smh
Hej! Jag drömmer om en kamin i min sommarstuga. Men stugan är väldigt liten - 17 kvadrat - och jag är rädd att det ska bli för varmt.

Kaminen ska framför allt användas till myseldning, även om jag förstås också vill använda den till uppvärming de enstaka vinterhelger när jag är i stugan.

Stugan är inte särskilt välisolerad, så även om den går att värma upp med el på vintern brukar det vara svårt att hålla värmen om det är riktigt kallt ute. Däremot är den som sagt liten. Hela huset är 17 kvadrat, och rummet där kaminen ska stå är ca 12 kvm (däremot ingen dörr till nästa rum, så luften kan flöda fritt liksom).

Jag har tittat på Carl 95 från Westbo (https://eldabutiken.se/produkt/westbo-carl-95/) Den har en effekt på 4kw, men det säger mig liksom inte så mycket... Vad tror ni, kommer jag att skapa en bastu om jag sätter in en sån?
 
Hur "stora" / hur många watt är elradiatorerna på?, behöver de gå hela tiden när det är kallt?

I ett hus från 60-70-talet brukar man säga att det åtgår 70-100 watt per kvadratmeter.
Så en stuga på 17 kvadratmeter behöver ca 1,7 kilowatt, men eftersom den är dåligt isolerad så kanske 3 kilowatt.
 
smh
Jag har två 230 v-element i stugan, tror att de går hela tiden när jag värmer upp den helt men är inte säker. Men frågan är alltså inte hur mycket kamin som behövs, utan om kaminen skulle riskera att göra rummet outhärdligt varmt?
 
smh smh skrev:
Jag har två 230 v-element i stugan, tror att de går hela tiden när jag värmer upp den helt men är inte säker. Men frågan är alltså inte hur mycket kamin som behövs, utan om kaminen skulle riskera att göra rummet outhärdligt varmt?
Ja , stor risk för bastuvärme tyvärr.
 
smh smh skrev:
Jag har två 230 v-element i stugan, tror att de går hela tiden när jag värmer upp den helt men är inte säker. Men frågan är alltså inte hur mycket kamin som behövs, utan om kaminen skulle riskera att göra rummet outhärdligt varmt?
Är de på 500W, 1000W, 2000W eller ...?

Genom att veta hur mycket befintliga radiatorer är på så får man reda på om 4 kW's kamin mer eller väldigt mycket mer än radiatorerna.
 
Köp en så tung kamin som möjligt.
Lär dig elda försiktigt så blir det bra.
Plåtkaminer tenderar att bli typ jättevarma och sen kalla, vilket du verkligen inte behöver.

/W
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Trixet med kaminer är att dom slutar värma om man slutar mata in ved så det ska nog gå bra.
 
Allt hänger på hur mycket ved du lägger in. Sluta elda i tid så blir det inte gör varmt. Det spelar ingen roll hur stort eller litet du jar om du eldar för mycket
 
smh
Demmpa Demmpa skrev:
Är de på 500W, 1000W, 2000W eller ...?

Genom att veta hur mycket befintliga radiatorer är på så får man reda på om 4 kW's kamin mer eller väldigt mycket mer än radiatorerna.
Aha, förstår! Ursäkta. De är på 500-600 w (i det rum där kaminen ska stå) och 1000 w (i andra rummet).
 
smh
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Köp en så tung kamin som möjligt.
Lär dig elda försiktigt så blir det bra.
Plåtkaminer tenderar att bli typ jättevarma och sen kalla, vilket du verkligen inte behöver.

/W
Den här är i gjutjärn, borde vara bra då?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
smh
Matti_75 Matti_75 skrev:
Allt hänger på hur mycket ved du lägger in. Sluta elda i tid så blir det inte gör varmt. Det spelar ingen roll hur stort eller litet du jar om du eldar för mycket
F Finndjävel skrev:
Trixet med kaminer är att dom slutar värma om man slutar mata in ved så det ska nog gå bra.
Okej, men i så fall behöver jag inte bekymra mig alls då, utan bara se till att snålelda/inte elda en hel kväll i streck?
 
smh smh skrev:
Hej! Jag drömmer om en kamin i min sommarstuga. Men stugan är väldigt liten - 17 kvadrat - och jag är rädd att det ska bli för varmt.

Kaminen ska framför allt användas till myseldning, även om jag förstås också vill använda den till uppvärming de enstaka vinterhelger när jag är i stugan.

Stugan är inte särskilt välisolerad, så även om den går att värma upp med el på vintern brukar det vara svårt att hålla värmen om det är riktigt kallt ute. Däremot är den som sagt liten. Hela huset är 17 kvadrat, och rummet där kaminen ska stå är ca 12 kvm (däremot ingen dörr till nästa rum, så luften kan flöda fritt liksom).

Jag har tittat på Carl 95 från Westbo ([länk]) Den har en effekt på 4kw, men det säger mig liksom inte så mycket... Vad tror ni, kommer jag att skapa en bastu om jag sätter in en sån?
*
Att det blir för varmt kan du bortse från. Du kan ju sluta elda och använda grillkol eller briketter för långsam eldning.
I liten stugan kan man välja en kamin med rökkanal uppåt som tål kanalvikten, om det inte redan finns en murad skorsten. Rökkanal på kaminens baksida nästan fördubblar platsbehovet. En ny plåtskorsten från bakåtutlopp kan behöva stöd till golv och passa in mellan takstolarna.
Golv och bakomvarande vägg förses med värmeskydd och som fördelar vikten på golvet. Bra med spjäll i skorstenen, särskilt om kaminens lufttillförsel inte kan stängas.
Asklåda underlättar skötseln.
En kamin med täljsten jämnar ut värmen över längre tid .
*
 
smh
Det låter mycket bra. Tack!
 
Då jag bodde under arbetsveckorna i en stuga på ungefär 30 kvadratmeter dåligt isolerad och med vedspis och öppen spis lärde jag mig hur viktigt det är med värmemagasinering. Även om jag eldade så kokplattan glödde och hade en så stor brasa som man kunde ha i öppna spisen så var det varmt bara så länge jag matade i mer ved. När jag hade sovit två timmar var det kallt igen.
Jag eldade som tokig hela kvällarna. För att inte förbruka helt vansinniga mängder elektricitet hade jag ställt in elradiatorerna på ett par plusgrader och redan vid 12 på natten var det +2 inomhus fastän jag hade pressat upp temperaturen till +12 eller någon gång +15 på bordshöjd när jag eldade. Eftersom värmen kom i så kortvariga stötar blev det aldrig någon värme i stommen. På köksgolvet låg snön kvar utom när det var blidväder ute. Jag värmde tegelstenar i ugnen men det var för liten mängd för att göra någon skillnad.

Det enda vettiga är en magasinerande eldstad av något slag. Antingen en vedspis med magasinerande cirkulationskanaler i murningen bakom eller en magasinerande kamin typ Porin-Matti eller en rörspis eller plåtugn eller finn-ugn av något slag. Så man kan elda upp värmen i några hundra eller rentav ett par tusen kilo magasinerande murning.
Några tiotal kilo gjutjärn eller några täljstensbitar gör ingen verklig skillnad.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
Det finns kaminer med katalysator som kan snåleldas och håller värmen över natten.
Vermont Castings tex.

/Höghus
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.