maskeradeproggaren
David Wallin David Wallin skrev:
Angående Aqaras sensorer. Jag hade tidigare ganska mycket problem med tempsensorer som försvann och behövde paras om. Men det var när jag körde dem via Conbee II/deCONZ. Köpte senare en Aqara hub och sedan dess har ingen försvunnit. Blir dock en pryl till som måste vara igång och fungera...
Bara tempsensorer som strulade? Inte dörr/rörelsedetektion eller andra sensorer?
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Uppfattade att det var en generell egenskap men så är kanske inte fallet? Men skulle det inte gå för rörelsesensorna så borde man kunna trigga på tex att belysningen (lux) inte ändrats på x tidsenheter.

Jag tänker att jag kan få till "heartbeat" på andra sätt men skulle det inte fungera så är helt klart trådade sensorer (motion detection) ett alternativ som kan bli aktuellt. Trådat är alltid bäst såklart.


Sensorerna är ju bara en mindre del i kostnaden och behöver jag köpa andra som funkar bättre är det inte hela världen. Även om jag inte har långtidsdata så har aqarasensorerna åtminstone hittils gjort sitt jobb.

Det håller jag såklart med om, man måste lita på larmet och inte behöva dadda det. Men allting handlar ju i slutändan om sannolikheter. Ungefär som att det alltid finns en viss sannolikhet att man kommer omkomma i en bilolycka om man sätter sig bakom ratten. Fast man tar ju i regel den risken ändå. Visst finns en ökad risk genom att sätta upp det i HA. Men permutationen att strömavbrott, sensorerna krånglar exakt när det är inbrott bedömer jag ändå som så pass liten att det är en risk jag är villig att ta.

Utöver alla sensor etc så har jag kameror som övervakar alla ingångar (och flera sådana vid strategiska ställen) och ai-funktionen att känna igenom människor har inte gått bet en enda gång, så redan där får jag en rätt bra indikationen om något inte står rätt till. Är jag inte hemma så har jag bra grannar som jag kan be titta till fastigheten om det skulle behövas.
Det luriga är att du behöver UPS för precis alla zigbee enheter eftersom du inte vet hur meshen blir uppbyggd efter tid. Detta gäller då även de lampor du råkar ha med zigbee.

Strömmen kanske inte "går" precis vid inbrott, men det är rätt lätt ordnat av tjuvar så att just du blir av med strömmen just då, via ditt elskåp, om du har luftledning eller EMP.


Men allt som allt så är det såklart bättre än inget, så länge som det inte börjar krångla för ofta så att du inte orkar underhålla problemen. Autouppringning av 112 ska du nog hålla dig undan dock.
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Bara tempsensorer som strulade? Inte dörr/rörelsedetektion eller andra sensorer?
Jag har haft "tappade" sensorer av alla slag från just Aqara.
Ofta är de mer känsliga när batterierna inte är superfärska längre, men de varnar ju tyvärr inte pålitligt för detta i förväg heller.
 
maskeradeproggaren
C Cerb skrev:
Det luriga är att du behöver UPS för precis alla zigbee enheter eftersom du inte vet hur meshen blir uppbyggd efter tid. Detta gäller då även de lampor du råkar ha med zigbee.

Strömmen kanske inte "går" precis vid inbrott, men det är rätt lätt ordnat av tjuvar så att just du blir av med strömmen just då, via ditt elskåp, om du har luftledning eller EMP.


Men allt som allt så är det såklart bättre än inget, så länge som det inte börjar krångla för ofta så att du inte orkar underhålla problemen. Autouppringning av 112 ska du nog hålla dig undan dock.
Ja nä ups för allt är såklart inte realistiskt men att känna av ljusinflöde på rörelsedetektorerna som inte ändras är väl ändå ett ganska så bra sätt att hålla koll på om de fungerar som de ska? Om den går ner så kommer ju ingen förändring rapporteras och då larmar det. Eller finns det något annat edge-case du tänker dig? Att autoringa 112 tyckte jag i en flyktig tanke lät bra men inser att det inte var någon bra idé.

C Cerb skrev:
Jag har haft "tappade" sensorer av alla slag från just Aqara.
Ofta är de mer känsliga när batterierna inte är superfärska längre, men de varnar ju tyvärr inte pålitligt för detta i förväg heller.
Vilken dongle/eller hubb körde du och hur såg systemet ut i övrigt, ZHA eller Z2M?
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Ja nä ups för allt är såklart inte realistiskt men att känna av ljusinflöde på rörelsedetektorerna som inte ändras är väl ändå ett ganska så bra sätt att hålla koll på om de fungerar som de ska? Om den går ner så kommer ju ingen förändring rapporteras och då larmar det. Eller finns det något annat edge-case du tänker dig? Att autoringa 112 tyckte jag i en flyktig tanke lät bra men inser att det inte var någon bra idé.


