Ännu en tråd om ångspärrar..
Har läst ett antal och blir mer & mer förvirrad :surprised:
Lutar väl åt att skippa plasten.

Nu gäller det ett fristående garage som ska isoleras i tak och väggar.
Garaget kommer att få någon form av värmekälla men det kommer bara att värmas vid behov, dvs när jag ska vistas i garaget. Övrig tid får det stå ouppvärmt och troligen fungera som kallgarage för en bil och vinterförvaring av en annan bil.
Byggnaden är 85m² med takhöjd = 3,3m

Hur ska jag göra, Ångsärr eller inte ??
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
Jag säger inte ångspärr. Dels för att du har ett ganska litet fukttillskott, men framför allt för att det inte ska värmas upp ordentligt.
 
Tack för det "budet".
Är det dumt att bygga så ifall jag i framtiden skulle få för mig att värma byggnaden permanent ?
Nu finns det väl inte så mycket som talar för att energin blir billigare i framtiden..
 
Även med pemanent uppvärmning bör det fungera utmärkt utan diffusionsplast, om ventilationen är okej. Du har ju ett begränsat fukttillskott.
 
Om du ska tvätta bilen i garaget så tycker jag nog att diffspärr bör användas. I alla fall tillsammans med mineralullsprodukter. Det finns även andra typer av isoleringar som inte kräver ångspärr. I ditt fall är det väl mer en smakfråga. Blir garaget boningshus så småningom kanske du ångrar att du inte la plast osv. Lycka till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.