Hej. Jag har en stiga combi 50sq som går väldigt ojämnt och har gjort det sedan jag fick den i våras. (Se bifogad film) Det är ett skylt exemplar utan garanti.

Den är ganska svårstartad när den är kall och även inte helt lätt att starta när den är varm.
Vid kall start så tänder den på första/draget och motorn går i cirka 2-3 sekunder före den dör. Den startar och går helt efter kanske 6-8 av dessa repetitioner. När den väl går så svajar varvtalet och den är ganska svag. Den dör dock aldrig av sig själv när den väl har startat utan det går fint att klippa hela gräsmattan.

Jag har sökt runt lite på forumet och prövat en del saker.
Ny olja.
Jag kör på 4 takts akylat från jula.
Luftfiltret är helt rent och fint.
Även prövat att köra utan filter med samma resultat.
Den har ingen choke på handtaget så jag gissar att det är någon form av automatchoke. Kan det vara strul med denna?

Tacksam för tips som kan hjälpa med diagnos.
 
  • Gräsklippare på gräsmatta, grå och gul, märke Stiga, Combi 50 SQ, benzinmotor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På min Stiga-klippare är choken i samma reglage som gasen. Så man drar den i botten när man startar och drar sedan ner den lite. Tar du bort luftfiltret borde du kunna se choke-spjället och vad som händer med det när du drar i gashandtaget.
 
N
A Avemo skrev:
På min Stiga-klippare är choken i samma reglage som gasen. Så man drar den i botten när man startar och drar sedan ner den lite. Tar du bort luftfiltret borde du kunna se choke-spjället och vad som händer med det när du drar i gashandtaget.
Det glömde jag att tillägga. Jag har inget gasreglage heller. Jag har bara handtaget som gör att den går framåt och handtaget man måste hålla inne för att den ska gå.
 
  • Gul och svart gräsklippare, utanför helskärmsvy, upprättstående handtag, vikbara funktioner, däck synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Här en film om en klippare som liksom din går ojämnt.

 
  • Gilla
Raimo T
  • Laddar…
Emil_ksson Emil_ksson skrev:
Det glömde jag att tillägga. Jag har inget gasreglage heller. Jag har bara handtaget som gör att den går framåt och handtaget man måste hålla inne för att den ska gå.
Ok. Men om den har en choke så kan du fortfarande se spjället om du tar bort luftfiltret. Sedan borde du kunna se vilken mekanism som påverkar den. Problemet låter avgjort förgasarrelaterat.
 
Kolla om det finns ett gummimembran i förgasaren, har en gammal Stiga som lät exakt så. Någon sa att gummit inte tålde att stå med bensin i förgasaren hela vintern. Kostade 75 kronor när jag bytte.
 
Emil_ksson Emil_ksson skrev:
Hej. Jag har en stiga combi 50sq som går väldigt ojämnt och har gjort det sedan jag fick den i våras. (Se bifogad film) Det är ett skylt exemplar utan garanti.
Garanti eller ej, reklamationsrätten är lagstadgad, utnyttja den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.