Vilken dongle/eller hubb körde du och hur såg systemet ut i övrigt, ZHA eller Z2M?
Grejen är att dina sensorer kommer tappa kontakten om några av noderna påvägen inte har ström, så att ha UPS på bara huvudenhet kommer mest troligt inte att hjälpa.

Tänk:
Huvudenhet - lampa - rörelsesensor

Försvinner nu strömmen från lampan vid ett strömavbrott så tappar du ju såklart även kontakten med rörelsesensorn.


Om du ska larma varje gång en sensor faller ifrån så är tyvärr min spaning att du kommer att få fruktansvärt många falsklarm.

Att kolla om de har kontakt via ljussensorn är såklart bra, men även detta kan ju ha fördröjning på någon timme eller under natten flera timmar, vilket då är din minimala responstid för att upptäcka felet.


Tidigare körde jag Conbee II med deconz, detta krånglade med tappade noder rätt mycket.
Nu för tiden kör jag Sky connect med ZHA, detta är betydligt bättre ur aspekten att noderna inte verkar falla ifrån lika ofta, så vida inte batterierna börjar bli dåliga.
 
maskeradeproggaren
C Cerb skrev:
Grejen är att dina sensorer kommer tappa kontakten om några av noderna påvägen inte har ström, så att ha UPS på bara huvudenhet kommer mest troligt inte att hjälpa.

Tänk:
Huvudenhet - lampa - rörelsesensor

Försvinner nu strömmen från lampan vid ett strömavbrott så tappar du ju såklart även kontakten med rörelsesensorn.


Om du ska larma varje gång en sensor faller ifrån så är tyvärr min spaning att du kommer att få fruktansvärt många falsklarm.

Att kolla om de har kontakt via ljussensorn är såklart bra, men även detta kan ju ha fördröjning på någon timme eller under natten flera timmar, vilket då är din minimala responstid för att upptäcka felet.


Tidigare körde jag Conbee II med deconz, detta krånglade med tappade noder rätt mycket.
Nu för tiden kör jag Sky connect med ZHA, detta är betydligt bättre ur aspekten att noderna inte verkar falla ifrån lika ofta, så vida inte batterierna börjar bli dåliga.
Om det blir strömavbrott så kommer troligen de flesta sensorer inte funka, det är jag med på. Huvudsaken är att jag blir notifierad när något händer och det blir jag (förhoppningsvis) genom jag kommer sätta upp en extern kommunikationen mot datorn där HA finns och då kommer fungera även om strömmen går och då som backup går på 3g/4gkortet om även internet ligger nere.

Varför skulle jag få en massa falsklarm menar du? Övervakningen kommer ju inte ske mot sensorerna direkt utan mot HA genom att ha övervakning på förändringarna. Inga förändringar på en viss tid = larma. När jag kollar mina sensorer så rapporterar de åtminstone 1-2 lux i skillnad per halvtimme även nattetid så responstiden blir kanske runt 1h eller så, vilket är helt ok för min del.

Okej men hur ofta faller noderna då? Pratar vi en gång i månaden, veckan? Har du bra täckning i meshen i övrigt?
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Om det blir strömavbrott så kommer troligen de flesta sensorer inte funka, det är jag med på. Huvudsaken är att jag blir notifierad när något händer och det blir jag (förhoppningsvis) genom jag kommer sätta upp en extern kommunikationen mot datorn där HA finns och då kommer fungera även om strömmen går och då som backup går på 3g/4gkortet om även internet ligger nere.

Varför skulle jag få en massa falsklarm menar du? Övervakningen kommer ju inte ske mot sensorerna direkt utan mot HA genom att ha övervakning på förändringarna. Inga förändringar på en viss tid = larma. När jag kollar mina sensorer så rapporterar de åtminstone 1-2 lux i skillnad per halvtimme även nattetid så responstiden blir kanske runt 1h eller så, vilket är helt ok för min del.

Okej men hur ofta faller noderna då? Pratar vi en gång i månaden, veckan? Har du bra täckning i meshen i övrigt?
Kanske ett par gånger i kvartalet i snitt.
Har ca. 120 zigbee enheter totalt så meshen fungerar i övrigt bra.

