Har satt ned pannan och ska bli intressant att se effekten. Sen har en mindre del av huset vattenburen golvvärme och där verkar finnas totalt 3 slingor (bild). För att sänka, skruvar jag motsols? Dessvärre finns ingen termostat i rummet med slingorna så enda chansen att reducera verkar vara här… Rörsystem med etiketterade ventiler och flödesmätare på en vägg i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
borde jag t ex börja med ett varv? Eller ett halvt…?
 
S sepani skrev:
Har satt ned pannan och ska bli intressant att se effekten. Sen har en mindre del av huset vattenburen golvvärme och där verkar finnas totalt 3 slingor (bild). För att sänka, skruvar jag motsols? Dessvärre finns ingen termostat i rummet med slingorna så enda chansen att reducera verkar vara här…[bild] borde jag t ex börja med ett varv? Eller ett halvt…?
provade skruva ned denna…? Och medsols så klart VVS-installation med en svart termostatventil monterad på kopparrör och fastsatt till en blå väggfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeinstallation med rörkopplingar och en termostatventil som justerats medsols.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Och så här blev husparametrarna… Display för husparametrar med värden för max framledning, min framledning och huskurva inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Husvärme från" brukar man oftast sätta till 17 °C eller liknande. 24 °C verkar svettigt!
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
J Josth skrev:
"Husvärme från" brukar man oftast sätta till 17 °C eller liknande. 24 °C verkar svettigt!
Tack, ja, det är ganska varmt....:crysmile:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S sepani skrev:
Tack, ja, det är ganska varmt....:crysmile:
Jag har samma fundering. Räcker det att vrida på den där "temp" vredet eller? har lite för varmt just nu :giggle:
 
ironmeidal ironmeidal skrev:
Jag har samma fundering. Räcker det att vrida på den där "temp" vredet eller? har lite för varmt just nu :giggle:
Vad jag kan se så är det termostaten för hur varmt vatten det ska gå ut i golvslingorna. Som en shunt.
 
S Styrtekniker skrev:
Vad jag kan se så är det termostaten för hur varmt vatten det ska gå ut i golvslingorna. Som en shunt.
...fast minskar det förbrukningen? eller stryper det bara den redan genererade värmen...?
 
Om man minskar framledningstemperaturen i golvslingorna blir det kallare inne och energiförbrukningen för att värma huset minskar då något. En grad kallare inne på vinterhalvåret anses ge normalt 5 % lägre energiförbrukning.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
För att få så bra driftekonomi som möjligt så behöver värmesystemet injusteras i några steg.

Steg 1:
Injustering av förinställningen på varje radiator, gv-shunt & gv-slinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.
Börja med fullt öppna ventiler och stryp så lite som möjlig men ändå tillräckligt.
Difftemp radiator & gv-shunt ca 7-10⁰
Difftemp gv-slinga ca 5-7⁰

Steg2:
Justera centrala reglersystemet gällande värmekurvan ( kurvlutningen & parallellförskjutningen).

Steg3:
Montering & injustering av lokala termostater så att termostaten nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
För att få så bra driftekonomi som möjligt så behöver värmesystemet injusteras i några steg.

Steg 1:
Injustering av förinställningen på varje radiator, gv-shunt & gv-slinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.
Börja med fullt öppna ventiler och stryp så lite som möjlig men ändå tillräckligt.
Difftemp radiator & gv-shunt ca 7-10⁰
Difftemp gv-slinga ca 5-7⁰

Steg2:
Justera centrala reglersystemet gällande värmekurvan ( kurvlutningen & parallellförskjutningen).

Steg3:
Montering & injustering av lokala termostater så att termostaten nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
I mitt fall försörjer "samma" system (CTC Ecoair) dels radiatorer (ca 100 m2) och dels golvvärme (ca 20 m2). Är det möjligt att trots det få optimal balans mellan dessa?
 
Ja, det är där gv-shunten kommer in.

Jag har justerat in våra gv-shuntar, med en slinga på varje, så att gv-shuntarna kallar på värme nästan hela tiden. Det blir ändå inte "för varmt" eller "för kallt" i badrummen.


Det jag gjorde var att jag mätte framledningstemperaturen, returtemperaturen samt rumstemperaturen på alla radiatorer/gv-slingor på så kort tid som möjligt samt när utetemperaturen var så stabil som möjligt under så lång tid som möjligt.
Skrev ner alla värden samt vilken förinställning varje enhet har.
Justera förinställningen å skrev ner de nya värdet, väntade minst ett dygn, gjorde om mätningarna, osv.
 
S sepani skrev:
I mitt fall försörjer "samma" system (CTC Ecoair) dels radiatorer (ca 100 m2) och dels golvvärme (ca 20 m2). Är det möjligt att trots det få optimal balans mellan dessa?
S sepani skrev:
I mitt fall försörjer "samma" system (CTC Ecoair) dels radiatorer (ca 100 m2) och dels golvvärme (ca 20 m2). Är det möjligt att trots det få optimal balans mellan dessa?
Jag är tveksam att justera själv. Som ni kanske känner till så finns det en yrkesgrupp som inte gör annat är justerar in värmesystem. Desutom med underlag hur det ska vara. Det är svårt att vattnet blir bra fördelat till alla radiatorer och golvvärme. Tänk på att skruvar du på ett ställe blir förutsättningar annorlunda på alla andra ställen. Skulle jag få 10 kronor varje ställe jag varit på som varit fel injusterat skulle jag vara rik. Då får jag säga till kunden. Det är inget styrfel eller fel på radiator ventil eller radiator termostat. Ring en vatten injusterare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.