Jag ska bygga en utbyggnad med källare. Hela källargolvet hamnar 2 meter under marken. Ska jag ändå isolera golvet med 30 cm cellplast? Det blir gjuten platta. Jag kommer ha golvvärme. Enl mina beräkningar kostar isoleringen strax över 10000 kr om jag har 30 cm tjockt. Golvet blir 6x7 meter. Jag har kollat priser på byggmax.se 80,95 kr/m2 för 10 cm x 3 X 42m2.

Väggarna blir murade med lecasten. 19 cm tjocka och på insidan blir det 45 el 75 mm isolering och gipsskiva.

Kan man tex ha 15 cm i golvet? vad finns det för risker? Tjälen går väl knappast 2 meter ner i marken och dessutom in under plattan? kan jag snåla i mitten och ha 30 cm längs med kanterna?
 
Hej,
Nu kommer jag säkert bli påhppad av diverse experter, men mina råd är:

Isolera tillräckligt mycket under, hur mycket tillräckligt är är svårt att säga. Men eftersom du ska ha golvvärme bör du ha 30cm cellplast, detta pga den kappilärbrytande effekten och att värmen går in i huset istället för ut i marken :). Isolerar du för lite får du säkert problem. Du kommer spara pengar på ett extra lager. Garanterat. Lägg skivorna omlott så att varje lager överlappar skarvarna från det underliggande lagret. Den isoleringen du nämnt är av kvalitet S80 använd S100 som är avsett för grundkonstruktioner. S80 har en 20% lägre tryckhållfasthet och är inte att rekommendera. Det kommer säkert bli 5000kr dyrare med den isoleringen beroende på var du handlar.

Isolera inte på insidan! Isolering av källare gör man på utsidan! Om du känner att du absolut måste isolera insidan får du inte använda något organiskt material i det området fukten kommer att avdunsta i. En möjlighet är då tex Metallreglar, luftspalt och cellplast. Men jag avråder dig på det bestämdaste. Använd istället isodrän eller liknande och låt fukten vandra ut ur väggen istället för tvärtom.
 
Instämmer helt med föregående talare.
Viktigast här är nog isoleringen på väggarna, absolut inte invändigt.
Har själv dränerat och passade på att sätta typ Isodrän på utsidan - stor skillnad på klimaten i källaren blev det iaf.
 
Har själv S80 från byggmax 2*10cm under 7cm betong med inguten golvvärme och armering. Orginal i mitt 50 talshus var ca 4cm oarmerad betong på grus, har mkt svårt att tro något skulle hända med mitt nya golv.

Snåla inte med tjockleken på isoleringen får 30cm plats så ta 30 när du ska ha golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.