fjädrar.

Enklast kanske är att köpa två helt nya armar och behålla porten om det går.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
S
Sånna här vipp-portar säljs väl knappt längre? Min sjunger också på sista versen tyvärr...
 
Kan vara standardmått på fjädern. Mät längd, diameter och godstjocklek på fjädern och vänd dig till närmaste järnhandel så får du nog hjälp.
 
C Cpunk skrev:
Tack för snabbt svar! Som jag trodde är det svårt att svetsa. Det verkar svårt att köpa en fjäder bara. Den måste ju inte bara ha samma utseende utan också ungefär samma dragkraft som övriga fjädrar.

Enklast kanske är att köpa två helt nya armar och behålla porten om det går.
Fast pratar du med nån som tillverkar fjädrar så tror jag nog de klarar av att matcha mot en gammal. Du har ju dels en som Ligger i Falun men jag vet inte om de kör så grov tråd. Annars har du lesjöfors. De gör säkert styckvis men priset blir väl därefter.
Alternativet är ju som sagt att hitta nån nyare mekanik men det kan ju vara svårt.........de flesta moderna vipportar väger ju en tiondel av en gammal port och mekaniken på dylika gamla portar har ju till och med skördat liv om jag minns rätt. Just när dylika fjädrar går av.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast pratar du med nån som tillverkar fjädrar så tror jag nog de klarar av att matcha mot en gammal. Du har ju dels en som Ligger i Falun men jag vet inte om de kör så grov tråd. Annars har du lesjöfors. De gör säkert styckvis men priset blir väl därefter.
Alternativet är ju som sagt att hitta nån nyare mekanik men det kan ju vara svårt.........de flesta moderna vipportar väger ju en tiondel av en gammal port och mekaniken på dylika gamla portar har ju till och med skördat liv om jag minns rätt. Just när dylika fjädrar går av.
Ja, jag märkte inte när det hände för jag var inte hemma och det var nog tur. Mina har sån tur är skyddshölje men det är ju ingen garanti eftersom den här släppte längst upp utanför höljet.

Jag ska försöka hitta någon lokal mekanisk verkstad i Malmötrakten.
 
Om man googlar "garagentorfeder" får man upp mycket värdefull information från Tyskland där det finns en mycket större marknad än i sverige.
Försök inte byta själv, der är livsfarligt.
Försök ta reda på tillverkare och hör med dom om nya fjädrar. Kan dock vara svårt.
Använd inte porten med ojämn fjäderstöd, det kan ge läskiga snedbelastningar.
Byt alltid fjädrar på båda sidor.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Nu har jag kommit på en lösning!

Jag (inte jag utan en snickare) får klyva porten mitt itu, eller kanske på en tredjedel, från topp till botten. Vi tar bort länkarmarna och sätter på ett par riktigt kraftiga gångjärn, med långa infästningar ut på porten och längs väggarna (murade i tegel).

Lås blir på insidan med en regel man lägger över bara. Behöver inte ha lås på utsidan för det finns en annan ingång.

Vad tror ni om den idén?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.