useless useless skrev:
TS skriver ju själv att de inte är helt 100% säker på vart gräsen går. Då blir det ju lika fel att säga att nånting ligger utanför fastigheten som att säga motsatsen. Därför är det bättre att inte ge några exakta utfästelser så får köparen själv avgöra hur noga det är vems mark hela eller delar av staketet råkar ligga på.
Då bör man väl vara extremt tydlig med att förnedla att man inte vet vart tomtgränserna går!
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
Jag hade varit ganska ärlig i en sån situation och sagt att ingen riktigt bekymrat sig om exakt var gränsen gått eftersom det är typ kommunal mark med skog helt enkelt.

Att mörka det helt är i alla fall fult. Det hade jag haft för mycket samvete för.
 
  • Gilla
avdpos
  • Laddar…
Eftersom du känner till förhållandet är du skyldig att informera om läget i dokumentationen. Men finns däremot ingen anledning att ta bort eller flytta något, utan det är i så fall upp till köparen att hantera detta - och just därför extra viktigt att informera om oklarheten i tomtgränsen.
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
Mikael_L
Exostor Exostor skrev:
Jag har för mig att jag hört någonstans att om marken brukats som tomt i 50 år så kan man kräva att gränsen flyttas för att stämma med vad som av hävd brukats, men det skulle isåfall kräva bevis i form av vittnesmål och gärna gamla flygfoton eller liknande. Kan vara värt att kolla upp.
Jag tror inte det är så, inte idag i alla fall.

Var det inte så att vissa gamla saker såsom "av hävd" och ej registrerade servitut osv försvann för många år sedan?
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker det är mest renhårigt att ange sakförhållandet i någon frågelista eller annan dokumentation.
Men man behöver ju inte förstora det, så det låter som ett problem, och bör inte heller dölja det eller förminska det.

Då har man dels ryggen fri, och samvetet är rent.

Och som köpare, t.ex. om det var jag, så skulle jag kanske tycka att det var bäst att låta det vara som det är tills vidare, och ser ingen fördel med att säljaren har tagit bort staket och flyttat lekstugan.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Men kan ju vända på det också, kan ju vara en fördel för nästa ägare och kunna påstå att de inte visste om att det var fel, om kommunen någon gång i framtiden upptäcker det.

Är staketet utanför vår tomt??? Viste vi iiiiinget om, såg ut så här när vi köpte huset
 
  • Gilla
avdpos
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Men kan ju vända på det också, kan ju vara en fördel för nästa ägare och kunna påstå att de inte visste om att det var fel, om kommunen någon gång i framtiden upptäcker det.

Är staketet utanför vår tomt??? Viste vi iiiiinget om, såg ut så här när vi köpte huset
Vad skulle det göra för skillnad? Jag tror knappast kommunen tycker att det är en bra anledning till att man får ha kvar staketet.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Uppsåt brukar göra saker värre
 
Kommunen brukar inte dela ut straff på det sättet. Upptäcker dom ett felaktigt placerat staket så blir man anmodad att ta bort det. Det är inte så att man dessutom anmodas att måla om kommunhuset bara för att man visste att staketet stod fel.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Uppsåt brukar göra saker värre
Inte i PBL-sammanhang. Uppsåt eller inte gör ingen skillnad. Men i skadeståndsfrågor så spelar det ju ibland roll. Men väldigt svårt att visa på.
 
I ilyw skrev:
Min mamma kommer på sikt att behöva sälja sitt hus, byggt på sent 70-tal.Tomten har staket hela vägen runt. På två sidor av huset så är staketet byggt utanför tomtgräns, mellan 2-5 meter utanför. Det finns även en lekstuga, rabatt och bärbuskar utanför gränsen. På de här sidorna ligger kommunal skogsmark. Det finns inga planer på fler hus.

Hur hanterar man det här lämpligast i en försäljningssituation? Vad händer om man inte berör ämnet utan lämnar det till undersökningsplikten? Eller bör man rentav ta bort/flytta staket och lekstuga?

Jag känner inte igen att jag någonsin har läst nåt om annektering i ett prospekt, och har kollat på många hus, så jag tänker att de antingen har löst det eller låtsas som ingenting.
Det är alltid bäst att vara ärlig, men om ni inte vill flytta in det som ligger utanför så skriv att det säljs så som det står. Kommuner börjar få in klagomål på liknande privata anläggningar speciellt på allmänplatsmark. Ligger det utanför planlagd mark eller på kvartersmark kan kanske möjligheten finnas att arrendera området för en liten slant.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
I Inkan skrev:
Det är alltid bäst att vara ärlig, men om ni inte vill flytta in det som ligger utanför så skriv att det säljs så som det står. Kommuner börjar få in klagomål på liknande privata anläggningar speciellt på allmänplatsmark. Ligger det utanför planlagd mark eller på kvartersmark kan kanske möjligheten finnas att arrendera området för en liten slant.
Jag vill bara invända mot att det är bäst att alltid vara ärlig. Det är i min erfarenhet tvärtom, att det oftast lönar sig att om inte ljuga så försköna sanningen.
Titta på de mest framgångsrika i samhället, är ärlighet något utmärkande drag verkligen?
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Titta på de mest framgångsrika i samhället, är ärlighet något utmärkande drag verkligen?
Det beror väl på vad du menar med framgång? Om valet står mellan att vara en stenik skitstövel eller en person med god moral och tryggad ekonomi utan att vara stenrik väljer jag det senare alla dagar i veckan.

Den här dikten av Ralph Waldo Emerson tycker jag är ett bra rättesnöre (och därför har mina barn fått den som gratulationshälsning när de tog studenten):

What is Success?

To laugh often and much;

To win the respect of intelligent people
and the affection of children;

To earn the appreciation of honest critics
and endure the betrayal of false friends;

To appreciate beauty;
To find the best in others;

To leave the world a bit better, whether by
a healthy child, a garden patch
or a redeemed social condition;

To know even one life has breathed
easier because you have lived;

This is to have succeeded.
 
  • Gilla
  • Älska
YuGi och 5 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Det beror väl på vad du menar med framgång? Om valet står mellan att vara en stenik skitstövel eller en person med god moral och tryggad ekonomi utan att vara stenrik väljer jag det senare alla dagar i veckan.

Den här dikten av Ralph Waldo Emerson tycker jag är ett bra rättesnöre (och därför har mina barn fått den som gratulationshälsning när de tog studenten):

What is Success?

To laugh often and much;

To win the respect of intelligent people
and the affection of children;

To earn the appreciation of honest critics
and endure the betrayal of false friends;

To appreciate beauty;
To find the best in others;

To leave the world a bit better, whether by
a healthy child, a garden patch
or a redeemed social condition;

To know even one life has breathed
easier because you have lived;

This is to have succeeded.
Det är precis så de rikaste vill att du ska tänka därför det konserverar systemet som gett dem deras makt. Mission accomplished.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är precis så de rikaste vill att du ska tänka därför det konserverar systemet som gett dem deras makt. Mission accomplished.
What goes around comes around - för eller senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.