Hej

Vad gäller med friskrivningsklausul innan huset är överlåtet.
Vi har skrivit kontrakt med köparna och fått handpenning. Om en månad ska huset överlämnas.
Mäklaren sa att vi som säljare nu har huset "på lån" av köparna. Men gäller det även friskrivningen?

Helt otroligt olägligt har vi fått en läcka i en takkupa som blev plåtad för några år sen precis innan vi flyttade in i huset. Försäkringsbolaget säger att de inte täcker vattenskador som bildats utifrån.

Det kan vara så att det är ett konstruktionsfel och då ska plåtslagarföretaget stå för det enl. försäkringsbolaget. Men idag pratade jag med en annan plåtsslagare,(eftersom de som gjorde det har semester) och han sa att vatten kan ha kommit in via takpannorna också, och isåfall är det inte plåtslagarens fel.

Då faller ju kostnaden på oss - eller kan vi dela på det med köparna?
Urk - kunde inte läckan ha väntat 1 mån och 2 dagar...
 
Prata med köparna och mäklaren om det som uppkommit. Ni kanske kan tänka er en viss minskning av priset mot att ni slipper rota i att fixa skadan?
 
sjd skrev:
Helt otroligt olägligt har vi fått en läcka i en takkupa som blev plåtad för några år sen precis innan vi flyttade in i huset. Försäkringsbolaget säger att de inte täcker vattenskador som bildats utifrån.
Vad är det som händer i försäkringsvärlden egentligen !!
Vi har 100 olika garantier och försäkringar och betalar mångmiljardbelopp till branschen, och ändå skyller alla ändå alltid på andra när det händer ngt !?

Läser i villkoren för Trygg&Hansa (mitt bolag) att hemförsäkringen inte täcker vattenskador som kommer in via tak, stuprännor etc

Mao är det inte plåten utan ngt annat på ert tak så har ni inte ens ngn garanti för detta som gäller :(

Bäst är nog att prata med köparna. Det har ju varit extremt med nederbörd nu också, så det behöver ju inte betyda att det finns en generell takläcka, utan bara en som visar sig vid extrem väderlek. Den skall iof åtgärdas ändå, men det behöver inte finnas ngn gammal vattenskada menar jag.

/K
 
De villkoren har dett ungefär lika ut i åtminstonde 40 år.

Samtidigt har bolagen faktiskt ibland en orimligt generös hantering av andra typer av skador. Ex. ersätter de när en 40 år gammal oljepanna lägger av, visserligen med 80% åldersavdrag. Men i alla fall att få ut 20% av kostnaden när man byter en maskin som borde bytts för 20 år sedan. Det tycker jag är nästan stötande.
 
Friskrivningen har köparna själva valt att ha för att öka chanserna att få huset i en budgivning.

Vi tänker kolla upp var läckan kommer ifrån, hus stor skadan eg. är, och är det så att kostnaden för att ordna detta överstiger 10.000 kr så ska vi se om inte köparna kan gå med på att dela kostnaden med oss.

Pratade med en mäklare (vår är på semester) om detta och h*n sa att det har aldrig hänt att en skada uppkommit på en friskrivning mellan avtalsdatumet och överlåtelsedagen.
 
Rent formelt är du nästan säkert ansvarig för att felet rättas till. Däremot så innebär ju knappast det att du ex. skulle bli tvungen att byta ett helt tegeltak. Det räcker med all sannolikhet att täta den akuta läckan.

Du ansvarar för huset fram till tillträdesdagen. Snacket att du har det till låns från köparen förstår jag inte riktigt vad han menar med, mer än just att du är ansvarig för skicket fram till tillträdesdagen.
 
Är det en gammal skada, ett gammalt fel dolt eller ej, så borde ni inte behöva göra ett smack om ni nu friskrivit er mot detta. Är det ett fel som uppkommit mellan kontrakt och tillträde, så är ni givetvis ansvariga. Eller är jag helt ute och cyklar?...

Märklig situation... ni borde nog iaf ta reda på vad felet är... symptomet är att det läcker in vatten....
 
Friskrivningen täcker väl inte sånt som uppkommit under tiden ni är ägar (för det är ni ju) och inte fixat/talat om för köpare?
Jag tror att ni är skildiga att åtgärda eller i alla fall meddela köparen.

EDIT: Såg precis att det var en gammal tråd.
Hur gick det?
 
maggiem

Extremt gammal tråd, men kan ändå uppdatera:
Det visade sig att det inte var en "riktig" läcka utan den enorma mängd nederbörd som föll just då gjorde att takrännan vikt sig in mot fönstret och vattnet skvalade ner. Det kunde inte fönstret riktigt stå emot så det rann in.
Vi justerade takrännan och nämnde det lite grann för nyägarna. Efteråt har jag inte hört något om att de skulle haft problem med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.