F
F fsn skrev:
Länk finns längre upp i ett svar till dig,, 3st med olika bindningstider.

Är du på med ett vad eller inte, du verkar ju så säker på din sak? En nettolön står på spel. Eller det kanske faller på teknikaliteter, har du öht nåt jobb?
F fsn skrev:
Länk finns längre upp i ett svar till dig,, 3st med olika bindningstider.

Är du på med ett vad eller inte, du verkar ju så säker på din sak? En nettolön står på spel. Eller det kanske faller på teknikaliteter, har du öht nåt jobb?
@Nissens Hur skall vi ha det här då, tystnad i 12-24h som vanligt och sen börjar du mala om samma sak fast citerat på ett annat inlägg?

Länk finns längre upp i ett svar till dig,, 3st med olika bindningstider.

Är du på med ett vad eller inte, du verkar ju så säker på din sak? En nettolön står på spel. Eller det kanske faller på teknikaliteter, har du öht nåt jobb?
 
F fsn skrev:
Fullständigt ointressant vad du betalar då det är en helt annan fråga. Dagsmedel var 483,7 öre 14 Dec -22. Timpriset 17-18 var 643,2 öre

Du kan ju börja med att räkna bort momsen, sen är det lite avgifter och handelsrelaterade kostnader. Men största anledningen till att du betalar över dygnsmedel är för att du bränner den mesta elen de timmar då den är dyrast.
Är du så här otrevlig för att dina argument inte håller? Det brukar finnas ett samband.

Jag skrev uttryckligen att det var vad jag betalade. Som konsument betalar du moms, ok? Sedan har du inte förstått att Tibber erbjuder spotpris. När jag betalade som mest var det alltså under den timme jag angav, inte hela dygnet.

Timpriset under denna timme var alltså detsamma oavsett hur mycket jag förbrukade, du är med på det?

Och för din information kan jag meddela att min förbrukning denna historiska dag var 17,78 kWh och att mitt snittpris över dygnet var 628 öre. Tycker du fortfarande min förbrukning var hög med tanken på att det var under nollan här i Kungsbacka? Ja, vi eldade mycket och ja, det var kallt inomhus.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En krona till Ellevio, hur dyra är inte de? Mitt elbolag får knappt 72 öre av mig och det inkluderar energiskatten på 49 öre och momsen. Mitt energibolag är dyrare än de i grannkommunerna.

Edit: jag kommer ihåg det dygnet. Jag sparade mycket pengar på att nästan all el användes under natten till ca 3kr+moms...
De har i utskick förklarat att jag skall se fram emot detta eftersom det ger dem nya möjligheter att leverera den unika tjänsten el. De lär väl fortsätta höja. Du har ju inte så många alternativ.

Sedan är det kanske 90 öre men jag orkar inte bry mig, det är den rörliga, delen som betyder något för mig.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Finns många som lever på sista hundralapparna varje månad. Har du gott om pengar är det klart att du kan betala kontant men å andra sidan behöver du då inte heller bry dig om elräkningarna.
Fast det där stämmer ju inte. Vi har bra inkomster idag och inga lån, men jag kalkylerar kallt med att elva som änka 10-30 år och min pension kommer inte att vara jätterolig. Så vi gör insatser på huset som sänker våra månadskostnader, idag och för all framtid, så att jag inte behöver bekymra mig om hur det går med börsen eller räntorna.

Idag var det visste rejält negativt elpris, så vi bakade bröd och blåbärspaj, klippte gräset, laddade bilen och körde några tvättmaskiner. När elen är dyr går vi ut och njuter av solen istället.
 
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det där stämmer ju inte. Vi har bra inkomster idag och inga lån, men jag kalkylerar kallt med att elva som änka 10-30 år och min pension kommer inte att vara jätterolig. Så vi gör insatser på huset som sänker våra månadskostnader, idag och för all framtid, så att jag inte behöver bekymra mig om hur det går med börsen eller räntorna.

