Hej!

Har nyligen flyttat till en villa med fjärrvärme.
Har termostat på varje element (som nu står på ungefär läge 2 av 5).
Fjärrvärmeväxlaren har ingen automatreglering. I nuläget har jag justerat shunten så att tempen på vattnet till elementen är ca 50 grader. Såvitt jag förstår så har systemet en cirkulationspump med konstant varvtal. En variabel strypning (reglerventil) sitter dock nedströms pumpen. Den har jag öppnat tämligen mycket för att möjliggöra ett högt flöde om så krävs "enligt termostaterna".

Avseende reglering av rumstemperatur tycks det hela fungera ganska OK.
Hittills (med en utomhustemp som har varierat mellan ca 0-15 grader, så har rumstempen i de olika rummen legat ganska stabilt på ca 21 grader. En fundering jag har är dock om detta kan åstadkommas på ett ekonomiskt fördelaktigare sätt?
Vad är principiellt bäst;
1. Att ställa termostaterna helt öppna & begränsa temperaturen på framledningsvattnet (genom att återcirkulera stor del "radiatorvattnet" mha shunten) eller
2. Att strypa termostaterna rejält (typ som nu på läge 2 av 5) och istället öka tempen på framledningsvattnet genom att återcirkulera mindre del av radiatorvattnet genom att strypa shunten?

Med nuvarande inställningar (och med rådande utetemperatur förvisso ett högst begränsat flöde genom elementen) blir dock elementen endast varma i överkant - vad beror det på???
 
Om elementen bara blir varmt i överkant så har du litet flöde och hög framledningstemp. Radiatortermostaterna ligger och bromsar. Det är alltid bättre att reglera tempen med shunten och låta radiatortermostaterna reglera om man får tillskottsvärme i rummet.

Med en motorshunt och styrning till den får du alltid en framledningstemp som precis bara räcker för att hålla önskad temp innomhus och elementen kommer att vara mera jämnvarma.

Prototypen
 
Det låter logiskt ,
 
Jag skulle ha börjat med att lufta elementen.
 
Kurtivan skrev:
Jag skulle ha börjat med att lufta elementen.
Ger tvärt om. Du får kalla element i överkant när du har luft i dem.
 
Ja, elementen är luftade & jag har nu sänkt framledningstempen samtidigt som jag har öppnat termostaterna mer - dock inte helt.
Viss förbättring har skett, men fortfarande är temperaturfallet från överkant till underkant av elementet stort.
Får väl prova att öppna termostaterna ännu mer och vid behov sänka framledningstemperaturen ytterligare i syfte att öka flödet?!

/Morgan
 
Ja, tack.

Där utgår dock de flesta diskussionerna/resonemangen från att man har automatreglering av shunten, vilket jag inte har.
Min växlare är från -67, så jag vill inte kosta på mig reglerutrustning till den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.