Jag har en altandörr från SP fönster med lås med nyckel på insidan. Låset är inte integrerat i handtaget.

Jag vill ha möjlighet att låsa upp med nyckel från utsidan. Antar att jag skulle kunna byta till ett handtag med vred på insidan och sätta låset på utsidan.

Någon som har koll på vad jag kan byta till?
 
  • Glasdörr med handtag och lås, utblick mot trädäck med utemöbler, reflektion av träd och himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit dörr med silverfärgat handtag, elektroniskt lås och kodpanel på en glasveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte ha den låscylindern på utsidan med de handtagen/behören.
Komplettera med assa 707 låscylinder + 707 cylinderskylt och eventuellt passande distansring.
Om du vill ha vred på insidan så får du komplettera med ett vred ex.4428 eller vredcylinder, ett annat alternativ är att byta till handtag med skylt för vred/låscylinder.
 
Vred på insidan en altandörr med glasfönster skulle jag aldrig välja, det gör det extremt enkelt för tjuven.
 
1 123abc skrev:
Du kan inte ha den låscylindern på utsidan med de handtagen/behören.
Komplettera med assa 707 låscylinder + 707 cylinderskylt och eventuellt passande distansring.
Om du vill ha vred på insidan så får du komplettera med ett vred ex.4428 eller vredcylinder, ett annat alternativ är att byta till handtag med skylt för vred/låscylinder.
Betyder det att jag behåller allt och klarar mig med att bara komplettera med en cylinder (och skylt)? Kan jag köpa en som har samma nyckel?
 
D Dilato skrev:
Vred på insidan en altandörr med glasfönster skulle jag aldrig välja, det gör det extremt enkelt för tjuven.
Jag inser det men hur många tar ärligt talat bort nyckeln från låset på insidan?
Min åsikt är att tjuvar alltid tar sig in om de vill. Och ut. Den här dörren sitter synlig från gatan och är mindre risk än andra dörrar till huset.
Jag tar såklart gärna emot tips om hur jag löser mitt problem på bästa sätt och gärna så billigt som möjligt.
 
Grundorsaken till att jag vill ha en dörr med lås på utsidan är för övrigt att jag installerat Yale Doorman med kod/tag och vill ha en reservdörr att ta mig in igenom om den skulle krångla.
 
H Hasse C skrev:
Min tanke var om det här handtaget passar och att jag kan använda gamla låscylindern på utsidan (jag vill ju ha samma nyckel som de andra dörrarna):
[länk]
Nej, till den cylindern ska ett annat handtag användas.
H Hasse C skrev:
Betyder det att jag behåller allt och klarar mig med att bara komplettera med en cylinder (och skylt)? Kan jag köpa en som har samma nyckel?
Ja men det kan behövas en distansring beroende på djupet från utsidan till spanjolettens låshus.
Ja, ASSA låscylinder 707 efter befintlig låsning (nyckel) eller motsvarande.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.