Står i begrepp att förbarma mig över en liten ängslada 3,4x3,8 meter stor. Den har sjunkit i backen och satt sig, så den behöver tre varv nytt timmer och lite uppriktning. På ena kortsidan är en dörröppning, där det på ömse sidor är en gåt. Inga dymlingar finns i dessa kortstockar, utan svärden i gåterna har hållit stockarna i sidled. Problemet är att gåten inte är urhuggen, utan spräckt. Denna spricka har nu fortplantat sig längs hela stockarna, som alltså är vertikalt kluvna. Hur sammanfogas dessa halvor på bästa sätt? Funderar på att sätta dymlingar, som vid skarvning av timmer, men finns det bättre sätt? Kommer att hugga ur en gåt på var sida när stockarna är hela igen.
 
Visa med foton hur du ser problemet och din tänkta lösning, då finns det en chans att folk som vet kan bidra med idéer och förslag.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Tänker att jag taggar @heimlaga direkt
Även Heimlaga lär behöva något att gå på men visst, bra idé.
 
Om jag förstår saken rätt har du en vågrät spricka som fortsätter från klöjson för svärden och rätt igenom hela stocken.
Det låter som antingen stockbyte eller poluretanlim och träskruv som är två material som jag hatar men som ibland fyller en funktion när ingenting annat hjälper.

kan du posta fotografier av eländet?
 
H heimlaga skrev:
Om jag förstår saken rätt har du en vågrät spricka som fortsätter från klöjson för svärden och rätt igenom hela stocken.
Det låter som antingen stockbyte eller poluretanlim och träskruv som är två material som jag hatar men som ibland fyller en funktion när ingenting annat hjälper.

kan du posta fotografier av eländet?
En bild som visar eländet. Stockarna har alltså meterlånga vertikala sprickor, som är förlängning av gåten. Stockarna är bara 1,3 m långa, ska man ha i åtanke. Som synes är svärdet på denna sida borta, så stockarna har rört sig i sidled. Jag vill dra ihop sprickorna och sedan hugga en vanlig gåt och sätta ett svärd som håller dem på plats.

Jag har förstås funderat på lim och skruv, men eftersom det är en lada med några hundra år på nacken vore det roligare med något mer naturnära.

Spräckt gåt istället för urhuggen lär vara vanligt på lador och andra hus av mindre betydelse, men det hade ju varit fint om förfäderna mina hade kostat på sig lite merarbete, så hade jag sluppit krånglet nu.
 
  • Grova trästockar i överlappning, årsringar synliga, konstruktionsdetalj, naturligt ljus, utomhus, grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle antingen byta stockarna eller försöka med lim och skruv eller sätta en genomgående bult med stora brickor rätt igenom varje stock. Trähälar har dålig draghållfasthet och här är det draghållfasthet som behövs.
 
Jag ser ingen spricka, men en hugget kilformat utrymme.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gåt
Men TS vet bäst här.
Jag skulle riktat befintliga väggar och sågat ur ett nytt gåtspår som är 195 djupt.
Sen tagit en regel som är lika tjock som väggen och skruvat gåten i, slagit in i det nu djupare gåtspåret, om det nu är så att väggen är riktigt dålig skulle jag dragit genomgående bult eller annat för att binda ihop väggen kring gåten.
En smed kan nog göra något ballt här som håller ett par hundra år till.

Lycka till.
/W
 
Tack för era förslag! En djupare gåt med ett svärd stort nog att fästa halvorna i var en bra ide - eller har ämnets nestor heimlaga någon avvikande åsikt? Bulta ihop går så klart, men jag gillar inte hur det ser ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.