C
Jag har med haft dåliga erfarenheter av K-Rauta. I mitt fall var det en pumpautomat som inte funkade, vid inköp. Jag åkte dit igen 10 mil tur och retur, I tron att jag skulle få pengarna tillbaka eller en ny pump. Men inget av detta var dom intresserade av.
Precis som du säger ville dom skicka den på reparation. Jag menar att en ny produkt ska inte behöva lagas. I ren ilska,tog jag pumpen med mig och körde därifrån.
Efter väldigt mycket tjat från min sida och telefonsamtal med flera chefer så fick jag dagen efter köra och lämnade pumpen på en verkstad 5 mil på motsatt håll. Det var något enkelt elfel i den som åtgärdades snabbt. Men mycket strul och tid och bensinkostnader som jag själv fick bekosta.
Så det var sista gången jag handlade på K- Rauta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
Intressant läsning, man ska tydligen bara handla småkrafs på krauta.
 
  • Gilla
Sewen och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Intressant läsning, man ska tydligen bara handla småkrafs på krauta.
De är ju nästan alltid dyrare än andra byggvaruhus.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Vet inte nu då den är inlämnad hos Krauta. De skulle kolla på den lite snabbt på tisdag ifall de kunde lösa det inne i butiken. Så jag tänker att jag avvaktar till dess. Kanske att det är en justering som är fel eller motsvarande - men skulle de välja att skicka den på service så kommer jag kräva att de inte gör det utan att jag får ut en ny istället.
Edit: allt under är fel


Du kan kräva vad du vill, men säljaren har rätt att försöka laga maskinen.

Fem veckor är ganska lång tid för en reparation, så lång tid borde det rimligtvis inte ta, så be dem kolla med verkstaden om det verkligen är fem veckor det handlar om.

Min erfarenhet är att man ofta får ett bättre bemötande och bättre service om man är trevlig än om man springer runt och kräver saker man inte har rätt till.

Testa att begära ersättning för ett hyresverktyg om du har ett jobb som behöver utföras nu, får du ett nej kan du alltid hyra ändå och kräva ersättning, men då blir det förmodligen ett småmål i tingsrätten till slut.

När folk pratar om dåliga erfarenheter av butiker och tillverkare är det oftast för att de har en uppfattning om hur saker ska fungera som avviker från hur saker faktiskt fungerar.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Anders_X2 och 1 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Jag har med haft dåliga erfarenheter av K-Rauta. I mitt fall var det en pumpautomat som inte funkade, vid inköp. Jag åkte dit igen 10 mil tur och retur, I tron att jag skulle få pengarna tillbaka eller en ny pump. Men inget av detta var dom intresserade av.
Precis som du säger ville dom skicka den på reparation. Jag menar att en ny produkt ska inte behöva lagas. I ren ilska,tog jag pumpen med mig och körde därifrån.
Efter väldigt mycket tjat från min sida och telefonsamtal med flera chefer så fick jag dagen efter köra och lämnade pumpen på en verkstad 5 mil på motsatt håll. Det var något enkelt elfel i den som åtgärdades snabbt. Men mycket strul och tid och bensinkostnader som jag själv fick bekosta.
Så det var sista gången jag handlade på K- Rauta.
Det låter som att de inte är särskilt kundorienterade.
Jag brukar annars föredra Krauta över Bauhaus just för att det brukar gå väldigt smidigt att ta sig in och hämta det man ska, och i de fall man har frågor så brukar de ha personal tillgänglig för hjälp, till skillnad från ex Bauhaus där mina upplevelser är betydligt värre.

Men detta är första (och ev sista) gången jag köper ett verktyg av Krauta. Vi får se hur jag blir bemött när jag tar kontakt med dem igen i veckan.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E Eby90 skrev:
Du kan kräva vad du vill, men säljaren har rätt att försöka laga maskinen.

Fem veckor är ganska lång tid för en reparation, så lång tid borde det rimligtvis inte ta, så be dem kolla med verkstaden om det verkligen är fem veckor det handlar om.

Min erfarenhet är att man ofta får ett bättre bemötande och bättre service om man är trevlig än om man springer runt och kräver saker man inte har rätt till.

Testa att begära ersättning för ett hyresverktyg om du har ett jobb som behöver utföras nu, får du ett nej kan du alltid hyra ändå och kräva ersättning, men då blir det förmodligen ett småmål i tingsrätten till slut.

När folk pratar om dåliga erfarenheter av butiker och tillverkare är det oftast för att de har en uppfattning om hur saker ska fungera som avviker från hur saker faktiskt fungerar.
Stämmer inte med det som står i inlägg #10.
 
  • Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
E Eby90 skrev:
Du kan kräva vad du vill, men säljaren har rätt att försöka laga maskinen.

Fem veckor är ganska lång tid för en reparation, så lång tid borde det rimligtvis inte ta, så be dem kolla med verkstaden om det verkligen är fem veckor det handlar om.