Idag var det visste rejält negativt elpris, så vi bakade bröd och blåbärspaj, klippte gräset, laddade bilen och körde några tvättmaskiner. När elen är dyr går vi ut och njuter av solen istället.
Solceller minskar inte månadskostnaderna för alltid… all teknik åldras och behöver ersättas. Däremot att minska uppvärmningsbehovet är ofta för alltid, tex att isolera bostaden ordentligt.
 
Nissens Nissens skrev:
Solceller minskar inte månadskostnaderna för alltid… all teknik åldras och behöver ersättas. Däremot att minska uppvärmningsbehovet är ofta för alltid, tex att isolera bostaden ordentligt.
Man kan med fördel göra båda delarna. Solcellsinkomsterna får finansiera isoleringen.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Solceller minskar inte månadskostnaderna för alltid… all teknik åldras och behöver ersättas. Däremot att minska uppvärmningsbehovet är ofta för alltid, tex att isolera bostaden ordentligt.
Som snart pensionär för min del så räcker det med 30-40 år framåt som dom verkar hålla:)
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
F
A Anders_Nilsson skrev:
De har i utskick förklarat att jag skall se fram emot detta eftersom det ger dem nya möjligheter att leverera den unika tjänsten el. De lär väl fortsätta höja. Du har ju inte så många alternativ.

Sedan är det kanske 90 öre men jag orkar inte bry mig, det är den rörliga, delen som betyder något för mig.
Du cverkar inte ha riktig koll. Allt som är beroende på antalet kWh kallas rörlig kostnad och det som är helt oberoende på hjr mycket du köper kallas för fast avgift. Det ser ut att vara 30 öre inklusive moms och sen har du skatt på 49 öre. https://www.ellevio.se/contentassets/aea54ff54f4d4ed3b5487366e8ae93c1/sakr_20230101.pdf
 
F
A Anders_Nilsson skrev:
Är du så här otrevlig för att dina argument inte håller? Det brukar finnas ett samband.

Jag skrev uttryckligen att det var vad jag betalade. Som konsument betalar du moms, ok? Sedan har du inte förstått att Tibber erbjuder spotpris. När jag betalade som mest var det alltså under den timme jag angav, inte hela dygnet.

Timpriset under denna timme var alltså detsamma oavsett hur mycket jag förbrukade, du är med på det?

Och för din information kan jag meddela att min förbrukning denna historiska dag var 17,78 kWh och att mitt snittpris över dygnet var 628 öre. Tycker du fortfarande min förbrukning var hög med tanken på att det var under nollan här i Kungsbacka? Ja, vi eldade mycket och ja, det var kallt inomhus.
det är inga argument som inte håller. Vi pratar om äpplen och du bryter in och pratar om päron Utan att förstå det. Om jag pratar om dagsmedel exklusive moms så är det extremt ointressant vad du betalat en specifik timma den 14 December inklusive moms, faktiskt. Du får acceptera det. Det är tyvärr tydligt att du inte klarar av den typen av diskussion för du förstår inte begreppen. Jag har ju redan visat att det faktiskt var högre priser i Augusti eller hur?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du cverkar inte ha riktig koll. Allt som är beroende på antalet kWh kallas rörlig kostnad och det som är helt oberoende på hjr mycket du köper kallas för fast avgift. Det ser ut att vara 30 öre inklusive moms och sen har du skatt på 49 öre. [länk]
Din förklenande stil lär inte hjälpa dig i yrkeslivet.

Jaså, det är nätavgift på 30 öre och elskatt på 49, tja, det blir 79 öre. Och så lite fast avgift utsmetat på det så är vi uppe i 90 öre som jag rundade av till kronan jämnt.

Inte helt exakt men försumbart i jämförelse med elhandeln vilket är det som verkligen kostar på årsbasis även om jag i juli kommer få en försumbar elhandelsräkning.

Jag uttryckte det lite slarvigt som att elhandeln var den rörliga delen även om det ingår en rörlig del i nätavgiften men jag trodde det var uppenbart vad som avsågs. Nätavgiften under vintern är endast ett brus i elräkningen.

Kollade på Tibber och mitt snittpris i SE3 var 312 öre i december och 68.5 öre i maj vilket är mer än 4ggr så Nissens hade rätt i den frågan.

