Hallå!

Är i full gång med att renovera ett duschrum med toalett o handfat som nu enbart ska bli toalett med handfat, alltså inget våtrum...

Alla gamla vattenledningar samt avfallsrören är bortsågade o rummet består till 95% nakna väggar o tak samt bjälklaget.. De enda rören som sticker upp är till ett element, vilka är pluggade (dock ej med klämring).

Nu till min fråga... Följer jag elementrören med ögonen ner till bjälklaget så ser jag två skarvar innan de går vidare in under golvet i hallen utanför där de förmodligen förgrenas upp till elementet där.
Är det säkert att plugga med klämring i bjälklaget eller ska jag låta det vara som det är o istället bygga något runt om med eventuell inspektionslucka?
 
  • Radiatoranslutning, skadat trägolv och vägg, renovering pågår, spillror och elledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rör mot trägolv, omgivna av spån och damm, indikerar möjlig renovering eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa är att kapa rören från källan eller så nära som möjligt där du kan se skarven.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det bästa är att kapa rören från källan eller så nära som möjligt där du kan se skarven.
Lite svårt från källaren då rummet är på 2a våningen.. 🙈
 
Krilleman
Ta bort skarvrören och sätt huvar istället.
Ingen skillnad mot det som sitter idag, och värme får man skarva dolt.

Använd aducerade huvar i rätt dimension. 3/8" eller 1/2" ser det ut att vara. Jag skulle gissa på 3/8" som är ca 17mm utvändigt.

Mät!

Givetvis är det lin + locherpasta som gäller för detta.
Svart åttakantig objekt, metallisk textur, troligtvis en industriell komponent eller fast material, enkel bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christer G.V. och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ta bort skarvrören och sätt huvar istället.
Ingen skillnad mot det som sitter idag, och värme får man skarva dolt.

Använd aducerade huvar i rätt dimension. 3/8" eller 1/2" ser det ut att vara. Jag skulle gissa på 3/8" som är ca 17mm utvändigt.

Mät!

Givetvis är det lin + locherpasta som gäller för detta.
[bild]
Med huvar, menar du plugg med invändig gänga då? Eller är huvar något helt annat?
 
För att ta isär där, så ska muttern dras hela vägen till gängslut och därefter kan muffen gängas samma väg. Då kommer rören att gå isär. Det går bra att ha muff och mutter kvar att använda, men muffen måste tas bort för att få på lin i gängan, muttern efter kan vara där den hamnat. Då är det ptopp du ska ha och lina mycket och ha på tätsmörja.
 
Krilleman
En huv sätts alltid på utvändig gänga.

Ta bort muffen och kontramuttern.
Sen monterar du huvarna på den utvändiga gängan som blir kvar.

En kabel ligger längs ett trägolv med spånskräp; en grön pil pekar på kopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
markfixaren
  • Laddar…
I mitt tycke är det lite grunt i en huv med gängor, ävensom att stålröret kanske är körd i gängmaskin och är inte plant i nosen. Att då bygga in det i golvet känns inte bra. Bättre då att ha en plugg, lina och dra till stopp, då kommer lin att hamna mellan muff och propps anslag och täta bra där. Allt måste linas om.
 
Krilleman
Inget olikt hur skarvröret tätar vid montage på något sätt.

Jag skulle hellre lita på en naken huv med lin+locher kontra ett skravrör.
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Anden89 Anden89 skrev:
Hallå!

Är i full gång med att renovera ett duschrum med toalett o handfat som nu enbart ska bli toalett med handfat, alltså inget våtrum...

Alla gamla vattenledningar samt avfallsrören är bortsågade o rummet består till 95% nakna väggar o tak samt bjälklaget.. De enda rören som sticker upp är till ett element, vilka är pluggade (dock ej med klämring).

Nu till min fråga... Följer jag elementrören med ögonen ner till bjälklaget så ser jag två skarvar innan de går vidare in under golvet i hallen utanför där de förmodligen förgrenas upp till elementet där.
Är det säkert att plugga med klämring i bjälklaget eller ska jag låta det vara som det är o istället bygga något runt om med eventuell inspektionslucka?
Tacksam för era svar, det ger mig olika varianter. Men plugga med klämringskoppling då? Såga av röret strax efter gängorna, slipa runt röränden o dra på en klämringskoppling?
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Krilleman
Lin + locher i en gängad skarv läcker aldrig korrekt utfört.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Anden89 Anden89 skrev:
Tacksam för era svar, det ger mig olika varianter. Men plugga med klämringskoppling då? Såga av röret strax efter gängorna, slipa runt röränden o dra på en klämringskoppling?
Fungerar men dyrt! Kapa rören och gänga. Aducerade huvar med lin!
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I mitt tycke är det lite grunt i en huv med gängor, ävensom att stålröret kanske är körd i gängmaskin och är inte plant i nosen. Att då bygga in det i golvet känns inte bra. Bättre då att ha en plugg, lina och dra till stopp, då kommer lin att hamna mellan muff och propps anslag och täta bra där. Allt måste linas om.
En aducerad huv har djup gänga. Fungerar utmärkt. Klart säkrare än de skarvrör som sitter där nu.
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.