Bowman
Jag tänkte jag skulle göra ett par ”takstolar” till min vedbod, istället för att bara ha ett sluttande tak.
Bredden/spannet blir nog 2,5m och höjden typ 40cm för att få 14° vinkel. Kommer lägga plåt.

Men hur kapar jag detta för att få 3 likadana takstolar. Kommer ju knappast bli hyfsat lika om jag göra en i taget typ.

Hur skal jag mäta ut dessa gervinklar för att kunna få till likadana takstolar?
 
Kap- och gersåg.
 
  • Gilla
uno fagrell
  • Laddar…
Bowman
Ja det har jag, men hur..
 
B
Man gör en ritning, måttsätter allt, räknar ut diverse längder efter de vinklar man har, och de reglar man har. Och sedan när man gjort 1 som man är nöjd med så gör man resten likadana.

Lägger man den man skruvar på uppepå "mallen" så går det ganska lätt att få till hyggligt likadana takstolar. Nån cm diff är knte hela världen på en vedbod.

Det är väldigt bra att ha en riktigt plan yta att vara på, t.ex. en betongplatta. Det är svårare om man ska skruva ihop dem mot en gräsmatta.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Bowman
B BSOD skrev:
Man gör en ritning, måttsätter allt, räknar ut diverse längder efter de vinklar man har, och de reglar man har. Och sedan när man gjort 1 som man är nöjd med så gör man resten likadana.

Lägger man den man skruvar på uppepå "mallen" så går det ganska lätt att få till hyggligt likadana takstolar. Nån cm diff är knte hela världen på en vedbod.

Det är väldigt bra att ha en riktigt plan yta att vara på, t.ex. en betongplatta. Det är svårare om man ska skruva ihop dem mot en gräsmatta.
Tack, jag får testa :)
 
Inställer med BSOD, utan en takstol som mall kan det gå åt helvete. jag använde skruvtvingar för att hålla virket på plats mot mall takstolen när jag skruvade ihop med hålplattorma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.