Hej!

Jag skulle behöver hjälp/tips. Jag ska bygga ut mitt torp.
Vi har inget badrum (bara utedass) hittills och vill göra en utbyggnation av befintligt torp. Badrummet ska ha allt (tvätt, dusch, toa, handfat) för 4 pers. Jag har inte tillgång till kommunalt avlopp och jag vill inte att slambilen måste komma dit.
Jag funderar på en lösning som är bra för miljön.
Just nu hittade jag en lösning där man hantera gråvatten med ett filtersystem och ett separat system för toaletten som separera och sen kompostera. Men det finns hundratals lösningar och jag skulle uppskatta eras hjälp.
Har ni ett bra system som funkar för heltids boende hus?
Har ni några tips?

Tack så mycket!
Jana
 
Första frågan är väl om kommunen accepterar en lösning med trekammarbrunn även för toalett delen. I så fall är ju det en enkel, och skapligt billig lösning.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B
Vi kör med kombon cinderella comfort + biobox xl+

Har bara kört bdt avloppet enbart en månad så jag kan inte uttala mig än hur bra den funkar. Dock är det skönt att kommunen godkände den lösningen trots hög skyddsnivå och att bioboxen har inbyggd slamavskiljare så man slipper en extra modul.
 
Vi har fått godkänt från kommunen på Wehoputs 5 minireningsverk med egen slamhantering, dvs att vi själva komposterar slammet från reningsverket vilket fångas upp i påsar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi är i färd med att installera en biobox till fritidshuset. eftersom vi kommer vistas där mycket på vintern undrar vi hur andra skyddar bioboxen från att frysa då tjälen gå i jorden?
Kan vi tex lägga en värmeslinga i bioboxen?
 
Claes Sörmland
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Vi är i färd med att installera en biobox till fritidshuset. eftersom vi kommer vistas där mycket på vintern undrar vi hur andra skyddar bioboxen från att frysa då tjälen gå i jorden?
Kan vi tex lägga en värmeslinga i bioboxen?
Det bästa är att gräva ned den. Är det bergigt så att det inte går att gräva kanske ni kan beställa hem sand eller grus och höja marken så att Bioboxen hamnar i marken i alla fall.

Är det problematiskt med leverans av massor till en ö så är ett alternativ lecakulor, det är dyrare per volym men väger så lite att man kan ta 50L-förpackningarna med några vändor även i liten båt. Sen lokal sand/jord/grus att täcka med. Isolerar ju också mot tjälen.
 
B
Ställde den på cellplast och satte cellplastskivor runt vår och det har funkat bra under första vintern.
 
Claes Sörmland
B Bongtor skrev:
Ställde den på cellplast och satte cellplastskivor runt vår och det har funkat bra under första vintern.
Det är nog ännu bättre att den får markkontakt och inte står på cellplast. Värmen avgår ju uppåt och inte nedåt. De ska mycket till för att frysa mark som är isolerad med cellplast ovanifrån. Och används avloppet vintertid så tillför ju avloppsvattnet värme.
 
Redigerat:
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog ännu bättre att den får markkontant och inte står på cellplast. Värmen avgår ju uppåt och inte nedåt. De ska mycket till för att frysa mark som är isolerad med cellplast ovanifrån. Och används avloppet vintertid så tillför ju avloppsvattnet värme.
Dubbelkollade bilder från installationen och ser att vi bara la runt boxen och inte under…miss av mig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack båda två 🙂
Eftersom det inte går att gräva ner bioboxen tillräckligt djupt för att jorden ska räcka som isolering lutar vi åt att lägga frigolit ovanpå och eventuellt också värmeslinga inuti, vilket ju också kommer finnas i rören eftersom de ligger på berg, även om det blir litet extra meck när vi ska göra ren bioboxen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.