Skalman9 Skalman9 skrev:
Läst lite om så kallade KA någonstans också, vad är det för något? Behövs det?
Det står för ”kontrollansvarig”. Enl. plan o bygglagen PBL så skall en sådan alltid anlitas. Kommuner tillåter ofta enklare om/tillbyggnader uta KA. Rollen går ut på att personen skall kontrollera att de kvalitetskontroller som kommunen kräver i kontrollplanen (fastställs som del av bygganmälan processen) följs.

De flesta kraven i kontrollplanen brukar vara egenkontroll. Du får kryssa i att du kontrollerat ett mått, att rätt antal skruvar sitter i byggbeslaget enl konstruktionsritningen osv. Men det kan finnas punkter om certifierade konstruktionsberäkningar och andra externa kontroller. KA skall vara certifierad.
 
Tack!

Jag får ta och ringa runt på måndag.

Om någon har exempelritning/konstruktionsberäkning på vad man har skickat in för att ta bort en bärande vägg och fått godkänt, så får ni gärna bifoga den bilden här.

Det kan hjälpa fler i framtiden med samma problem.

Jag hittar inga exempelritningar / konstruktionsberäkningar för borttagning av bärande vägg.

Ni kanske är bättre på att söka än jag :)
 
Det beror nog på att förutsätningarna varierar väldigt mycket. I vissa fall, om det är en kort sträcka räckr det att fälla in en vanlig regel i väggen. I andra fall krävs en "stålkassett" där även väggarna förstyvas. En bärande vägg är ibland även viktig för sidostabiliteten för huset. Tar du bort den och förstärker bärigheten i taket efter konstens alla regler, så viker sig ändå huset som ett korthus. Det är därför man måste anlita en sakkunnig.

En annan sak som är lätt att missa, är att om du lägger in en balk som ex. vilrar på något som är kvar av väggen. Tål väggen den punktlasten? Vad står väggen på? Ibland krävs förstärkning av grundplattan där pelare för ned kraften från balken.
 
Redigerat:
samovar
Skalman9 Skalman9 skrev:
Tack!

Jag får ta och ringa runt på måndag.

Om någon har exempelritning/konstruktionsberäkning på vad man har skickat in för att ta bort en bärande vägg och fått godkänt, så får ni gärna bifoga den bilden här.

Det kan hjälpa fler i framtiden med samma problem.

Jag hittar inga exempelritningar / konstruktionsberäkningar för borttagning av bärande vägg.

Ni kanske är bättre på att söka än jag :)
Detta gäller flerbostadshus men vi behövde samma saker till vår villa. https://goteborg.se/wps/wcm/connect/d1804c79-7271-4030-9124-5824204c1d16/Rivning+vägg+flerbostadshus+checklista+med+exempelritning.pdf?MOD=AJPERES
 
samovar samovar skrev:
Detta gäller flerbostadshus men vi behövde samma saker till vår villa. [länk]
Samovar, kontaktade ni kommunen som sa att ni behövde samma saker?

Samt, behövde ni även KA eller gjorde ni detta själva?

Var det "väldigt tekniskt" det som ni skickade in, eller kan man göra det själv om man är rätt duktig generellt?
 
samovar
Skalman9 Skalman9 skrev:
Samovar, kontaktade ni kommunen som sa att ni behövde samma saker?

Samt, behövde ni även KA eller gjorde ni detta själva?

Var det "väldigt tekniskt" det som ni skickade in, eller kan man göra det själv om man är rätt duktig generellt?
Vi anlitade en konstruktör för konstruktionsberäkningar eftersom vi skulle ha så stor öppning och behövde rejäla stålbalkar vågade vi inte göra detta själva (konstruktören tog även fram exakt hur de skulle sättas ihop med pelarna på sidan). Handläggareren ville att konstruktören skulle bocka av listan i kontrollplanen...

Vi är två civilingenjörer hemma men inte inom bygg så för oss var det för mycket att sätta sig in i för att ta fram det själva. Men som sagt, beroende på hur stor öppning du ska göra så kan det räcka med limträ och då finns guiden jag länkade ovan (byggbeskrivningar/dimmensionering) där du får fylla i lite uppgifter och får fram en beräkning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
samovar
Skalman9 Skalman9 skrev:
Samovar, kontaktade ni kommunen som sa att ni behövde samma saker?

Samt, behövde ni även KA eller gjorde ni detta själva?

Var det "väldigt tekniskt" det som ni skickade in, eller kan man göra det själv om man är rätt duktig generellt?
här har du exempel på en konstruktionsritning ( dock inte för avväxlande balk)
 
  • Teknisk ritning av byggnadskonstruktion med mått och materialspecifikationer, troligen för en vägg eller ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.