Min erfarenhet är att man ofta får ett bättre bemötande och bättre service om man är trevlig än om man springer runt och kräver saker man inte har rätt till.

Testa att begära ersättning för ett hyresverktyg om du har ett jobb som behöver utföras nu, får du ett nej kan du alltid hyra ändå och kräva ersättning, men då blir det förmodligen ett småmål i tingsrätten till slut.

När folk pratar om dåliga erfarenheter av butiker och tillverkare är det oftast för att de har en uppfattning om hur saker ska fungera som avviker från hur saker faktiskt fungerar.
Lös @Nötegårdsgubbens inlägg ovan så ser du att det du tror inte stämmer. ☝️
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Stämmer inte med det som står i inlägg #10.
Oavsett vilket så är det dålig kundvård och bemötande från K-Rauta. Jag drog exemplet för dom att jag handlar gärna på Net on net. Det här där aldrig varit problem med att antingen få pengarna tillbaka eller ny vara. Jag har även lämnat tillbaks telefon efter en veckas användning och fick pengarna åter.
 
  • Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Stämmer inte med det som står i inlägg #10.
Herre min je här går jag runt och lever i det förflutna
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
K. L och 9 till
  • Laddar…
Cheesen
P pennybridge skrev:
Det låter som att de inte är särskilt kundorienterade.
Jag brukar annars föredra Krauta över Bauhaus just för att det brukar gå väldigt smidigt att ta sig in och hämta det man ska, och i de fall man har frågor så brukar de ha personal tillgänglig för hjälp, till skillnad från ex Bauhaus där mina upplevelser är betydligt värre.

Men detta är första (och ev sista) gången jag köper ett verktyg av Krauta. Vi får se hur jag blir bemött när jag tar kontakt med dem igen i veckan.
Jag slutade handla hos K-rauta för kanske 15-20 år sedan när dom vägrade ta tag i min läckande ac som jag köpt där. Fläkten gick ju men den kylde ingenting då den saknade kylmedel helt. Inget fel enligt K-rauta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag slutade handla hos K-rauta för kanske 15-20 år sedan när dom vägrade ta tag i min läckande ac som jag köpt där. Fläkten gick ju men den kylde ingenting då den saknade kylmedel helt. Inget fel enligt K-rauta.
Redan då tänkte de på miljön! 😋 :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
mcax och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har ganska mycket som talar för din sak enligt konsumentköplagen, vi tar det i tur och ordning.

Numera är det kunden som vid köp av en standardprodukt bestämmer om den får lagas eller ska levereras om (alltså ersättas av en ny likadan vara). Det framgår av 5 kap. 4 § konsumentköplagen.

I den gamla konsumentköplagen hade näringsidkaren normalt rätt att välja att reparera varan, men så är det alltså inte sen ett par år tillbaka.

Där borde man egentligen kunna stanna och konstatera att TS har rätten på sin sida, men vi tar två saker till.

Tredje atycket i samma paragraf säger:

Så om TS exempelvis ska bygga något under semestern och därför köpt en spikpistol finns en väsentlig olägenhet av att vänta.

Avslutningsvis har TS enligt 6 kap. 1 § nämnda lag rätt till skadestånd för att ha en defekt vara. Det skulle exempelvis kunna vara kostnaden för att hyra en ersättningsmaskin i väntan på reparation.
Nästa rätt.. Konsumentens val får inte innebära oskäliga kostnader för näringsidkaren.
"
...Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.


[S2]Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för näringsidkaren ska särskild hänsyn tas till

  1. vilken betydelse felet har,
  2. vilket värde som varan skulle ha haft i felfritt skick, och
  3. om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för näringsidkaren och utan väsentlig olägenhet för konsumenten.
"
K-rauta kan ju hävda att det blir en oskälig kostnad för dom att göra en omleverans. Om du tex köper en ny bil och den går sönder kan du inte kräva en ny bil för att den gamla är trasig.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem med min. Visade sig att maskinen inte tyckte om de dykert jag köpt. Provade med de som följde med maskinen och då fungerade den fint. Köpte nya och då gick det igen!

Prova alltså med andra dykert.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Nästa rätt.. Konsumentens val får inte innebära oskäliga kostnader för näringsidkaren.
Vad menar du är fel om näringsidkaren har produkten i lager?

Det centrala i mitt inlägg är att kundens situation här är mycket starkare än många tror, och att det till del är relativt nytt.

Att det finns avvikande outliers tog jag hänsyn till i mitt ordval, men de är rätt oviktiga här.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Jag hade samma problem med min. Visade sig att maskinen inte tyckte om de dykert jag köpt. Provade med de som följde med maskinen och då fungerade den fint. Köpte nya och då gick det igen!

Prova alltså med andra dykert.
Det är de dyckert som följde med jag körde med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.