Håller på och lägger om taket och har kommit till takkupan där jag behöver ränndalsplåtar mot övriga taket.
Köpte Lindabs plåtar på K-Rauta men blir inte klok på hur de ska monteras. Deras egna instruktioner säger att de ska monteras med någon slags infästningssplåt som inte finns att få tag på nånstans, så jag tänkte montera dem med spik eller skruv ner i läkt enligt instruktioner från andra tillverkare.
Problemet här är ju då att Lindabs plåtar har en liten vinge längst upp som gör att jag knappast kan montera dem på bärläkten och sen lägga pannor över, vingen är i vägen.
Kan jag montera dem på ströläkten istället, så att de hamnar närmare taket och pannorna då kan gå ut över kanten på dem? Någon nackdel med det?

https://www.k-rauta.se/produkt/ranndalsplat-lindab-rd-2000mm-svart/7319661315006
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Håller på och lägger om taket och har kommit till takkupan där jag behöver ränndalsplåtar mot övriga taket.
Köpte Lindabs plåtar på K-Rauta men blir inte klok på hur de ska monteras. Deras egna instruktioner säger att de ska monteras med någon slags infästningssplåt som inte finns att få tag på nånstans, så jag tänkte montera dem med spik eller skruv ner i läkt enligt instruktioner från andra tillverkare.
Problemet här är ju då att Lindabs plåtar har en liten vinge längst upp som gör att jag knappast kan montera dem på bärläkten och sen lägga pannor över, vingen är i vägen.
Kan jag montera dem på ströläkten istället, så att de hamnar närmare taket och pannorna då kan gå ut över kanten på dem? Någon nackdel med det?

[länk]
Lämna tillbaka produkten om den inte passar ditt tak.
Beställ nya ränndalsplåtar, din lokale plåtslagare tillverkar dem i de mått du önskar och förhoppningsvis så långa att du slipper skarvar.
 
  • Gilla
Markku Sahalahti och 1 till
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Håller på och lägger om taket och har kommit till takkupan där jag behöver ränndalsplåtar mot övriga taket.
Köpte Lindabs plåtar på K-Rauta men blir inte klok på hur de ska monteras. Deras egna instruktioner säger att de ska monteras med någon slags infästningssplåt som inte finns att få tag på nånstans, så jag tänkte montera dem med spik eller skruv ner i läkt enligt instruktioner från andra tillverkare.
Problemet här är ju då att Lindabs plåtar har en liten vinge längst upp som gör att jag knappast kan montera dem på bärläkten och sen lägga pannor över, vingen är i vägen.
Kan jag montera dem på ströläkten istället, så att de hamnar närmare taket och pannorna då kan gå ut över kanten på dem? Någon nackdel med det?

[länk]
De ska monteras direkt på underlagspappen. Pannorna ska sedan gå över den vertikala delen.
 
E Edlunn skrev:
De ska monteras direkt på underlagspappen. Pannorna ska sedan gå över den vertikala delen.
Blir det verkligen bättre än att montera på läkten? Har ju inte de speciella infästningsplåtarna utan får skruva rätt ner i taket i sånt fall.
 
Jag skulle inte våga lägga dom utan stöd under ,kommer att se ut som ett russin efter lite rejält med snö...
Om du vill använda dom direkt på taket så klipp smala remsor av skrotet och gör klammer som du viker runt haken och skruvar i ,sedan lägg över pappen
 
  • Gilla
Markku Sahalahti och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag skulle inte våga lägga dom utan stöd under ,kommer att se ut som ett russin efter lite rejält med snö...
Om du vill använda dom direkt på taket så klipp smala remsor av skrotet och gör klammer som du viker runt haken och skruvar i ,sedan lägg över pappen
Pappen ligger på taket sen tidigare så den kommer jag inte lägga över plåten. Lutar åt att jag sätter plåten på ströläkten, ev med extra stöd under.
 
Varför inte göra det fackmannamässigt när du ändå gör om?
 
J Joak skrev:
Varför inte göra det fackmannamässigt när du ändå gör om?
För att fästena man ska använda inte finns att få tag på?
 
Fästena hos armat för am galant med ränna så är det en bit av plåten klippt ca 2x7cm
 
  • Instruktioner för montage av takkupa på röd och svart tak med tekniska förklaringar och illustrationsbilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Edlunn skrev:
De ska monteras direkt på underlagspappen. Pannorna ska sedan gå över den vertikala delen.
Nu är plåten monterad direkt på duken. Men nu kommer ju allt vatten rinna ner under pannorna, istället för uppe på.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Nu är plåten monterad direkt på duken. Men nu kommer ju allt vatten rinna ner under pannorna, istället för uppe på.
Varför inte göra det fackmässigt som @Joak föreslog, kan du inte själv får du lära dig eller leja bort arbetet till nån som kan.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Nu är plåten monterad direkt på duken. Men nu kommer ju allt vatten rinna ner under pannorna, istället för uppe på.
Jag förstår inte hur du menar...
Pannorna ska ju gå ut över ränndalen?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag förstår inte hur du menar...
Pannorna ska ju gå ut över ränndalen?
Plåten går inte ner till takfoten, den slutar ju när taket till kupan slutar
 
F fribygg skrev:
Varför inte göra det fackmässigt som @Joak föreslog, kan du inte själv får du lära dig eller leja bort arbetet till nån som kan.
Har du bara såna svar behöver du inte svara alls.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Har du bara såna svar behöver du inte svara alls.
Du behöver nog lära dej följa tillverkarens anvisningar, att lyssna på de goda råd du fått är nog heller inte fel.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.