Jag köpte senast jag renoverade hus en grovdammsugare på Biltema och nu när jag ska på en renovering igen så vill jag ha tips på något med bättre funktion, Bilteman låter ungefär som när en JAS slår på efterbrännkammaren i starten och det minsta lilla grov smuts man suger in så går påsarna sönder direkt.

Jag är även intresserad av att kunna suga upp vatten med den.
 
Kärcher WD 6p är ett säkert kort som ger mycket för pengarna. Komplettera med förlängningsslang.
 
  • Gilla
MrJozk och 1 till
  • Laddar…
K
Har också Kärcher WD6P. Inget att klaga på utom att den kanske har lite hög tyngdpunkt om man nu ska hitta något att gnälla på
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jag gillar min Kärcher 30/1 tact, trevliga materialval, 4meter slang och automatisk filterrengörning
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Finns det någon hyfsad grovdammsugare som, förutom att suga upp det vanliga skräpet, även klarar aska från en kamin utan att storkna eller skära ihop?
 
O
Keiller Keiller skrev:
Finns det någon hyfsad grovdammsugare som, förutom att suga upp det vanliga skräpet, även klarar aska från en kamin utan att storkna eller skära ihop?
Klarar inte en vanlig grovdammsugare det om man har både påse och luftfilter på den? Jag har sugit upp aska med min utan problem.

Till TS. Nu vet jag inte vad din Biltemasugare har för funktioner. Men jag är väldigt nöjd med min Kärcher WD 3 P jag köpte 2018. Sen kompletterade jag med en kortare slang för att ansluta mindre slipverktyg och den var guld värd.

På senare tid har jag även uppskattat ”blåsfunktionen” som jag använt för att blåsa rent element, eldosor och verktyg efter renovering.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Finns det någon hyfsad grovdammsugare som, förutom att suga upp det vanliga skräpet, även klarar aska från en kamin utan att storkna eller skära ihop?
När jag bodde i mitt förra hus så eldade jag med ved och jag köpte en grovavskiljare som jag modifierade lite vilket funkade mycket bra med en vanlig hushållsdammsugare när man sög upp askan.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Till TS. Nu vet jag inte vad din Biltemasugare har för funktioner. Men jag är väldigt nöjd med min Kärcher WD 3 P jag köpte 2018. Sen kompletterade jag med en kortare slang för att ansluta mindre slipverktyg och den var guld värd.

På senare tid har jag även uppskattat ”blåsfunktionen” som jag använt för att blåsa rent element, eldosor och verktyg efter renovering.
Den kan kopplas så att den startar när man tex startar en såg så att spånen sugs bort, i övrigt så går den nog bara att suga med.
 
Jag har också en Kärcher WD6P sedan 3 år, funkar fint till det mesta. Har till och med sugit bort vatten ur en grop en gång 🤷‍♂️. Det gör jag inte igen för det var ett litet helvete att rengöra den efteråt 😁. Använder den för allt möjligt; sågspån, aska, "vanlig smuts" (i samtliga fall med påse). Den låter helt klart mer än en vanlig dammsugare - och tyngdpunkten är mycket riktigt lite hög (som nämndes ovan), så den välter relativt lätt om man drar omkring den i huset (när den fastnar på trösklar) men i övrigt verkar den ganska skottsäker! Inte alltför dyr heller, finns på Amazon just nu för 2468 kr.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nilfisk attix 30 här, kör utan påse och har utsatt den för både aska och gipsdamm
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jag köpte först en Kärcher NT22 AP, som jag förvisso fortfarande har kvar.

Köpte senare en Festool CTM36E AC, för användande med sågar och slipar.

Efter att under ett år ha nyttjat Festoolen så hade jag aldrig köpt min Kärcher igen, den är som ett spädbarn som suger på ett sugrör i jämförelse av sugförmåga. Alla kopplade verktyg är iprincip helt dammfria med festoolen kopplad istället.

Mitt råd är därför att köpa en dammsugare du tror dig verkligen bli nöjd med, för är du som mig så är det ett av verktygen som i realiteten kommer att nyttjas mest.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Har haft en Festool CTL26 i närmare 10år och den sviker inte.
Onödigt mycket pengar kanske, men den är bra.
Ska tillägga att jag bara sugit torra saker med den.
 
C Cerb skrev:
Jag köpte först en Kärcher NT22 AP, som jag förvisso fortfarande har kvar.

Köpte senare en Festool CTM36E AC, för användande med sågar och slipar.

Efter att under ett år ha nyttjat Festoolen så hade jag aldrig köpt min Kärcher igen, den är som ett spädbarn som suger på ett sugrör i jämförelse av sugförmåga. Alla kopplade verktyg är iprincip helt dammfria med festoolen kopplad istället.

Mitt råd är därför att köpa en dammsugare du tror dig verkligen bli nöjd med, för är du som mig så är det ett av verktygen som i realiteten kommer att nyttjas mest.
Jag håller med dej i ditt resonemang, jag ska renovera ett hus till i år och sedan när nuvarande bostad är sålt så köper jag troligen ett renoveringsobjekt till som blir min sista bostad i detta landet.
Jag får kolla på Festool också.
 
M maxmsm skrev:
Jag håller med dej i ditt resonemang, jag ska renovera ett hus till i år och sedan när nuvarande bostad är sålt så köper jag troligen ett renoveringsobjekt till som blir min sista bostad i detta landet.
Jag får kolla på Festool också.
Titta isf också på Dustcontrol, går att få för mycket rimliga pengar begagnade och är fantastiskt robusta och bra maskiner. De suger på en annan nivå än andra maskiner som diskuterats pga mycket större filteryta. Behöver inga filterpåsar utan skräpet hamnar direkt i plastsäck.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.