Hej!
Fick precis nedslag i ovk besiktningen i köket. Jag har bara bott här 1år så det är förra ägaren som renoverat köket tidigare.
Anmärkningen är : Ventilationsdon sitter innanför köksskåp.
Åtgärd : Framdragning av imkanal bakom passbit

Jag förstår inte riktigt vad de menar med detta? Har tagit bilder på hur det ser ut. De vill nämligen ha 4000kr för att lösa detta vilket jag inte tänker betala.
 
  • Vit hylla med kaffeförpackning, metallbehållare; synlig damm, skruv och kabelhantering på bakre delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitkalkad interiör med trähylla, väggfäste och takfärg i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Du kan inte ha ventilationsdonet i köksskåpet. Så det ger dig alternativen att:

1. Ta bort köksskåpet så att ventilationsdonets vägg exponeras.

2. Dra om ventilationskanalen så att den mynnar på en ny vägg (det som kallas för passbit antar jag). Kanske tänker man sig såga av överkanten av köksskåpets lucka och ersätta med denna passbit?

Enklast är att fråga företaget som har skrivit noteringen vad som menas.

4000 kr låter uppriktigt som extremt billigt för att lösa detta. Om du inte själv är beredd att skruva ned skåpet. Men man undrar ju hur fult det blir för det låga priset, de kan inte lägga många minuter på ditt kök om de fortfarande ska ha ekonomi i jobbet.

(Om det gäller en BRF: Om du vill göra ingrepp i ventilationskanalen så ska du också ha styrelsens tillstånd för detta. Så sök och få det först innan något arbete utförs.)
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan inte ha ventilationsdonet i köksskåpet. Så det ger dig alternativen att:

1. Ta bort köksskåpet så att ventilationsdonets vägg exponeras.

2. Dra om ventilationskanalen så att den mynnar på en ny vägg (det som kallas för passbit antar jag). Kanske tänker man sig såga av överkanten av köksskåpets lucka och ersätta med denna passbit?

Enklast är att fråga företaget som har skrivit noteringen vad som menas.

4000 kr låter uppriktigt som extremt billigt för att lösa detta. Om du inte själv är beredd att skruva ned skåpet. Men man undrar ju hur fult det blir för det låga priset, de kan inte lägga många minuter på ditt kök om de fortfarande ska ha ekonomi i jobbet.

(Om du vill göra ingrepp i ventilationskanalen så ska du också ha styrelsens tillstånd för detta. Så sök och få det först innan något arbete utförs.)
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan inte ha ventilationsdonet i köksskåpet. Så det ger dig alternativen att:

1. Ta bort köksskåpet så att ventilationsdonets vägg exponeras.

2. Dra om ventilationskanalen så att den mynnar på en ny vägg (det som kallas för passbit antar jag). Kanske tänker man sig såga av överkanten av köksskåpets lucka och ersätta med denna passbit?

Enklast är att fråga företaget som har skrivit noteringen vad som menas.

4000 kr låter uppriktigt som extremt billigt för att lösa detta. Om du inte själv är beredd att skruva ned skåpet. Men man undrar ju hur fult det blir för det låga priset, de kan inte lägga många minuter på ditt kök om de fortfarande ska ha ekonomi i jobbet.

(Om det gäller en BRF: Om du vill göra ingrepp i ventilationskanalen så ska du också ha styrelsens tillstånd för detta. Så sök och få det först innan något arbete utförs.)
Menar du att just det vita ventilationsdonet inte får vara i skåpet? I min förra lägenhet så var upplägget identiskt och på den kontrollen så var det godkänt?

Under kontrollen så sa kontrollanten till min sambo att det såg bra ut och att det enda som behövs göras är att kanske sätta ett galler högst upp vid skåpet ( såga av översta delen av luckan kanske han menar?)Han sa inget annat så detta brev vi fick blev en chock.
 
