Är det någon som vet hur långtid det tr att lägga klinker i ett rum med betongpatta. Att det tar mer tid att lägga kakel i ett badrum, med diverse skikt etc är ju förståligt. Jag har ått ett bud på 800 kr per kvadratmeter inkl. material men exkl. kakel. Samma pris skulle gälla att lägga ett klinkergolv. Detta borde gå betydligt snabbare eller...:confused::confused:
 
Självklart gör det det. Om allt underarbete är klart så borde läggning och fogning inklusive material kanske landa på någonstans runt 400 kronor kvadraten eller så. Om rummet är stort och plattorna är stora så lägger man såklart mer per timme än om det är tvärtom. Ett fast schablonpris per kvadrat funkar dåligt tycker jag. Löpande blir billigast om hantverkaren inte lurar dig på timmarna.
 
Tack för svaret. Det är märkligt att det ska vara så svårt att få ett sådant svar av en kakelläggare. Det gäller även kakelförsäljare. Inga av dessa vill ge ett beskedet att det måste skilja i pris på om det är ettt våtutrymme med diverse tätskikt mm eller om det är ett plant cementgolv. Det allra bästa pris, förutom att göra det själv, är kanske att engagera en händig, pålitlig snickare som är van att ta betalt per timme, istället för dessa kvadratmeterpriskakelläggare.
 
Nja, om du är mån om resultatet så tycker jag inte att du ska anlita något annat än en duktig plattsättare. De snickare jag stött på som sätter plattor brukar vara okej, men inte jättebra. Hitta en plattsättare som har goda referenser och jobbar på timme. Vill han/hon inte göra det så är det bara att leta vidare, det känns ganska oseriöst att vägra löpande debitering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.