Hej!

Vi har precis totalrenoverat/blåst ett hus och anlitade en seriös hantverkare efter rekommendationer men nu i slutskedet så upptäcker man saker som gör att man undrar om detta är inom gränsen för bra hantverk….

1. På ovanvåningen så la dom nya golvsockeln direkt på bjälkarna utan att rikta golvet så man verkligen kände att det inte var rakt. Därefter vattenburen golvvärme, fuktspärr och sedan sågade reglar så kan riktade upp golvet och grålumpapp överst.

Golvet är furugolv 25x159 så alltså självbärande.

Varför känner man på vissa stället hur golvet ”svackar”/sjunker ner lite när man går på det samt att det knarrar. För långt CC?? Hantverkaren själv säger att det gick inte att skruva pga den vattenburna golvvärmen och det är därför det knarrar…

Är det ok att det gör så på ett nylagt golv där samma snickare har gjort allt från underarbetet till färdig golv eller bör man ”reklamera” detta?

2. Samma snickare har arbete kvar att göra på huset (småsaker men 1-2 dagars arbete för två man) men gick på semester och har ännu inte hört av sig när detta ska bli klart??

4. Vi har ett fönster där vi har problem att stänga/öppna fönstret (nytt isatt fönster av samma snickare) då det tar emot mellan bottenkarmen och fönstret på sista centimetern så att säga. Fel på fönstret eller hantverkartabbe?

5. Vi har satt in tre pocketkarmar/innerdörrar men har svårt att se hur det ska se ut längst uppe, ska där vara ett mellanrum så man ser ”gångjärnen” eller ska där vara en list? Jag tror inte att hantverkaren själv vet nämligen. Det var nog första gången han fick installera sådana.

Om där blir en diskussion mellan oss och hantverkaren om vad som är acceptabelt - tips på vart man kan vända sig för en opartisk bedömning?

Mvh Thomas
 
Betala inte för allt jobb och börja med att lägga ut bilder här. Ev får ni ta in en opartisk besiktningsman
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Betala inte för allt jobb och börja med att lägga ut bilder här. Ev får ni ta in en opartisk besiktningsman
Tyvärr har vi varit godtrogna och haft löpande räkning per två veckor… Totalt har vi betalat över 922.000 kr inkl material.

Svårt att lägga ut bilder på knarrande och svikande golv.

Här kommer dock en bild på pocketkarmen.
 
  • Vit dörr med handtag, grå vägg, text och pil ovanför som pekar på dörren, nedre delen av en ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
922000kr för vad??? Är det en skjutdörr med vanlig dörrkarm eller speciell för skjutdörrar ?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
922000kr för vad??? Är det en skjutdörr med vanlig dörrkarm eller speciell för skjutdörrar ?
Det är en vanlig innerdörr med ett pocketkarm så du kan skjuta in dörren i väggen.

922.000 så är det allt invändigt dvs isolering, reglar till väggar, gips och spånskiva på väggar på två våningar ca 75 kvm per våning, montering av 15 fönster samt ett skjutdörrsparti samt en ytterdörr, riktning och montering av furugolv ovanvåning och 7 innerdörrar (ytterdörrar, innerdörrar, fönster och skjutdörrspartiet samt furugolvet har jag köpt själv så det ingår ej i summan) 2 trappor. Inget rivningsarbetet då jag har gjort det själv. Mestadels har där varit en hantverkare och en lärling så det har verkligen tickat pengar! Blev lovade när vi diskuterade detta i november att allt skulle vara klart i juni då det var planerad inflyttning. Det var på nåder att vi fick ett intermeristiskt slutbesked så vi kunde flytta in den 26 juni… Kan ju verkligen säga att budgeten sprack och svårt att ta in andra hantverkare då vi redan hade sålt vårt tidigare hus och hade ett datum då vi var tvungna att flytta ut.
 
Hmm, låter saftigt och med bara två man på jobbet tar det lång tid :( Låter inte bra med golvet, verkar vara får många lager under som skaver. Är det svårt att pratat med ägaren eller snickarna ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmm, låter saftigt och med bara två man på jobbet tar det lång tid :( Låter inte bra med golvet, verkar vara får många lager under som skaver. Är det svårt att pratat med ägaren eller snickarna ?
Nu är det eftersom dom är på semester… men tänkte se vad man kan ha med sig i bagaget så att säga när jag ska prata med ägaren…
 
Nu vet jag inte vilken modell du har på karmen men generellt brukar man ha täcklister för den där springan. Kan ju vara så enkelt att hantverkarna inte hunnit montera dessa bara.
 
  • Teknisk ritning och 3D-modell av en dörrlås mekanism med måttangivelser. Overhead view och genomskärning visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
T A
  • Laddar…
T TheBigCheese skrev:
Nu vet jag inte vilken modell du har på karmen men generellt brukar man ha täcklister för den där springan. Kan ju vara så enkelt att hantverkarna inte hunnit montera dessa bara.
Tack! Jag har letat efter hur det ska vara. Osäker på om dom vet men nu är det ju säkerställt! Lim eller dyckert eller både och??
 
T A T A skrev:
Nu är det eftersom dom är på semester… men tänkte se vad man kan ha med sig i bagaget så att säga när jag ska prata med ägaren…
Ok. Du får läsa på gällande golvvärmeleverantörens lägginstrukrioner och för golvets. Om jag förstår dig rätt har de lagt färdigfrästa golvspånskivor och sedan golvvärmeslang, sedan plast/ångspärr och sedan reglar innan golvet ? Vet du Dimension på dessa ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Du får läsa på gällande golvvärmeleverantörens lägginstrukrioner och för golvets. Om jag förstår dig rätt har de lagt färdigfrästa golvspånskivor och sedan golvvärmeslang, sedan plast/ångspärr och sedan reglar innan golvet ? Vet du Dimension på dessa ?
Jag har läst på och så sett så har dom gjort rätt men frågan är om dom har lagt det CC 60 eller vad det kan bero på.. Det hade ju varit en blodig försäkring att lägga reglarna tättare anser jag men desto mer jobb att rikta eftersom dom inte riktade golvet när dom la spånskivorna utan gör det med reglarna.. Jag tog kort just om det skulle bli diskussioner efteråt.. reglarna ser ju ut att vara 28x70.
 
  • Pågående golvinstallation, träplankor, skyddsplast, delvis oavslutad, inomhusarbete, verktyg synliga, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kantig träplanka på genomskinlig plast ovanpå blå skumisolering, inomhusarbete, fokus på trästrukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.