Hej har en pump 3fas men vill ha den till 1fas vad ska jag ha för kondensator sista gången så gick min 90 uf konding sönder den funkade bra men sen när jag skulle starta pumpen så gick den inte runt knapt vad kan va för fel hjälp mig snälla det är en som pump jag har är det värt å fixa den för sist stog den bara å bruma snurra jätte sakta vad ska man göra å skicka bilder på hur jag ska koppla om det är 1 fas till min pump är det delta eller y koppling eller vad
 
  • Webbsida visar hydroforpump, E.M.S Maxi Jet, för försäljning, pris angivet, sökfält, navigation, logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en webbutik med fokus på VVS-produkter, betalningsalternativ, sökfält och produktjämförelsetabell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump visar en webbsida med information om Maxi Jet-hydropumpar, inklusive specifikationer och teknisk information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HPD GÖTT Å BLANDAT skrev:
Hej har en pump 3fas men vill ha den till 1fas vad ska jag ha för kondensator sista gången så gick min 90 uf konding sönder den funkade bra men sen när jag skulle starta pumpen så gick den inte runt knapt vad kan va för fel hjälp mig snälla det är en som pump jag har är det värt å fixa den för sist stog den bara å bruma snurra jätte sakta vad ska man göra å skicka bilder på hur jag ska koppla om det är 1 fas till min pump är det delta eller y koppling eller vad
 
Man brukar säga att största storleken på 3-fas motor som man i nödfall kan köras på 1-fas med kondensator är ca 750 W. Motorn får även en lägre styrka. Finns gamla trådar om detta om du söker på forumet. Du får be en elektriker dra fram 3-fas till pumpen åt dig. Hoppas det finns ett motorskydd på pumpen som det ser ut nu...
 
Redigerat:
Men öppna kåpan så ser du ju kondensatorn.
 
Är det alltså Maxi jet 150T som du har?
Är det en start- eller driftskondensator som gått sönder?
Är motorn Y- eller D-kopplad?
90 uF är väl mycket för en driftskondensator så det kan vara därför den gått sönder.
Det bästa vore att dra fram trefas till pumpen.
 
Rent spontant känns den motorn som för stor för att köra enfas med konding...hur långt bort är trefasströmmen...?
 
Maxi Jet 150 tillverkas med både 1-fas eller 3-fas motor. Det ser ut som TS har 3-fas-motorn. Då en 3-fas-motor körs med 1-fas och kondensator så dimensioneras kondensatorn till 70-80 µF per kW motorstyrka. Motorn måste då vara kopplad för 230 V (delta). Om motoreffekten är 1800 W skulle alltså kondensatorn behöva vara på runt 150 µF. Den största jag kan se i listan är på 100 µF så det skulle bli två stycken á 70 µF i så fall. Och det är som sagt långt över rekommendationen för att köra med detta alternativ.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
För denna tumregel tror jag man utgår ifrån axeleffekten, 1100 W i detta fall. 1800 W är tillförd effekt (som sällan anges, utan man anger cosfi istället). Men 1100 W är fortfarande lite högt och behöver en stryktålig kondensator och en värmetålig motor. Jag skulle prova med ett lägre värde typ 70 uF då pumpen inte borde vara så tungstartad. Men det kanske är en startkondensator? Då finns det en till med lägre värde.
 
Hittade också det här på elektronikforumet angående 1-fas drift av 3-fas motor:

"Kondensatorns storlek bör vara cirka 75 mikrofarad per kW motoreffekt. För att veta exakt storlek på kondensatorn måste motorn provköras under fullbelastning medan strömmen i de tre lindningarna kontrollmäts. strömmens storlek får inte variera med mer än cirka 5%, annars kan lindningarna ta skada."

Alltså små marginaler och ganska lätt att lindningarna blir skadade.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.