Man kan inte tillverka kyla, bara flytta värme. Blir kondensvattnet kallt är det något annat som blivit varmt, i det här fallet luften.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En avfuktare tillverkar kyla för att kunna fånga upp fukt . Kondensvattnet från luftavfuktaren håller en låg temp . Att få en högre temp i utrymmet man vill avfukta kanske funkar med en ineffektiv avfuktare . En avfuktare som kräver mycket energi för att tillverka kyla .
Och vart tror du energin som används för att "tillverka kylan" tar vägen?

Du skickar kyla åt det ena hållet och värme åt det andra hållet. Kylan rinner delvis ut med kondensvattnet (och delvis går den tillbaka till rummet) och värmen stannar kvar i rummet. Om vi antar 500W avfuktare så blir det 500W värme i rummet, dessutom så får du värmen från den kalla luften också...
 
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Och vart tror du energin som används för att "tillverka kylan" tar vägen?

Du skickar kyla åt det ena hållet och värme åt det andra hållet. Kylan rinner delvis ut med kondensvattnet (och delvis går den tillbaka till rummet) och värmen stannar kvar i rummet. Om vi antar 500W avfuktare så blir det 500W värme i rummet, dessutom så får du värmen från den kalla luften också...
Om kondensvattnet förs ut illa kvickt kan det bli ett litet överskott av värmeenergi. Vart hittar du värmen från den kalla luften 🤔
 
Tomture61
D Dilato skrev:
Min avfuktare tillverkar ingen kyla, bara värme.
[länk]
Då kan den tyvärr ej avfukta 😁
 
Tomture61
A ajn82 skrev:
Man kan inte tillverka kyla, bara flytta värme. Blir kondensvattnet kallt är det något annat som blivit varmt, i det här fallet luften.
Hur funkar din kyl/frys då 🤔
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om kondensvattnet förs ut illa kvickt kan det bli ett litet överskott av värmeenergi. Vart hittar du värmen från den kalla luften 🤔
Om vi antar att man kyler ned en metallplåt till 8 grader Celcius i ett rum som är 20 grader varmt, då kommer den energin som tas från plåten avges som värme. Den åttagradiga plåten kyler nu ned luft till åtta grader och vatten kondenseras. När kondensationen sker så kommer vattnet att bli åtta grader, detta låter man nu rinna ut i avloppet, vilket gör att man har tillfört värme till rummet, dels genom att kyla ned plåten (vilket alltså typiskt görs med en kompressor), dels genom att det kalla vattnet leds bort. Luften blir varmare och torrare.
 
Så ingen effekt att isolera utan att ha det uppvärmt? Isåfall skippar jag isoleringen helt förutom vindduk
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur funkar din kyl/frys då 🤔
Rummet blir varmt, kylen blir kall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Rummet blir varmt, kylen blir kall.
ajn84 påstod att det ej gick att tillverka kyla 😉

Läsvärt ang luftavfuktare https://www.lfs-web.se/bluff.htm
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
ajn84 påstod att det ej gick att tillverka kyla 😉

Läsvärt ang luftavfuktare [länk]
Rörande kyla så har @ajn84 rätt, det man kan göra är att ta bort värme. Men det är en lek med ord.

Länken du gav innehåller några brister:
1) Den har inte tagit hänsyn till vad som händer med det vatten som kondenseras. Om detta lämnar rummet som avfuktaren står i så ger det definitivt en markant skillnad på uppvärmningen av rummet. Särskilt om detta vatten lämnar rummet innan det värms upp igen. Om vi värmer upp 1l vatten från 8 grader till 20 grader så motsvarar detta runt 14Wh. Detta räcker till att värma 1m3 luft med 39 grader, eller en friggebod med 20m3 luft med ca 2 grader.
2) "All el som matas in i avfuktaren går oss inte tillgodo, en del försvinner i själva avfuktardriften" - detta är inte korrekt, all el som stoppas in kommer att komma oss tillgodo. Vart skulle annars energin ta vägen?

Med det sagt så hade dock länken många bra poänger också.

I mitt fall så har jag tidigare värmt mitt garage med ett element, men eftersom jag hade lite problem med markfukt (asfaltgolv och inget tätskikt) så stoppade jag in en luftavfuktare, resultatet blev kraftigt mycket mindre elförbrukning (runt hälften) och att elementet aldrig behövde köra, Detta beror alltså på :
1) uppvärmningen som sker från tillförd värme
2) uppvärmningen som sker pga att jag leder bort kallvattnet från kondenseringen
3) samt att genom att luften innehåller mindre vatten så kommer det att krävas mindre energi för att höja temperaturen.
 
Deki90 Deki90 skrev:
Så ingen effekt att isolera utan att ha det uppvärmt? Isåfall skippar jag isoleringen helt förutom vindduk
Du ger utrymmet en jämnare tempratur, får inte samma toppar och dalar som utetempraturern får under en dag. Men är det i princip minusgrader hela tiden så kommer det vara minusgrader där inne också.
 
  • Gilla
Deki90
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Då kan den tyvärr ej avfukta 😁
Ahh, på samma sätt som torrbollen inte heller kan avfukta eftersom den inte använder kyla?
Du behöver läsa på om sorption...
 
Tomture61
D Dilato skrev:
Ahh, på samma sätt som torrbollen inte heller kan avfukta eftersom den inte använder kyla?
Du behöver läsa på om sorption...
Ja , sorptionsavfuktaren har ingen kompressor , som tillverkar kyla till kylslingan .
Den konsumerar dock dubbelt så mycket kw .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ja , sorptionsavfuktaren har ingen kompressor , som tillverkar kyla till kylslingan .
Den konsumerar dock dubbelt så mycket kw .
Precis, för det finns ingen kylslinga. Den "tillverkar" värme som du får tillbaka 100% vilket är det man vill ha i ett fuktigt utrymme
Win-Win.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.