Maria21 Maria21 skrev:
Tack, som carporten ser ut nu skulle det det nog kunna bli 2,40m i takhöjd i början, men gå ner mot två meter längst bort pgra lutningen på carportens tak. Jag gissar att jag måste kontakta Stadsbyggnadskontoret igen för att fråga om det finns restriktioner kring att riva carporten helt och hållet.för att bygga nytt och därmed säkerställa korrekt takhöjd.
Bygg inte in dig i carportens befintliga yttermått, det blir inte bra (och ev inte tillåtet). Tänk dessutom på att du måste lägga till tjocklek för isolering osv.

Riva allt och rita om så blir det bäst!
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som sagt , kommunen verkar vara ute och cykla om du inte ligger närmare än 4,5 m från tomtgräns överallt. Men, det går att få bygga närmare än 4,5 i vissa fall.

”Du får göra en tillbyggnad på ett en- eller tvåbostadshus om max 15 m² bruttoarea utan bygglov, dock krävs en anmälan. En attefallsåtgärd får strida mot vissa bestämmelser i detaljplanen, den kan placeras på prickmark och överstiga största byggnadsarea som anges i detaljplanen”
Hej oc
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som sagt , kommunen verkar vara ute och cykla om du inte ligger närmare än 4,5 m från tomtgräns överallt. Men, det går att få bygga närmare än 4,5 i vissa fall.

”Du får göra en tillbyggnad på ett en- eller tvåbostadshus om max 15 m² bruttoarea utan bygglov, dock krävs en anmälan. En attefallsåtgärd får strida mot vissa bestämmelser i detaljplanen, den kan placeras på prickmark och överstiga största byggnadsarea som anges i detaljplanen”
Prickmark på framsidan, allmän cykelväg på baksidan och 4,5 m mot tomtgränser till grannarna. Men att en attefallsåtgärd får strida mot vissa bestämmelser i detaljplanen och kan placeras på prickmark var intressant och ger nya ideer. Gäller detsamma för attefallshus eller bara tillbyggnad? Annars skulle man kanske, med grannens tillstånd, kunna sätta ett attefallshus på prickmark. Bifogar en google-bild jag fick av kommunens bygglovshandläggare för att du ska kunna se hur det ser ut...
 
  • Flygbild över ett bostadsområde med markerade gränser och punkter, möjlig planering eller mätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att bygga om carporten ger nog lätt en för dålig standard, med lågt i tak osv. Om du tänkt bila upp det befintliga betonggolvet för att lägga ett nytt isolerat sådant (vilket nog är klokt) skulle jag bli förvånad om inte det billigaste och enklaste är att riva sllt och bygga nytt.

Först skulle jag dock reda ut alla eventuella tillstånd. Som du konstaterat räcker det med en bygganmälan till kommunen, men är byggnaden närmare än 4,5 meter från gränsen måste du även ha den grannens tillstånd. Och får du inget sådant krävs det bygglov för att trumfa grannens nej; vilket ju inte går om byggrätten är fullt utnyttjad.

Så kontrollera om det finns grannar som är berörda samtidigt som du letar reda på en konstruktör och börjar skissa på hur tillbyggnaden ska se ut och funderar på vilken standard du vill ha. Sen börjar du fråga runt i bekantskapskretsen om någon har några rivnings- och byggfirmor att rekommendera.
Tack för ditt svar! Ja, det är just det här med alla tillstånd och regler som inte är helt tydligt. Grannens ok får vi, inga problem. Men i övrigt är det ju tyvärr en djungel med alla bestämmelser...
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Bygg inte in dig i carportens befintliga yttermått, det blir inte bra (och ev inte tillåtet). Tänk dessutom på att du måste lägga till tjocklek för isolering osv.

Riva allt och rita om så blir det bäst!
Tack, men frågan är om vi får riva och rita om... får väl kontakta stadsbyggnadskontoret igen och fråga om carportens utförande på något sätt ingår i områdets detaljplan (fem hus med likadana carports uppförda.) Vidare får en attefallsbyggnad endast vara 15 kvm i yta så carportens yttermått blir ungefär det som är möjligt att "leka med" i vilket fall...
 
Maria21 Maria21 skrev:
Tack, men frågan är om vi får riva och rita om... får väl kontakta stadsbyggnadskontoret igen och fråga om carportens utförande på något sätt ingår i områdets detaljplan (fem hus med likadana carports uppförda.) Vidare får en attefallsbyggnad endast vara 15 kvm i yta så carportens yttermått blir ungefär det som är möjligt att "leka med" i vilket fall...
Behåll carport och bygg ut m h a attefallstillbyggnaden istället då? Grannens ok har du ju?
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Hej,

Vi sitter i samma sits och kommer konvertera vårt fristående garage (oisolerat) till bostadsyta. Vi kommer behöva bygga en passage mellan garage och huvudbyggnad som eventuellt kommer utgöras av attefallstillbyggad alt. få dispens i byggrätten (även vi har utnyttjat allt utan ett par kvm).

Det ni eventuellt behöver är nytt bygglov för att bygga om er carport och utnyttja befintlig yta om ytan är för stor för attefallstillbyggnad.