Ventilationen ska ju suga ut luft från rummet, så givetvis funkar det inte att ha donet i ett stängt skåp.
Men för att lösa problemet borde det funka lika bra att ersätta övre delen av luckorna med en skiva med galler istället för en skiva med frånluftdon och ett rör till väggen.
 
Claes Sörmland
A Antrivia skrev:
Menar du att just det vita ventilationsdonet inte får vara i skåpet? I min förra lägenhet så var upplägget identiskt och på den kontrollen så var det godkänt?
Att leda frånluft genom ett skåp känns ju minst sagt hemmapulat men jag kan inte regelverket som ett rinnande vatten.

Jag tror således inte en ventilationsfirma skulle välja den lösningen och det är i så fall inte fackmannamässigt utfört. Men jag utesluter inte att jag har fel.

A Antrivia skrev:
Under kontrollen så sa kontrollanten till min sambo att det såg bra ut och att det enda som behövs göras är att kanske sätta ett galler högst upp vid skåpet ( såga av översta delen av luckan kanske han menar?)Han sa inget annat så detta brev vi fick blev en chock.
Kanske menade han då just det där gallret i skåpets dörr?

De där som jobbar med besiktning brukar inte vara några större skribenter så ofta är det kryptiskt vad de skriver i protokollen.
 
C
Kolla här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/

Finns nog mycket man skulle kunna peka på om varför inte reglerna uppfylls när donet är inne i skåpet, men skulle vilja säga att man kan sammanfatta det med att du inte får det erforderliga grundflödet, dvs. luftflödet när fläkten inte är igång.

En potentiellt tänkbar variant är att byta till en spiskåpa avsedd för mekanisk frånluft, utan egen fläkt. Då går grundflödet genom spiskåpan.

Att det "släppts igenom" i andra sammanhang säger tyvärr inte så mycket. En del kontrollanter är inte så noggranna av sig. Andra är allför nitiska och hittar på egna regler och resonemang.
 
Claes Sörmland
Det viktiga här är ju vad föreningen vill. Det är deras ventilationssystem som de har underhållsansvar för så bäst är att hålla kommunikationen öppen med dem. Tydligen har en tidigare bostadsrättshavare gjort ändringar på föreningens ventilationssystem, oklart om det skett med eller utan styrelsens tillstånd. Men bollen ligger primärt hos föreningen och dess styrelse, det ligger liksom inte på TS att gissa vad föreningen vill.
 
Problemet är att du inte har rätt luftväxling för lägenheten när donet är instängt i ett skåp och att när du kör spisfläkten så forcerar du in i centralventilationen. Den enkla lösningen är att såga upp ett hål i skåpsluckan och sätta ett galler och den snyggare lösningen är att dra kanalerna från ventilationen och spisfläkten upp genom överskåpet och ut genom passbiten ovanför och ha två don där bredvid varandra.
 
Du äger bostadsrätten nu så du blir ansvarig att korrigera detta.

Skulle inte en ful-lösning kunna vara att skruva bort luckan och låta dom inspektera igen? Tekniskt sätt är ju då donet inte instängt i ett skåp.

Sen kan du sätta upp luckan igen, om du inte bryr dig om god ventilation i lägenheten.
 
Claes Sörmland
MG_88 MG_88 skrev:
Du äger bostadsrätten nu så du blir ansvarig att korrigera detta.
Nja. Ansvaret för underhållet av ventilationssystemet ligger på föreningen och det gäller även när föregående bostadsrättshavare har meckat med ventilationen. För det praktiska genomförandet måste naturligtvis TS spela med i god anda här, det är ju TS kök och hempulade kökskåpa som påverkas av detta.

Jag skulle i TS skor inte sätta igång och ändra något för då får ju TS ansvar för de egna ändringarna. TS ska inte pilla på föreningens ventilationssystem utan styrelsens tillstånd. Bollen ligger hos föreningen: vad vill de göra, hur vill de göra det och hur kommer TS in i åtgärden? Sen får man lösa det i bästa samarbete.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.