S
Den här frågan kanske hör hemma i forumet el, eller rentav solceller, men jag lägger den här eftersom jag tänker styra via ha. ( Här finns mycket kunskap)
Hur gör man? Alltså stänger av växelriktaren vid minuspriser? Gissar att man kan sätta en kontaktor och en shelly, men var? Min växelriktare är monterad utomhus och kopplad till mätar-kopplingsskåpet för inkommande el. (växelriktare Solaredge, men frågan är allmänt ställd riktad mot alla fabrikat)

Min gissning är att man måste installera kontaktor och shelly inomhus i proppskåp och dra en tråd ut till mätar- kopplingsskåpet. Innebär omkoppling av befintlig installation av växelriktaren.

Hur gör jag enklast?

Självklart så anlitar jag behörig elektriker, men jag vill ha reda på hur man drar trådar och varifrån och därmed få en uppfattning om priset. Är det värt det?
(utgår från att solaredge saknar mjukvarumässig avstängning) Styrningen fixar jag nog enkelt själv via ha. Det är den fysiska installationen jag vill ha tips om.

Är det ens genomförbart?
 
K
S
K knightjocke skrev:
Du ansluter den med modbus tcp till Home Assistant och kan sedan styra den. Har du smart-mätare så borde du kunna begränsa så att den inte exporterar också.
[länk]
Exportrerar; du menar levererar el ut på nätet. Då räcker det inte att slå av strömbrytaren då eller?

Min Solaredge-anläggning har ingen separat extra strömrytare på husväggen, utan en on/off-knapp direkt på växelriktaren. Mycket finesser där, bla. att solcellerna blir spänningsfria om man stänger av via off-knappen.

Om jag installerar modbus så försvinner lite av enkelheten med Homeassistant (tror jag). Om inte så gör jag gärna det. Någon som vet vad som händer med mitt HA om jag installerar modbus. Minns inte vad det negativa var just nu. Men någon förändring blir det i enkelheten att uppdatera..

edit
Har ingen smartmeter, men däremot Tibber Pulse.
 
S
Kollade i fasadmätarskåpet och där finns en extra strömbrytare samt tre automatsäkringar monterat av installatören. Hade glömt detta. Här kanske man kan bryta både vr och export? Problemet är bara att jag vill göra detta via HA, inte springa ut och bryta strömbrytaren

I framtiden när elpriset ligger på -4,00 kr så tror jag att samtliga solcellsägare måste lösa detta problem.
 
K
S styren skrev:
Exportrerar; du menar levererar el ut på nätet. Då räcker det inte att slå av strömbrytaren då eller?

Min Solaredge-anläggning har ingen separat extra strömrytare på husväggen, utan en on/off-knapp direkt på växelriktaren. Mycket finesser där, bla. att solcellerna blir spänningsfria om man stänger av via off-knappen.

Om jag installerar modbus så försvinner lite av enkelheten med Homeassistant (tror jag). Om inte så gör jag gärna det. Någon som vet vad som händer med mitt HA om jag installerar modbus. Minns inte vad det negativa var just nu. Men någon förändring blir det i enkelheten att uppdatera..

edit
Har ingen smartmeter, men däremot Tibber Pulse.
Det blir snyggare att styra den med modbus. Eftersom du har tibber pulse så har du ingen smart-mätare. Så då kan du inte exportbegränsa lika lätt. Annars hade su kunnat köra den igång men bara producera för husbehov.

Det går säkert göra en automation som läser av tibber pulse och styr produktionen av växelriktaren till din förbrukning. Men det är nog overkill om man inte tycker att det är roligt.


Du installerar bara integrationen, tror att du behöver hacs först. Jag minns inte. Själva integrationen sköter alla modbusregister så det är inte krångligt.
 
S
K knightjocke skrev:
Det blir snyggare att styra den med modbus. Eftersom du har tibber pulse så har du ingen smart-mätare. Så då kan du inte exportbegränsa lika lätt. Annars hade su kunnat köra den igång men bara producera för husbehov.

Det går säkert göra en automation som läser av tibber pulse och styr produktionen av växelriktaren till din förbrukning. Men det är nog overkill om man inte tycker att det är roligt.


Du installerar bara integrationen, tror att du behöver hacs först. Jag minns inte. Själva integrationen sköter alla modbusregister så det är inte krångligt.
Jag skall göra ett försök med installation av modbus inom kort (kan dröja ett tag). Testar nog via hacs. Låter lugnande att det inte är så krångligt.🙂
Tack för länken till github! Suveränt!
Återkommer med info..

Tror att det går att ansluta Tibber Pulse via modbus också. Man slipper molnet då och får tillgång till infon direkt. Men inget jag känner att jag har behov av just nu.
 
K
S styren skrev:
Jag skall göra ett försök med installation av modbus inom kort (kan dröja ett tag). Testar nog via hacs. Låter lugnande att det inte är så krångligt.🙂
Tack för länken till github! Suveränt!
Återkommer med info..

Tror att det går att ansluta Tibber Pulse via modbus också. Man slipper molnet då och får tillgång till infon direkt. Men inget jag känner att jag har behov av just nu.
Du kan ansluta tibber pulse lokalt via mqtt om du återställer den vill jag minnas. Men då tappar du nog kopplingen till tibber
 
S
K knightjocke skrev:
Du kan ansluta tibber pulse lokalt via mqtt om du återställer den vill jag minnas. Men då tappar du nog kopplingen till tibber
Tack. Just det. Visste att det var något negativt. Jag behåller nog nuvarande utförande av Tibber! (det funkar bra så här!)
Återkommer om modbus senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.