Edit: Om er carport är upp till 15 kvm idag så kanske den går få som attefallstillbyggnad, men tänk dock på att väggar mm kommer byggas inåt, vilket kommer ta av nyttoarean som inomhus. Så 15kvm carport kanske blir 12kvm golvyta.
Vi har 2,2 kvm byggrätt kvar, och attefallstillbyggnad får bara vara 15kvm så det är väl isf att bara gilla läget avseende att man får färre kvm i verklig golvyta. Ser inte möjligt alternativ. Carporten är i nuläget ca 18kvm men jag tänkte bara att man då kunde låta bli att bygga hela vägen ut och endast bebygga 15kvm, men det kanske inte funkar så... :)
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
En sak att tänka på är att om du utnyttjar attefallstillbyggnaden nu, istället för att söka bygglov för en tillbyggnad/ombyggnad inom byggrätten är att du begränsar den möjligheten längre fram. Dvs om du vill bygga ut ytterligare 15 kvm om 5 år så är du mer begränsad var du får bygga, medans attefallstillbyggnad hade varit mer flexibel. Har du dessutom ett par kvm kvar i byggrätten kan du ju lika väl inkludera dem i en tillbyggnad/ombyggnad och då bygga något större än 15 kvm. Du slipper även fråga grannar så länge du följer eventuellt detaljplan.

Jag hade sökt ett bygglov istället, även om det idag kostar några kronor mer.
Ah, du menar att carporten ingår i byggrätten och att vi kan göra om hela den ytan till bostadsyta genom att söka bygglov, och därmed ha kvar attefallstillbyggnaden? Det var inget alternativ som framgick i diskussion med Stadsbyggnadskontoret (som var en låååång mejlväxling).
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Behåll carport och bygg ut m h a attefallstillbyggnaden istället då? Grannens ok har du ju?
Ja, förstår att det kanske också skulle vara ett alternativ nu, men får inte ihop var jag skulle kunna göra den tillbyggnaden pgra tomtens storlek, husets placering och planlösningen inomhus. Skulle helst uppföra ett attefallshus istf tillbyggnad, men verkar inte kunna få göra det varken på framsidan av huset (på prickad mark) eller på baksidan av huset där avstånd blir kortare än 4,5 m till allmän mark.
 
Varför inte bara förlänga huset med 15 kvm?

Så länge ni håller er 4,5 meter från gränsen mot g/c-vägen så har ju kommunen inget att sätta emot. För en attefalldutbyggnad får vara planstridig, däremot kan inte kommunen ge grannemedgivande på att bygga närmare än 4,5 meter mot den allmänna platsen.
 
Maria21 Maria21 skrev:
Hej oc

Prickmark på framsidan, allmän cykelväg på baksidan och 4,5 m mot tomtgränser till grannarna. Men att en attefallsåtgärd får strida mot vissa bestämmelser i detaljplanen och kan placeras på prickmark var intressant och ger nya ideer. Gäller detsamma för attefallshus eller bara tillbyggnad? Annars skulle man kanske, med grannens tillstånd, kunna sätta ett attefallshus på prickmark. Bifogar en google-bild jag fick av kommunens bygglovshandläggare för att du ska kunna se hur det ser ut...
Ja, du får bygga attefallshus på prickmark samt närmare 4,5 m från tomtgräns med grannens tillåtelse. Tänk dock på att det finns krav på brandsäkerhet samt att du bör lämna 0,5-1 meter mellan huset och attefallaren för framtida underhåll mm.
 
Man skulle, utan att riva carporten kunna tänka sig en tillbyggnad enligt rött eller grönt om jag förstår begränsningarna rätt.

Beroende på planlösning och fönstersättning och sånt kanske ingetdera är lockande, men båda borde kunna vara tillåtna.
Flygbild över bostadsområde med markerade gränser och planeringselement som trädgårdar och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria21
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, du får bygga attefallshus på prickmark samt närmare 4,5 m från tomtgräns med grannens tillåtelse. Tänk dock på att det finns krav på brandsäkerhet samt att du bör lämna 0,5-1 meter mellan huset och attefallaren för framtida underhåll mm.
men jag läser mig till att jag inte får bygga inom 4,5 meter från gatan (på framsidan) eller allmän mark på baksidan, och då är jag tillbaka till att bygga något utmed långsidorna på tomten, där det blir väldigt smalt och konstigt att få till. Vi får fortsätta klura. Tack för ditt svar!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man skulle, utan att riva carporten kunna tänka sig en tillbyggnad enligt rött eller grönt om jag förstår begränsningarna rätt.

Beroende på planlösning och fönstersättning och sånt kanske ingetdera är lockande, men båda borde kunna vara tillåtna.
[bild]
Ja, du har nog rätt. Men grönt är enda naturliga uteplatsen och rött blir svårt att få till med tanke på invändig planlösning och fönstersättning, men vi får kanske fundera en vända till. Tack!
 
Maria21 Maria21 skrev:
Vi har 2,2 kvm byggrätt kvar, och attefallstillbyggnad får bara vara 15kvm så det är väl isf att bara gilla läget avseende att man får färre kvm i verklig golvyta. Ser inte möjligt alternativ. Carporten är i nuläget ca 18kvm men jag tänkte bara att man då kunde låta bli att bygga hela vägen ut och endast bebygga 15kvm, men det kanske inte funkar så... :)
Då hade jag byggt om befintlig carport till bostadsyta, lagt till 2,2 kvm samt utnyttjat attefallstillbyggnaden så att byggnaden så att når fram till huvudbyggnaden mot gatan. Då blir det nya utrymmet kanske 20-25 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.