Whirlpool frys WVA31612 tappade kyla, fläkt igenfrusen.
Efter strömlöst 2 dygn och totalt avfrostad går fläkten igen men nu skenar kylan istället.
Inställd på 16 grader ger 32 grader kyla !
Kompressor går konstant och blir ordentligt het.
Är det ngt känt som man kan göra själv eller är det sista vilan på 6 år gammalt Whirlpool frys om man inte vill lägga större peng på att ta hem reparatör ?
 
A
B B.C.T skrev:
Whirlpool frys WVA31612 tappade kyla, fläkt igenfrusen.
Efter strömlöst 2 dygn och totalt avfrostad går fläkten igen men nu skenar kylan istället.
Inställd på 16 grader ger 32 grader kyla !
Kompressor går konstant och blir ordentligt het.
Är det ngt känt som man kan göra själv eller är det sista vilan på 6 år gammalt Whirlpool frys om man inte vill lägga större peng på att ta hem reparatör ?
råkat trycka på snabbinfrysningen?
 
electroluxaren skrev:
råkat trycka på snabbinfrysningen?
Tyvärr inte så enkelt..
 
A
B B.C.T skrev:
Tyvärr inte så enkelt..
ryck sladden igen
hjälper inte det så är nog kretskortet kasst
 
electroluxaren skrev:
ryck sladden igen
hjälper inte det så är nog kretskortet kasst
Gjort strömlöst ett antal gånger.
Går manövrera inställning för temp, ställd på 16 gr tar det drygt ett dygn så klättrat till minus 32.
Öppen dörr en stund varnar trots runt 30 minus på termometer I skåpet.
Visst, kanske kretskort men kanske fler erfarenheter kommer in...
Urkopplad nu så länge.
 
A
B B.C.T skrev:
Gjort strömlöst ett antal gånger.
Går manövrera inställning för temp, ställd på 16 gr tar det drygt ett dygn så klättrat till minus 32.
Öppen dörr en stund varnar trots runt 30 minus på termometer I skåpet.
Visst, kanske kretskort men kanske fler erfarenheter kommer in...
Urkopplad nu så länge.
Vad är det att välja på?
uppenbart matar kretskortet ut spänning till kompressorn fast du inte vill det. (inte aktiverat snabbinfrysningen)
 
electroluxaren skrev:
Vad är det att välja på?
uppenbart matar kretskortet ut spänning till kompressorn fast du inte vill det. (inte aktiverat snabbinfrysningen)
Ja förmodligen.
Har kontaktat allmän repfirma men dom befattar sig inte med Whirlpool.
Vet inte om det är befogat..

Var tvungen köpa ny nu på rea under tiden och kanske inte lönt repa ett 6-7 år gammalt skåp..(?)
 
electroluxaren skrev:
Vad är det att välja på?
uppenbart matar kretskortet ut spänning till kompressorn fast du inte vill det. (inte aktiverat snabbinfrysningen)
Kollat runt på kretskort eller styrenhet som den också kallas.
Hittade på Quickparts.se för 2500:- och är då ca hälften av vad skåpet kostade så återvinningen för vitvaror är väl det som gäller som jag ser det.
 
A
B B.C.T skrev:
Kollat runt på kretskort eller styrenhet som den också kallas.
Hittade på Quickparts.se för 2500:- och är då ca hälften av vad skåpet kostade så återvinningen för vitvaror är väl det som gäller som jag ser det.
ja det är det tråkiga att tillverkarna har höjt reservdelspriserna in absurdom för det inte skall gå att laga
till din modell fins det flera versioner så servicenummer behövs
detta är ett exempel
https://cjdele.se/Detaljer?itemNo=488000495429
 
electroluxaren skrev:
ja det är det tråkiga att tillverkarna har höjt reservdelspriserna in absurdom för det inte skall gå att laga
till din modell fins det flera versioner så servicenummer behövs
detta är ett exempel
[länk]
Hittade till rätt modell som det ser ut men i Svenska kronor plus frakt är det ändå en chansning på lite över 2000 sek.
 
  • Styrelektronikprodukt, garantimärke, prisinformation, köpknapp, dansk webbplats, tillgänglighetsstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
B B.C.T skrev:
Hittade till rätt modell som det ser ut men i Svenska kronor plus frakt är det ändå en chansning på lite över 2000 sek.
som sagt chansa inte då det finns ett antal med din modellbeteckning
 
electroluxaren skrev:
som sagt chansa inte då det finns ett antal med din modellbeteckning
Tackar för dina tips, vad jag menade var att jag inte chansar på att allt rullar på efter en åtgärd på dryga 2000:-
Tror inte skåpet är värd åtgärd i den storleken.
Har ingen aning om hur skåpet är konstruerat men hade hoppats på ngn billigare åtgärd såsom ngn givare/avkännare men som sagt är jag novis på detta område och därför jag sökte tips här.
Ett nytt skåp på rea tog hand om frysens innehåll och att byta kretskortet på den gamla och hoppas det funkar skulle kosta hälften av det nya skåpet.
Får tacka för info jag fått men tveksam till att lägga dom pengarna på ett 6-7 år gammalt skåp.
 
A
B B.C.T skrev:
Tackar för dina tips, vad jag menade var att jag inte chansar på att allt rullar på efter en åtgärd på dryga 2000:-
Tror inte skåpet är värd åtgärd i den storleken.
Har ingen aning om hur skåpet är konstruerat men hade hoppats på ngn billigare åtgärd såsom ngn givare/avkännare men som sagt är jag novis på detta område och därför jag sökte tips här.
Ett nytt skåp på rea tog hand om frysens innehåll och att byta kretskortet på den gamla och hoppas det funkar skulle kosta hälften av det nya skåpet.
Får tacka för info jag fått men tveksam till att lägga dom pengarna på ett 6-7 år gammalt skåp.
du kan ju alltid kolla om reläet på baksidan av kortet bara klibbat fast
 
electroluxaren skrev:
du kan ju alltid kolla om reläet på baksidan av kortet bara klibbat fast
Utan märkning in/ut/manöver kommer jag inte så långt.
Dessutom lödansluten och för test måste ju reläet bort från kortet.
Ser ut att vara 2 st reläer, utan vetskap om koppling och funktion får jag nog ge upp där.
Vet hur ett relä jobbar men fastlödd kan jag inte få okey mätning.
 
  • Kretskort med komponenter, kondensatorer, resistorer, spår, etikett med information, teknisk, elektronik, inzoomad detailj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med elektroniska komponenter på skrivbord nära tangentbord; kondensatorer, kontakt, chip, dioder synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
B B.C.T skrev:
Utan märkning in/ut/manöver kommer jag inte så långt.
Dessutom lödansluten och för test måste ju reläet bort från kortet.
Ser ut att vara 2 st reläer, utan vetskap om koppling och funktion får jag nog ge upp där.
Vet hur ett relä jobbar men fastlödd kan jag inte få okey mätning.
Det ena är till kompressor och det andes till avfrostning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.