Är bara Aqara sensorerna som har en tendens att falla bort, mycket för att de är löv i meshen så de blir mer känsliga vid förändringar i nätet.
 
maskeradeproggaren
C Cerb skrev:
Kanske ett par gånger i kvartalet i snitt.
Har ca. 120 zigbee enheter totalt så meshen fungerar i övrigt bra.

Är bara Aqara sensorerna som har en tendens att falla bort, mycket för att de är löv i meshen så de blir mer känsliga vid förändringar i nätet.
Så länge det är stabilt med datorn så att den kan skicka/ta emot signaler med omvärlden så är jag lugn.

Sen är såklart frågan om det är ett generellt problem att det lägger ner eller om du råkar ha otur. Om du har så många enheter så borde ju som du skriver själva meshen fungera utan problem det är ju lite mer än vad man önskar helt klart. Har du kollat i loggarna vad det beror på mer konkret?
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Bara tempsensorer som strulade? Inte dörr/rörelsedetektion eller andra sensorer?
Då det begav sig hade jag bara tempsensorer så jag vet inte hur andra typer hade funkat.
 
K
Är ju bara att sätta upp larm på de grunkor som inte rapporterat in de senaste 24h. Borde finnas någon blueprint. Har hittat en som ska varna vid lågt batteri. Men har inte haft möjlighet att testa den av naturliga skäl. Så borde finnas en för det med

Det blir ju inget sabotagelarm som går av direkt som på ett vanligt trådlöst larm. Men blir ju inte att man kör flera veckor med en inaktiv sensor.
 
K knightjocke skrev:
Är ju bara att sätta upp larm på de grunkor som inte rapporterat in de senaste 24h. Borde finnas någon blueprint. Har hittat en som ska varna vid lågt batteri. Men har inte haft möjlighet att testa den av naturliga skäl. Så borde finnas en för det med

Det blir ju inget sabotagelarm som går av direkt som på ett vanligt trådlöst larm. Men blir ju inte att man kör flera veckor med en inaktiv sensor.
Kruxet med många Zigbee/Z-Wave-enheter är att de enbart rapporterar vid status-förändring, så det är svårt att bestämma vilket övervakningsintervall du ska sätta. Jag har t.ex många fönster med magnetkontakter som jag i princip aldrig öppnar. Alla larmsystem värda namnet ger systemfel inom max någon minut om någon komponent fallerar eller tappar kommunikation.
 
Det läggs i tråden fram rätt så mycket kritik mot HA-larmlöäsningar med ZIgbee. Bland annat då vad som händer vid störmavbrott, om en sensor fallerar, m.m.

Jag undrar lite, vad är alternativet..? Hur kommunicerar t.ex. Verisure med sina enheter? Det kan väl omöjligt fungera utan el? Och inte heller utan WIFi?

Jag förstår inte riktigt vilken leverantör som erbjuder ett larmsystem du kan konfigurera själv, där allt är helt driftsäkert och "temper-safe" även om WIFi/El/vissa sensorer går ner..? Vad menar ni @Cerb ?
 
M MANDELAZZA skrev:
vissa sensorer går ner
Om en sensor ”går ner” måste tekniken märka det och larma. Här utgår jag ifrån att man föredrar falsklarm framför uteblivna skarpa larm. Jag får exempelvis ett mail om någon temperatursensor inte rapporterat på ett tag.

Ett svårare scenario är om exempelvis en temperatursensor fortsätter rapportera ”bra” temperatur fast den är ”dålig” men det är nog mindre vanligt.
 
M MANDELAZZA skrev:
Det läggs i tråden fram rätt så mycket kritik mot HA-larmlöäsningar med ZIgbee. Bland annat då vad som händer vid störmavbrott, om en sensor fallerar, m.m.

Jag undrar lite, vad är alternativet..? Hur kommunicerar t.ex. Verisure med sina enheter? Det kan väl omöjligt fungera utan el? Och inte heller utan WIFi?

Jag förstår inte riktigt vilken leverantör som erbjuder ett larmsystem du kan konfigurera själv, där allt är helt driftsäkert och "temper-safe" även om WIFi/El/vissa sensorer går ner..? Vad menar ni @Cerb ?
Hårdvara gjord för användning som larm har backup i form av batteri och tillgång till mobilnät.

Alla sensorer pingas och uteblivna svar larmas. Osv.
 
Mitt wifi nät hemma har en UPS, så det interna nätet går inte ner vid strömavbrott, internet blir helt beroende av vad som finns på andra sidan hos nätägaren, den gång vi haft avbrott hittills fortsatte nätet fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.