Mikael_L
Hej.
Min röjsåg (ganska ny) bluddrar vid gaspådrag och verkar gå för fett.
Jag försöker hitta någon luftskruv eller liknande, men hittar bara ett par misstänkta, men konstigt utformade saker, se bild.
Om det är skruvar så verkar de ha någon slags sexkantsskalle, de är svarta, även om de ser blanka ut på bilden, pga stark reflektion av solljuset
Någon som vet om jag är på rätt spår och vad jag behöver för slags verktyg isåfall.
Närbild av en märkning på en röd maskin med texten "BC 21/28" och symboler för inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej.
Min röjsåg (ganska ny) bluddrar vid gaspådrag och verkar gå för fett.
Jag försöker hitta någon luftskruv eller liknande, men hittar bara ett par misstänkta, men konstigt utformade saker, se bild.
Om det är skruvar så verkar de ha någon slags sexkantsskalle, de är svarta, även om de ser blanka ut på bilden, pga stark reflektion av solljuset
Någon som vet om jag är på rätt spår och vad jag behöver för slags verktyg isåfall.
[bild]
Jag ser felet. Det saknas elmotor och batteri, först då kan den gå riktigt lean :p
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Ta bort plastkåpan så ser du bättre
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
Det har jag iofs gjort tidigare, blev inte klokare.
Men det är snabbt ordnat.
Del av en maskin med fokus på ett montage eller en komponent, eventuellt inom bygg och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den vänstra är lågfart och den högra är högfart. Grundinställningen är 1 1/4 varv öppnade sedan är det bara att justera försiktigt tills den går bra.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tog en bild med en "riktig" kamera, som har ett schysst makroläge.
Att jag skymde solljuset med kameran var det som gjorde det svårt att få en bra bild, men här är en tillräckligt bra för att se att det är någon slags splines, inte någon sexkants.
Makrofoto av splines i ett mekaniskt komponent med skärpa på den inre detaljen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Matti_75 Matti_75 skrev:
Den vänstra är lågfart och den högra är högfart. Grundinställningen är 1 1/4 varv öppnade sedan är det bara att justera försiktigt tills den går bra.
Vad för verktyg till detta då?
 
En hylsa som passar att knacka på
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Någon som har något tips om vad för verktyg jag ska köpa och var?
Maskintok skulle haft koll, kan jag nästan slå vad om!
 
Så gå in på någon trädgårdsfirma som säljer maskiner från Husqvarna/Stihl/Jonsered så vet de vad du talar om eller beställ på nätet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ser ju nästan ut som en elementnyckel? Jag jar en "multinyckel" där en av sidorna ser ut ungefär sådär. Undrar dock om inte den är större, men lite svårt att avgöra från bilden.
 
Nej, det är inte en elementnyckel, det är en mejsel med invändig splines. jag länkar till rätt verktyg ovan.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har rätt verktyg i min hand nu.
(Haft sen i höstas).
Jag var med en kompis till deras sommarstuga och vi grejade med sånt man gör på hösten för att vinterställa, och då var vi in till en lokal sådan där Husqvarna, stihl osv handlare (jag vet inte vilka märken de hade och grejade med, kanske alla), för varje vinter skickar kompisen in robotklipparen dit så får de rengöra och fixa och serva och sen vinterförvara.

Och så fick jag idén, och frågade om verktyget jag sökte, och självklart hade dom, jag tjackade väl ca 70 spänn.

Nu ska jag ge mig på det här. Jag kanske återkommer om jag behöver mer hjälp.

Men lågfart ställer väl tomgången?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.