Hej, vi har haft hjälp att rusta hussockeln. På vissa ställen är det ju någon skarp kant i bruket som de lagt på.

Hur gör man med dessa?

Kan man slipa ner dem för att få en jämnare yta innan målning, eller spacklar man dem för jämnare yta? (Tar tacksamt emot tips på produkter för respektive ändamål)

Tack på förhand
 
K
Vad svarade de som gjort jobbet när ni tog upp detta med dem?
 
K kniv skrev:
Vad svarade de som gjort jobbet när ni tog upp detta med dem?
Spackla. Var en kompis som var mer händig på detta än mig 😁 Så därav vänder jag mig nu till om någon sitter med kunskap på detta område
 
K
Och nu vill du inte spackla?
 
K kniv skrev:
Och nu vill du inte spackla?
Jag kan absolut spackla. Jag ställde bara frågan om det är så man brukar göra eller om man slipar ner kanten.
 
Spackla på betong?
Slipa? Med ”diamantslip”? Blir det snyggare?

Behövs det åtgärdas eller är du bara onödigt petig?
Du får väl lägga upp några bilder.
 
K
Eftersom det till 100% enbart verkar vara estetiskt kan du nog göra precis som du själv vill och tycker blir snyggast. Så ”brukar göra” finns nog inte utan man kan göra på många olika sätt
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
K kniv skrev:
Eftersom det till 100% enbart verkar vara estetiskt kan du nog göra precis som du själv vill och tycker blir snyggast. Så ”brukar göra” finns nog inte utan man kan göra på många olika sätt
Vad slipar man i så fall med?
 
B
N Nygge72 skrev:
Vad slipar man i så fall med?
Tror du får lägga upp en bild för att få bättre svar.

Alltifrån vinkelslip med diamantklinga till ett sandpapper med kloss kan vara lämpligt. Det beror ju lite på din tolerans också, hur slätt slutresultat du är ute efter.

Jag hade varken hållt på med sandpapper eller spackel utomhus.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
K
Beror helt på vad det är för spackel du tänkt använda. Går som ovan sagt att slipa med en rad olika tekniker, maskiner och tillbehör.
 
K kniv skrev:
Beror helt på vad det är för spackel du tänkt använda. Går som ovan sagt att slipa med en rad olika tekniker, maskiner och tillbehör.
Jag tänker mest om det finns så man kan handslipa. Vill ju ogärna råga göra ett jack i putsen eller något 😁
 
K
På en sockel känns detta överlag väldigt overkill, men alla tycker olika. Hade aldrig lagt ner den tiden, speciellt inte efter att du fått hjälp med att lägga på nytt bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.