Nej, det är inte förklaringen som är det stora problemet. Det är att du har helt fel.

Du tycks inte förstå vad du pratar om alls.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
MaxHugo MaxHugo skrev:
Tillgänglighetsfaktor är inte samma som tillgänglighet, så det ska inte blandas ihop.


Ganska hårda ord från någon som sa "Installerad effekt är vad som finns tillgängligt".

Förmodligen är jag bara dålig på att förklara hur saker fungerar, så tror inte vi kommer länge. Jag har lär mig en del av detta hoppas även du gjort de. 👍
Det var för att det du skrev initialt var så förbannat svårtolkat att man jag inte förstod.vad du var ute efter, du blandade in verkningsgrad på ett väldigt konstigt och difust sätt. Jag har lärt mig att det tydligen är hur enkelt som helst att dra extremt konstiga slutsatser och blanda in nåt som öht inte nämns. Det jag inte förstår är hur man så kapitalt kan dra så felaktiga slutsatser.

Jag tycker du skall fånga möjligheten att få det förklarat för dig av @Daniel 109
 
F fsn skrev:
Lever man på marginalen skall man nog jobba för att öka marginalen och inte funder på några investeringar öht som binder kapital. Och du vet nog mer om SMS lån än mig men att man skulle kunna ta ett sånt till 8% håller jag som orimligt, oavsett vilket så rekommenderar jag det inte.
Jo vanliga blancokrediter som säljarna av solceller tillhandahåller ligger runt 8%. Det där med SMS var menat som ett skämt.
 
Maxhugo: Jag gissar att det du syftar på är den tillgänglighetsfaktor som SVK använder. Det är den andel av installerad effekt effekt man med 90% sannolikhet kan förvänta sig under den timme med högst last.

Om vi fortsätter med solcellerna. Som har en faktor på noll, efter som solen inte är uppe när lasten är som högts. Om vi ökar verkningsgraden på solcellerna så ökar den installerade effekten. Men tillgänglighetsfaktorn påverkas inte alls.

Verkningsgraden har inget med saken att göra över huvudtaget.

För att röra till det lite pratar man även om tillgänglighetfaktorn när det gäller hur mycket ett kraftverk producerar i förhållande till installerad effekt. Det är en helt annan siffra. Men den påverkas inte heller av verkningsgraden.
 
F
A Anders_Nilsson skrev:
Jo vanliga blancokrediter som säljarna av solceller tillhandahåller ligger runt 8%. Det där med SMS var menat som ett skämt.
D Daniel 109 skrev:
Maxhugo: Jag gissar att det du syftar på är den tillgänglighetsfaktor som SVK använder. Det är den andel av installerad effekt effekt man med 90% sannolikhet kan förvänta sig under den timme med högst last.

Om vi fortsätter med solcellerna. Som har en faktor på noll, efter som solen inte är uppe när lasten är som högts. Om vi ökar verkningsgraden på solcellerna så ökar den installerade effekten. Men tillgänglighetsfaktorn påverkas inte alls.

Verkningsgraden har inget med saken att göra över huvudtaget.

För att röra till det lite pratar man även om tillgänglighetfaktorn när det gäller hur mycket ett kraftverk producerar i förhållande till installerad effekt. Det är en helt annan siffra. Men den påverkas inte heller av verkningsgraden.
@MaxHugo Du har fått en förklaring av Daniel 109.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ni som har solceller, räknar ni hem det?
När jag kikar på det så kommer jag fram till att det kostar 100+, sedan får man sälja billigt och köpa tillbaka dyrt sommar - vinter. Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk"?
Du har ju din hushållsförbrukning och du har den ännu subventionerade 60-öringen som du får tillbaka så helt lottlös är du inte
 
Imorgon är elpriset negativt på riktigt, man får även elöverföringen betald.

Elektricitetspriser i Stockholm; linjediagram visar timpriser, reklam för elavtal längst ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Samma i e4a
Appskärm visar negativ elpris på -76 öre, priserna varierar över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Medelpriset för hela dygnet i SE3 imorgon är -9,6 öre/kWh. Dyraste elen hittar man på natten under dygnets två första timmar. Medelpriset kl 09.00-18.00 är -29,8 öre/kWh.

Och som jag redan tidigare noterade, man får kl 11-17 även överföringsvgiften betald. Kl 13-16 är det negativt elpris inklusive energiskatten också (om man räknar in den negativa momsen som detta leder till).

Men de som har solpaneler på taket får fortfarande betalt för sin elproduktion alla timmar detta dygn utom kl 14-15, men de som får mycket nätnytta av sitt energibolag får betalt för elen även under denna timme. Här har vi definitivt ett systemfel...
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Imorgon är elpriset negativt på riktigt, man får även elöverföringen betald.

[bild]
Har inte kollat väderleksprognosen men det blir väl ordentligt med vind över ett stort område. Så blir det med 17-18% vindkraft i Sverige och typ 50% i Danmark. Och vet inte hur mycket i Nederländerna och Tyskland…. Helt sjukt att man får sätta ett system på pottan på detta sättet.

Poolen får gå på full värme, bilen får laddas och drar väl igång ett par kupéfläktar i källaren.
 
F fsn skrev:
Har inte kollat väderleksprognosen men det blir väl ordentligt med vind över ett stort område. Så blir det med 17-18% vindkraft i Sverige och typ 50% i Danmark. Och vet inte hur mycket i Nederländerna och Tyskland…. Helt sjukt att man får sätta ett system på pottan på detta sättet.

Poolen får gå på full värme, bilen får laddas och drar väl igång ett par kupéfläktar i källaren.
Jag får dra ur bilen nu vid 17 så att jag har lite batteri att fylla imorgon också. Min automatisering har inte riktigt tagit hänsyn till att priset är så mycket dyrare på nätterna än på dagarna...

Det blir mycket tvätt och disk imorgon på dagen också. Torktumlaren måste ju också användas, trots att det är sommar!
 
Jag måste förresten tillägga att -69,12 öre/kWh blir -86,4 öre/kWh inklusive den negativa momsen. Momsen kvittas på elräkningen så den får vi tillgodogöra oss i detta fallet.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag får dra ur bilen nu vid 16 så att jag har lite batteri att fylla imorgon också. Min automatisering har inte riktigt tagit hänsyn till att priset är så mycket dyrare på nätterna än på dagarna...

Det blir mycket tvätt och disk imorgon på dagen också. Torktumlaren måste ju också användas, trots att det är sommar!
pacman42 pacman42 skrev:
Jag måste förresten tillägga att -69,12 öre/kWh blir -86,4 öre/kWh inklusive den negativa momsen. Momsen kvittas på elräkningen så den får vi tillgodogöra oss i detta fallet.
Ja så är det väl? Och då momsen får kvittas bort mot moms vi i vanliga fall betalar så kan man väl i princip se det som -51,84 öre.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag får dra ur bilen nu vid 17 så att jag har lite batteri att fylla imorgon också. Min automatisering har inte riktigt tagit hänsyn till att priset är så mycket dyrare på nätterna än på dagarna...

Det blir mycket tvätt och disk imorgon på dagen också. Torktumlaren måste ju också användas, trots att det är sommar!
Glöm inte legonellakörningen så får elpatronen dra 9kw några timmar. Nu får vi alla hjälpas åt att göra av med elen 😀
 
Varför stänger man inte helt enkelt delar av vindkraften när priset blir negativt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.