Nissens
F fsn skrev:
Tack, jag har varit på arbetsmarknaden så pass länge nu att jag är rätt säker på att det fungerar. Ditt snitt, det är ditt snitt och ingen annans. Titta på elområdessnitt på Nordpool så får du en indata man kan diskutera. Det är därifrån mina siffror kommer ifrån och ursäkt men jag är helt ointresserade av dina siffror då de i sammanhanget eller diskussionen inte betyder något öht. Sen kan man faktiskt vända sig rätt starkt emot vintern 2022 då det blev en ansträngd gassituation som är hanterad på ett helt annat sätt nu. Vi kan ju återkomma och göra en jämförelse på månadsmedel för April-September 2023 och jämföra det med vintern 2023/24. Och innan det finns data på det så är det betydligt rättvisare att jämföra sonnaren 22 mot vintern 22, det vet Nissens, han är en idiot på de flesta sätt jag kan komma på men en sån sak begriper gubben. Problemet är bara att det ligger inte i hans intresse öht så i sann Lavrov anda så lyfter han fram sommaren 23 mot December 22 och där visade jag få att ”flera gånger” var 2,6-ish baserat på månadsmedel …. och du är ursäktad men alla som kan räkna har inget att komma med där.
Du lever i din egna värld uppenbaligen. Det jag sagt är att dina spådomar om priserna till kommande vinter är rent hittepå, och du vet inte mer än vi andra om hur de kommer att se ut.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Du lever i din egna värld uppenbaligen. Det jag sagt är att dina spådomar om priserna till kommande vinter är rent hittepå, och du vet inte mer än vi andra om hur de kommer att se ut.
Nä, det sa du i ett helt annat sammanhang. Jag förstår att det är svårt för dig att hålla isär men nu handlade det om att du sa att vinterns priser var ”flera gånger dyrare” än vi har nu. Då visade jag att trots att det var gaskris i vintras så är ”flera gånger” bara runt 2,6 och min GISSNING är att tar vi vintern 23/24 så är det ännu mindre. Du har fö ett förslag på ett vad på en månadslön netto. Men så säker var du tydligen inte på din sak, du föredrar att bara käfta om det?
 
Nissens
F fsn skrev:
Nä, det sa du i ett helt annat sammanhang. Jag förstår att det är svårt för dig att hålla isär men nu handlade det om att du sa att vinterns priser var ”flera gånger dyrare” än vi har nu. Då visade jag att trots att det var gaskris i vintras så är ”flera gånger” bara runt 2,6 och min GISSNING är att tar vi vintern 23/24 så är det ännu mindre. Du har fö ett förslag på ett vad på en månadslön netto. Men så säker var du tydligen inte på din sak, du föredrar att bara käfta om det?
Det beror ju på hur lång du räknar att vintern är. Vad var elpriset i snitt i december 2022?

Tala inte om att du förstår mig, för det gör du verkligen inte, det hittar du på.

Och din spådom om elpriser till kommande vinter presenterade du definitivt inte som någon gissning, snarare en sanning. Det är skälet till att jag kommenterade det. Hade du sagt att det var en gissning så hade jag inte brytt mig.

Ok, det slutar med att du vill tona ner din tidigare höga svansföring, sp du har väl kanske insett hur lite verklighetsförankring dina självsäkra påståenden hade.

Gott så.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Det beror ju på hur lång du räknar att vintern är. Vad var elpriset i snitt i december 2022?
Det har jag skrivit till dig en gång tidigare, leta upp det inlägget eller kolla det själv.
 
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att det tar typ 10 år innan solceller kan bidra med någonting.
Har man pengar över kan det vara en bättre och framförallt säkrare investering att investera i fönster/isolering och bergvärme. Det kan minska elförbrukningen för uppvärmning med över 80%.
Men om man redan har bytt fönster, isolerat, har luftvärmepump vilket gör installation av bergvärme plus vattenburet värmesystem till en löjlig investering, så ÄR solceller det logiska steget. Särskilt om det är dags att byta bil och man väljer att skaffa elbil, som man idag fick betalt för att ladda.
Har hittills sparat 43 000 på solcellerna sedan installationen.
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
Vår planering går åt annat håll. Ser närmaste årens elpriser som helt oplanerbara, kanske även med långvariga avbrott pga kriget i Ukraina och hur detta kan eskalera med aktioner mot undervattenskablar och gasförbindelser, kanske kraftanläggningar. Allt kan hända.

