S
Häll + ugn skall monteras i kombination, jag tänker sätta 2xPerilexuttag på 2 separata 3fasgrupper. Har inte många meter till centralen så lite overkill får det vara :)

Men hur som helst, verkar finnas minst lika många åsikter om uttagens placering som det finns monterade hällar....

300ÖG, 500ÖG, 800ÖG, i skåpet bredvid, i golvsockeln (utrymmet under skåpen alltså)...

Är nästan lur på om jag ska montera uttagen i skåpet bredvid kanske, men hur har ni gjort?

Nu är det många som vet att jag är elektriker här på forumet så jag vill bara flika in med att jag inte gjort ett enda kök sedan 2006 typ och aldrig ett kök med häll/ugn... :)
 
Efter som ugnar normalt går på en fas och hällar på två faser så behövs inte två trefasgrupper. Om du inte har udda produkter.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Efter som ugnar normalt går på en fas och hällar på två faser så behövs inte två trefasgrupper. Om du inte har udda produkter.
Nä idag är det definitivt så, men å andra sidan känns det inte helt omöjligt att man köper en 400V ugn eller 3fas häll om 10 år. Standarder förändras, men installationen förblir. Tänker jag :D
 
oftast hamnar väl uttagen där de får plats...........Inte helt givet ibland att man kan sätta de hur som helst.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Skåpet bredvid, då når man det och kan dra ur kontakten utan att ta bort ugnen/hällen
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
S
S Stefan1972 skrev:
oftast hamnar väl uttagen där de får plats...........Inte helt givet ibland att man kan sätta de hur som helst.
Fast man vet ju aldrig vart de får plats innan köket är på plats, och det är ju innan köket är på plats man har möjlighet att göra en infälld installation
 
Placering av uttag enligt standarden är för häll 300 mm nedanför hällen och 150 mm från sida inom skåpet.
För ugn gäller 300 mm ö.g. och 300 mm från sida inom skåpet eller 150 mm nedanför "taket" på utrymmet och 150 mm från sida.
Men jag förordar också att uttagena placeras där de är lätt åtkomliga, främst för att kunna plugga ur dem vid åska om man har sådana problem.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Placering av uttag enligt standarden är för häll 300 mm nedanför hällen och 150 mm från sida inom skåpet.
För ugn gäller 300 mm ö.g. och 300 mm från sida inom skåpet eller 150 mm nedanför "taket" på utrymmet och 150 mm från sida.
Men jag förordar också att uttagena placeras där de är lätt åtkomliga, främst för att kunna plugga ur dem vid åska om man har sådana problem.
Vi bytte ugn häromdagen (den gamla som man kopplat nollan till jord för både spishäll och ugn då nolla saknades). Jag mätte djupet på den nya ugnen, som har vanligt enfaskablage för anslutning och tycker det skulle blivit trångt om uttaget (utanpåliggande) placerades någon annanstans än direkt under "taket" i utrymmet. Möjligen är det inget problem med infällda uttag.
 
S
Tack för svar allihop.. Det fick bli infällda dosor monterade i skåpet bredvid ugn/häll till slut.

Får se hur det blir när köket är på plats. :)
 
S
D Daniel 109 skrev:
Efter som ugnar normalt går på en fas och hällar på två faser så behövs inte två trefasgrupper. Om du inte har udda produkter.
Jag blev snål och körde på en snikvariant där jag paralellkopplade två perilexuttag. Det blev för dyrt att motivera en extra 3fas dvärg + 15 meter 5g2,5 för att "framtidssäkra" :p

Får bara se till att L1 L2 används i hällens stickpropp och L3 i Ugnens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.