Min poäng var alltså att det skiljer rätt mycket mellan vinter och sommar även om december var extrem. Sedan börjar du räkna bort moms vilket inte går för privatkunder.

Vad var det jag inte hade koll på?
 
Redigerat:
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Man kan med fördel göra båda delarna. Solcellsinkomsterna får finansiera isoleringen.
Problemet är att det tar typ 10 år innan solceller kan bidra med någonting.
Har man pengar över kan det vara en bättre och framförallt säkrare investering att investera i fönster/isolering och bergvärme. Det kan minska elförbrukningen för uppvärmning med över 80%.
 
Nissens
U uplj skrev:
Tyvärr ingen länk till personer som har 3-4 års återbetalningstid på sina solceller.
Det har jag förklarat, källan finns i tråden. Begriper du inte det så kan jag inte hjälpa dig.
 
Nissens
F fsn skrev:
Hur källhänvisar man till sina egna siffror Hade du tänkt dig? Skall vi ta det mellan 4 ögon IRL så får vi se vad du har att komma med efter det?
Det är nog många som undrar hur dina egna siffror kan visa hur elpriserna blir till kommande vinter. Upplys oss gärna!
 
Nissens
F fsn skrev:
@Nissens Hur skall vi ha det här då, tystnad i 12-24h som vanligt och sen börjar du mala om samma sak fast citerat på ett annat inlägg?

Länk finns längre upp i ett svar till dig,, 3st med olika bindningstider.

Är du på med ett vad eller inte, du verkar ju så säker på din sak? En nettolön står på spel. Eller det kanske faller på teknikaliteter, har du öht nåt jobb?
Tro det eller ej, jag har ett rikt liv utanför internet.
Det finns inga banker som idag ger 3,3% i bolåneränta.
 
F
A Anders_Nilsson skrev:
Din förklenande stil lär inte hjälpa dig i yrkeslivet.

Jaså, det är nätavgift på 30 öre och elskatt på 49, tja, det blir 79 öre. Och så lite fast avgift utsmetat på det så är vi uppe i 90 öre som jag rundade av till kronan jämnt.

Inte helt exakt men försumbart i jämförelse med elhandeln vilket är det som verkligen kostar på årsbasis även om jag i juli kommer få en försumbar elhandelsräkning.

Jag uttryckte det lite slarvigt som att elhandeln var den rörliga delen även om det ingår en rörlig del i nätavgiften men jag trodde det var uppenbart vad som avsågs. Nätavgiften under vintern är endast ett brus i elräkningen.

Kollade på Tibber och mitt snittpris i SE3 var 312 öre i december och 68.5 öre i maj vilket är mer än 4ggr så Nissens hade rätt i den frågan.

Min poäng var alltså att det skiljer rätt mycket mellan vinter och sommar även om december var extrem. Sedan börjar du räkna bort moms vilket inte går för privatkunder.

Vad var det jag inte hade koll på?
Tack, jag har varit på arbetsmarknaden så pass länge nu att jag är rätt säker på att det fungerar. Ditt snitt, det är ditt snitt och ingen annans. Titta på elområdessnitt på Nordpool så får du en indata man kan diskutera. Det är därifrån mina siffror kommer ifrån och ursäkt men jag är helt ointresserade av dina siffror då de i sammanhanget eller diskussionen inte betyder något öht. Sen kan man faktiskt vända sig rätt starkt emot vintern 2022 då det blev en ansträngd gassituation som är hanterad på ett helt annat sätt nu. Vi kan ju återkomma och göra en jämförelse på månadsmedel för April-September 2023 och jämföra det med vintern 2023/24. Och innan det finns data på det så är det betydligt rättvisare att jämföra sonnaren 22 mot vintern 22, det vet Nissens, han är en idiot på de flesta sätt jag kan komma på men en sån sak begriper gubben. Problemet är bara att det ligger inte i hans intresse öht så i sann Lavrov anda så lyfter han fram sommaren 23 mot December 22 och där visade jag få att ”flera gånger” var 2,6-ish baserat på månadsmedel …. och du är ursäktad men alla som kan räkna har inget att komma med där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.