Det som ligger i pipen för vår del är en hyfsad dieselgenerator för att säkra främst vatten via djupborrad brunn, ordna ö-drift temporärt.

Visst vi har en del solpaneler på en av fastigheterna men detta - och prisernas volatilitet nu under sommaren - är endast krusningar på ytan och inget att hänga upp sig på långsiktigt.
 
Varför får du för dig att det är sannolikt med långvariga avbrott?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför får du för dig att det är sannolikt med långvariga avbrott?
Kanske därför att det pratades i massmedia om ”manuell frånkoppling”, dvs blackouter, hela den gångna vintern? Sedan vet vi ju inte hur skribenten bor, kan vara avlägsetvilket tydligen har lägsta prioritet.
 
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att det tar typ 10 år innan solceller kan bidra med någonting.
Har man pengar över kan det vara en bättre och framförallt säkrare investering att investera i fönster/isolering och bergvärme. Det kan minska elförbrukningen för uppvärmning med över 80%.
Antaget att du har en vanlig villa, och plats för solceller i ett ok läge. Om du har utrymme för ett lån på 10 år, så kommer din cash-out (lån-intäkt) att bli noll i början. Långsamt ökar det med några kronor per månad under 10 år. Inget att skryta med. Men år 11 får du en skaplig intäkt. Men om elkostnaderna stiger, eller du skaffar elbil så kommer vinsten direkt.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Antaget att du har en vanlig villa, och plats för solceller i ett ok läge. Om du har utrymme för ett lån på 10 år, så kommer din cash-in (ntäkt-lån) att bli noll i början. Långsamt ökar det med några kronor per månad under 10 år. Inget att skryta med. Men år 11 får du en skaplig intäkt. Men om elkostnaderna stiger, eller du skaffar elbil så kommer vinsten direkt.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Kanske därför att det pratades i massmedia om ”manuell frånkoppling”, dvs blackouter, hela den gångna vintern? Sedan vet vi ju inte hur skribenten bor, kan vara avlägsetvilket tydligen har lägsta prioritet.
Journalister vill ha rubriker. De har dessutom allmänhet inte koll på vad de skriver om.
En manuell från koppling är inte en blackout.

Det är inte avlägsna kunder som blir bortkopplade vid manuella bortkopplingar.
Inte heller blir de långvariga.

Manuella bortkopplingar är inte sannolika, oavsett vad folk skriver i tidningar och på forum.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Pool är väl rätt värdelöst; kan man ens glida runt med roddbåt i en sån? Tur man har en sjö inom 10 minuters fin promenadväg.
Jag har en vedeldad badtunna och 50m till sjön om jag vill ut och simma. Huset värmer jag upp med fliseldning. Bor i elområde 2 har aldrig funderat på solceller.
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Antaget att du har en vanlig villa, och plats för solceller i ett ok läge. Om du har utrymme för ett lån på 10 år, så kommer din cash-out (lån-intäkt) att bli noll i början. Långsamt ökar det med några kronor per månad under 10 år. Inget att skryta med. Men år 11 får du en skaplig intäkt. Men om elkostnaderna stiger, eller du skaffar elbil så kommer vinsten direkt.
Ja, det är det jag menar, det tar typ 10 år innan man får något tillbaka.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Kanske därför att det pratades i massmedia om ”manuell frånkoppling”, dvs blackouter, hela den gångna vintern? Sedan vet vi ju inte hur skribenten bor, kan vara avlägsetvilket tydligen har lägsta prioritet.
Fast den manuella frånkopplingen handlar ju som jag förstått det m max 10-15 minuter i taget, roterande mellan olika områden, så att folks kylar och frysar, uppvärmning av hus mm inte blir lidande.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fast den manuella frånkopplingen handlar ju som jag förstått det m max 10-15 minuter i taget, roterande mellan olika områden, så att folks kylar och frysar, uppvärmning av hus mm inte blir lidande.
I praktiken så fungerar dock inte detta fullt så bra. Värmen kommer man ändå att behöva, utan det gör bara att man skjuter vissa saker på framtiden, exempelvis att man tvingar fram en distribution över tid för matlagning och elbilsladdning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.