Hej, jag har en gammal matning till uthuset som är 4x4mm2 i dagsläget denna behöver jag förlänga 2m och hade tänkt skarva in en 5g6 men jag letar tips på en bra kopplingsdosa för detta helst med plint, men vet ej hur bra det är att blanda ledningsareor?

I andra hand en kopplingsdosa utan plint och tips på skarvsätt, är Wago 221-613 ett bra alternativ?

Tack på förhand

Mvh
Jesper
 
Att blanda areor är inte så bra. Finns ju risk att någon i framtiden tittar på kabeln i ena änden och säger att här kan vi säkra upp...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Att hålla samma area vore ju förstås det bästa men var lättare att få tag på 5g6mm2 än 5g4mm2, sen tänker jag att om någon i framtiden skulle säkra upp från 16 till 20a i matande ände (vilket känns otroligt) så skulle människan se att det är en helt annan kabel där, och då kolla upp märkningen på kabeln. Och eftersom jag är den som bor där utan tanke på att sälja känns risken helt klart obefintlig.
 
Jag antar att du nu har 3 faser och PEN ledare? Hur tänker du göra med 5 ledaren? Tänker du dela upp till PE och N i kopplingsdosan?
 
Ja exakt.

Och kopplingsdosan blir utomhus.
 
Redigerat:
På vägg? Då tycker jag Arnodt har det bästa förslaget, Spelsberg A-box 060 med 5-pol plint. Köp till två st förskruvningar M25 med kontramutter. De är stryktåliga men vill ha en någorlunda skyddad placering, typ någorlunda högt på vägg. Om den placeras på "centralhöjd" behöver man heller inte ha synpunkter på uppdelningen TN-C till TN-S.
 
  • Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
Spelsberg har box för utomhusbruk är av polykarbonat och UV-beständiga(mycket bättre än ABS eller Styrenplast).
Ta inte fel och ta för inomhusbruk, eftersom då gular och blir spröd efter något år.

Om den Spelsbergboxen Bo länkar till ovan är för utomhusbruk är oklart, elbutiken säger inget om det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja jösses, det såg jag inte.
Det är E1438139 som du ska ha, inte E1438124 som elbutik säljer.
Nu måste jag kolla en grej hos nån...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
tommib
Skulle precis skriva det där. Har nämligen gjort exakt den missen och köpt en Abox som inte var UV-klassad. Väldigt lätt misstag att göra...
 
Amazon har 4mm2 kabel till det facila priset av 100kr / m. Om man letar lite kanske man hittar för ett mer rimligt pris.
 
Det köper TS billigare om han går till en lokal elfirma och behöver några meter 5G6, dvs 6 mm2. Dessutom fraktfritt om TS går till elfirman.

Ofta vet personal som säljer kapslingar för elinstallation inte så bra materialet och vilket som är bra.
 
På gamla jobbet skrotade vi ekkj 4x4/4 eftersom n1xv 5g6 ändå var billigare, bättre, roligare för oss. Dessutom någon form av standard vara.

Jag ska dock inte klaga om än det overkill med 4 kvadrat för ett uttag och gårdslampa på ett båthus.....

Sen vet jag inte hur mycket man ska ta hänsyn till att någon ev i framtiden gör ett felaktigt undermåligt arbete....

Möjligen att du bör överväga om det sk upp uttag när du ändå krånglar men det avgör användningen. Jag avskyr skarvsladdar genom dörrar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På vägg? Då tycker jag Arnodt har det bästa förslaget, Spelsberg A-box 060 med 5-pol plint. Köp till två st förskruvningar M25 med kontramutter. De är stryktåliga men vill ha en någorlunda skyddad placering, typ någorlunda högt på vägg. Om den placeras på "centralhöjd" behöver man heller inte ha synpunkter på uppdelningen TN-C till
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På vägg? Då tycker jag Arnodt har det bästa förslaget, Spelsberg A-box 060 med 5-pol plint. Köp till två st förskruvningar M25 med kontramutter. De är stryktåliga men vill ha en någorlunda skyddad placering, typ någorlunda högt på vägg. Om den placeras på "centralhöjd" behöver man heller inte ha synpunkter på uppdelningen TN-C till TN-S.
Ser du inga problem att blanda 4 och 6mm2 under samma skruv i plinten?



Sen en nyfiken fråga ang det du skriver om tn-c tn-s och höjd, skulle det alltså bli felaktigt om man gjorde den fördelning i låt oss säga golvnivå eller i en markskarv? Varför i såna fall?


Tack för svar


Jesper
 
Är den ena kabeln 1-kardelig och den andra mångkardelig? Krimpa då på ändhylsa över dem båda så de sitter ihop, sedan stoppa in i plinten och skruva åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.