B breakman skrev:
I vardagsrummet... 🧐
Dags att uppgradera ambitionsnivån i hemmapulandet 😁

Kanske kan avvara en M93'a så blir det ett par generation nyare CPU. Håller man belastningen nere så tror jag den kan vara ganska tyst.
Sitter nog 4 eller 8GB ram och sen ligger det en hög med snurrdiskar om det behövs (om du inte har någon ssd liggandes.
Ja alla grejer hamnade där jag själv trodde att det var bra att dra i fibern. 😂 Fördelen är att allt är på samma ställe så det bara behövs ett enda åskskyddd osv.

Har du ett stort datorlager? Man kanske borde ta en utflykt vid tillfälle. 🙂
 
B
David Wallin David Wallin skrev:
Ja alla grejer hamnade där jag själv trodde att det var bra att dra i fibern. 😂 Fördelen är att allt är på samma ställe så det bara behövs ett enda åskskyddd osv.

Har du ett stort datorlager? Man kanske borde ta en utflykt vid tillfälle. 🙂
Stort och stort, har varit en del men börjar sina lite. Grejer som legat länge och som jag nog inte kommer använda nångång , bra om de kommer till användning 🙂
Bara dra iväg ett PM om du tänkte ut och åka så löser vi det.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Är inte en Raspberry Pi det du vill ha till detta egentligen?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Är inte en Raspberry Pi det du vill ha till detta egentligen?
Jo förmodligen, men eftersom alla Pi-baserade Pi-hole jag har satt upp hittills har kraschat förvånansvärt fort så misstänker jag att det krävs SSD, vilket jag inte har någon.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Jo förmodligen, men eftersom alla Pi-baserade Pi-hole jag har satt upp hittills har kraschat förvånansvärt fort så misstänker jag att det krävs SSD, vilket jag inte har någon.
Jag hittade en SSD för 40 kr på Amazon häromdagen. Nu har jag iofs fri frakt, men...
 
  • Wow
David Wallin
  • Laddar…
Unikt namn
Skrivna loggar brukar vara döden för minneskort. Om man istället inaktiverar loggar, eller skriver dessa till en ramdisk/nätverksplats så blir minneskorten mer långlivade.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Skrivna loggar brukar vara döden för minneskort. Om man istället inaktiverar loggar, eller skriver dessa till en ramdisk/nätverksplats så blir minneskorten mer långlivade.
De håller sällan mer än ett par år ändå, även om man bara skriver till dem några gånger per dag. Jag har därför bytt ut alla mina minneskort till SSDer.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
De håller sällan mer än ett par år ändå, även om man bara skriver till dem några gånger per dag. Jag har därför bytt ut alla mina minneskort till SSDer.
Vi har minneskort i esx-hostarna på jobbet och de korten brukar åtminstone överleva sin 5 årsdag då det är dags för generationsskifte. De är iofs mer eller mindre readonly mellan patchande, alla loggar hamnar på sanet. Men vi kanske bara haft flyt.

Men små SSDer börjar bli billigt, så det är ju ofta ett rimligt alternativ nuförtiden.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hittade en SSD för 40 kr på Amazon häromdagen. Nu har jag iofs fri frakt, men...
Jag har Prime så det låter ju lockande. Men sen behöver man själva USB-adaptern också. Eller kopplar man in den på annat sätt?
 
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har Prime så det låter ju lockande. Men sen behöver man själva USB-adaptern också. Eller kopplar man in den på annat sätt?
Den kostar 30kr, beställde en idag på Temu.
 
  • Wow
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den kostar 30kr, beställde en idag på Temu.
Oj! Har du lust att länka, jag har lite för dålig koll känner jag?
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.