1 467 666 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nej, max två timmar är det enda som står på skylten. De flesta bryr sig inte om att ladda när de handlar för att "det går så snabbt" så det är sällan alla parkeringar är upptagna.R Rkarlsson skrev:Finns det ingen tilläggsskylt på laddaren? Typ endast för "maxis" kunder?
C4 shopping har en sådan om att Kunder får ladda typ 3 timmar. Jag vågar satsa pengar på att minst 4 av bilarna som står där är inte kunder utan träskallar som bor i lägenheterna bredvid som inte kan läsa (har sett dessa 4 bilar varenda gång man varit där och det är sällan) Ja nervärderande ord då de missbrukar köpcentrets förmån till sina kunder. Hoppas de kommer ta betalt snart.
Nu var jag ensam om att ladda denna gången, det kan ju vara begränsad effekt om det är fler som laddar samtidigt. Laddningen av min laddhybrid med en fas ger alltid 16A dock (baserat på hur mycket batteriet laddas). I teorin skulle det dock kunna vara så att jag alltid laddat laddhybriden då de andra bilarna också laddar med en fas, som sagt det är inte många med ren elbil som jag sett ladda där alls. Laddarna står kloss an mot elnätsbolagets transformatorstation och det är de som levererar tjänsten som butiken betalar för, jag har svårt att se att inte alla laddarna skulle kunna få 11kW var...
Vill man ha en Model 3 så är det verkligen läge just nu.S Styrman_jansson skrev:
62 mils WLTP räckvidd och full tillgång till Sveriges och Europas största och bästa laddnätverk för 495.000:-
Tror det är bästa dealen just nu när det gäller elbilar.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 390 inlägg
Håller med. Men man kan ju också tro att prispressen bara börjat, och att inflationsjusterade priser fortsätter neråt.
Alltid svårt att hitta ett svar på när man ska köpa kapitalvaror annat än ”när man behöver dem”.
Men med det sagt tror jag också att det är bästa köpet just nu.
Alltid svårt att hitta ett svar på när man ska köpa kapitalvaror annat än ”när man behöver dem”.
Men med det sagt tror jag också att det är bästa köpet just nu.
Det är en "facelift" på gång på Model 3, och jag tror att för inte "alla" ska sitta och vänta på att beställa så kommer dessa erbjudanden vi nu ser. När nya modellen kommer så är de tillbaka på ordinarie priser.Nötegårdsgubben skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Ok! Min nuvarande ”tjänstebil” ska bytas i december så jag får väl hålla tummarna att det finns några bra erbjudande kvar kan dock beställa inom 2-3 månader.Nicke Nyfiken skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Det beror nog på. Bygget jag är på nu hade ett par elskåp när man gjorde gjutarbetena, men jag vet inte inte när de kom på plats eller om de var i drift då. Det fanns i alla fall el när stommen restes så bygghiss och sånt funkade. Kranar och hissar är ju ofta eldrivna.R Rkarlsson skrev:Hur funkar det för maskiner som förbereder mark för gjutning? Granntomten håller på med det nu, då har där varit, 2 mindre grävmaskiner, 1 stor grävmaskin, 1 hjullastare, 1 "pålare"(om de heter så) och en bobcat.
Där finns så långt ögat ser ingen byggel eller kontakt i närheten av den tomten ännu.
Eter att frågat en bekant om just vad han tyckte om elgrävare så var svaret, trevligt. Men det funkar inte för honom alls pga att en dag gräver han ett hål i en by, sen på kvällen kan han transportera grävaren xx mil till en annan plats utan el och ska gräva 10 timmar den dagen.
Dieseln har han på sin pickup så de får således ta sig in i hans garage =)
Ja, precis som jag skrev är det riskabelt att lämna dieseln på ett bygge utan man får ha en pickis med carrytank eller någon liknande lösning.
Det har blivit rätt vanlig syn att mindre anläggare faktiskt har tankar på släp eller pickups med sig och tankar upp på morgon eller kväll.H HenrikHuslöse skrev:Det beror nog på. Bygget jag är på nu hade ett par elskåp när man gjorde gjutarbetena, men jag vet inte inte när de kom på plats eller om de var i drift då. Det fanns i alla fall el när stommen restes så bygghiss och sånt funkade. Kranar och hissar är ju ofta eldrivna.
Ja, precis som jag skrev är det riskabelt att lämna dieseln på ett bygge utan man får ha en pickis med carrytank eller någon liknande lösning.
Men el lär ju inte funka jättebra till anläggningar likt det som sker bredvid mig. De har ändå jobbat på säkert 2 månader med det och ännu finns där ingen byggel på plats.
Det finns säkert en anledning till att den inte är framme ännu? Min vilda gissning är att de vill snåla så mycket de kan innan de drar fram elen.A ajn82 skrev:
Men jag ser inte det fungera ändå, visst hjullastaren har stått där ett par dagar, grävmaskinerna har inte ens stått där över 2 dagar så troligtvis använder de masinerna på andra jobb samtidigt. Effektiviteten försvinner ju då om de ska behöva stå stilla för att ladda.
Laddning på nätterna bör ju räcka? Dessa maskiner är ju inte begränsade av volym och vikt på batterierna på samma sätt som en vanlig bil. Batteribyte under dagen ?R Rkarlsson skrev:Det finns säkert en anledning till att den inte är framme ännu? Min vilda gissning är att de vill snåla så mycket de kan innan de drar fram elen.
Men jag ser inte det fungera ändå, visst hjullastaren har stått där ett par dagar, grävmaskinerna har inte ens stått där över 2 dagar så troligtvis använder de masinerna på andra jobb samtidigt. Effektiviteten försvinner ju då om de ska behöva stå stilla för att ladda.
Det finns många lösningar...
Men som jag skrev, min bekanta har grävmaskin och egen trailer för frakt. Är han klar med ett hål så fraktar han den på kvällen till nästa hål. Då skiter det sig fullkomligt om det är ett nytt hål utan elpacman42 skrev:
Vad kostar en grävmaskin på typ 10-15 ton med diesel kontra el plus 1-2 extra batterier då? När kan en 1-10 mans firma räkna hem 5 maskiner typ.