Hejsan.
Står inför en totalrenovering av badrum.
Finns idag vattenburen golvvärme. Men dom vill bila upp golvet ock lägga el slingor istället.

Tänker att när man börjar riva allting. Så ser man väl ganska snabbt om den gjutna plattan är fultskadad ? Tycker de känns önödigt att bila upp allting om de visar sig att inte vara fuktskadat ?
 
Varför i hela värden skulle man lägga el istället för vattenburen golvvärm? 😮
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag vet inte varför han sa så. Ska ta detta med han imorgon.
 
Låter vansinnigt, hur värmer du upp resten av bostaden?
 
Bergvärme :)
 
W Wadersss skrev:
Bergvärme :)
Då ska du för gudsskull inte gå med på att lägga in elslingor istället.

Ska golvet bilas upp pga. flytt av avlopp och liknande så se till att lägga ner nya slingor för vatten igen sedan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Inget avlopp ska flyttas. Men ska de bilas upp i vilket fall ? Eller kan man strunta i de om man inte ser tecken på fukt ?
 
JanneJanne123
Du skriver om fukt, är det en konstaterad fuktskada sedan tidigare, eller varför ska ni renovera?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Badrummet är gjort 86. Dom säger bara att de ska bilas upp. Ock göras om. Ingen fukt test gjort.
 
JanneJanne123
Vilka är dom? Vem har beställt arbetet?
 
W Wadersss skrev:
Badrummet är gjort 86
då ska brunnen bytas enligt regelverket
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
jajjemen. De ska de göras.
 
BirgitS
För att byta brunnen är det nödvändigt att bila upp kring den nuvarande brunnen.

Sen kanske toalett- eller handfatsavloppet är för nära väggen för att uppfylla dagens branschregler, och i så fall behöver man bila upp kring de avloppen för att flytta avloppsröret.

Om varm- och kallvattensrören kommer upp ur golvet så är det inte längre tillåtet och då måste man bila så att man kan dra upp dem via väggen i stället.

Har de verkligen sagt att hela golvet ska bilas bort?
Kan det vara ett missförstånd så att de just menar kring golvbrunn, avloppsrör och vattenrör?
 
Okej. Jag förstår. Jag måste nog ha missupfattat dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.