Det blir en del, ja. Det brukar kunna bli ganska tjockt i de flesta badrum även med vanligt fall, minsta fallet är ju 1:200 ute i rummet.

Men hela grejen i ditt fall är ju att du tvunget vill ha så stora plattor. Då kan du ju inte gå över till ett mindre brant fall längre ut i rummet. Eller snarare, du skulle kunna ha ett välvt fall, alltså som är böjt bara på den ena ledden (som en cylinder istället för ett lutande plan, som vi pratat om tidigare), och då inte så väldigt mycket. Men nu börjar det bli ganska komplicerat, och jag vet inte hur det skulle utföras i praktiken. Jag tror att du får gilla läget och pynta upp den extra tusingen för spackel som krävs för ett plant fall, eller gå ner till mindre plattor.
 
  • Gilla
Patzie
  • Laddar…
tanken jag hade var att räkna bakåt från brunnen och lägga fallet mot brunnen i en skarv mellan två plattor, men detta kanske inte funkar.
Men självklart är ju ditt förslag det bästa, och det vet du men jag är snål :)
 
Om du ska ha en hörnbrunn måste plattorna i så fall läggas diagonalt för att det ska funka. Men det är ju genomförbart.
 
Jag ska försöka låta bli och komma dragandes med mina golvgipsplattor :), verkar som dessa är helt onödiga i ett badrum. När det gäller stora plattor kan man väl diagonalkapa dessa närmast brunnen så att man kan bygga upp ett vanligt fall runt brunnen. Har sett detta på några ställen och det är inte så pjokigt, faktiskt nästan lite snyggt.

MVH/Tigersågen
 
Man får inte montera tätskiktet direkt på skivmaterial, så det är tyvärr bara att glömma. Men så kallat kuvertfall kan man ju skapa även med spackel. Svårt att få till bra om man inte är van, dock. Och ser i mitt tycke ut som en nödlösning, som om man valt för stora plattor, men det är ju bara min subjektiva åsikt. Bättre att gå över till mindre plattor närmast imo.
 
Nu menade jag att man skulle skära klinkerplattorna diagonalt för att få mindre bitar och pussla med inte skära gipsplattan diagonalt.

MVH/Tigersågen
 
Jag förstod det efter att jag skrev inlägget och ändrade texten lite raskt. Men för att få till ett bra kuvertfall så bör även spacklet under ha en viss kuvertform, det var det jag menade med att man kan skapa kuvertfall med spackel.
 
Min kommentar är att ta mindre plattor i duschen det blir oftast enklast plus att det ofta blir väldigt snyggt.

Jag tänker trolgöra så även fast jag troligast har vanlig storlek på plattorna i övriga rummet. Sett som så kommer jag ha ett helt vanligt fall med en specialare för en dörr.

Spacklet är inte så dyrt om man ser til vad resten kostar så varför snåla in på det som är billigt. Om man tex kör på LIP's golvspackel (Flytspackel - Lip 226 fiberförstärkt) i ett 20 mm lager så går det åt 30 kg/m² omräknat i kr blir det 238 kronor och 80 öre/m² . Har du inte ett ofantligt stort badrum så tycker jag det känns som dumt att snåla.

Priset saxxat från sigro.se
 
du har så rätt v-g, om man gör saker halvdant nu kommer man garanterat att störa sig på det de närmsta 10 åren och utslaget på det så blir det inte många kronor :)
 
andi_j:Självbedrägeri är allt för lätt. Man slänger ut 80 papp för ny badrumsinredning så börjar man tveka på vilket kakel man ska ha för att komma billigt undan, kvittar nog i det stora hela om det är 2 eller 300 kronor kvadraten. Been there done that kom dock på mig i tid. :D

Därmed inte sagt att man inte ska spara där man kan få samma för lägre pris. Att ringa runt till alla byggvaruhus i trakten har jag spart många kronor på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.