Vi har fått riva ut det gamla upruttna golvet i vårt timrade torp från tidigt 1800 tal. Åtgärdat fuktproblemen. Avlägsnat hela cementmusen runt huset som släppte in vatten, åtgärdat naturstensgrunden. Reparerat och bytt x antal timmer, syllstockar och annat uppätet eller murket.

Hela vintern har vi velat fram och tillbaka vad för material vi skall välja till trossbotten. Timmermannen sa att vi kunde använda i princip vad som träbaserat till blindbotten. Överblivet virke från fasaden eller plywood etc.
Vi hade jätte mycket plywood kvar så vi la in halva golvet. Men, något gnager och jag är lite panikartat rädd för att göra fel då det blir ett helsike att göra om det sen.

Vad rekommenderar ni för diffutionsöppna alternativ. SÅ tacksam för råd för vad som funkat för er.
 
Mössen kan du inte hålla borta om du inte fyller grundet med betong.
Lyssna på snickaren. Huvudsaken är att det är vindtätt och då är plywood bra för då blir det färre skarvar.
 
  • Gilla
NillaS
  • Laddar…
Vanliga entumsbräder med förhydringspapp tycker jag är enklast och bäst
 
F fribygg skrev:
Vanliga entumsbräder med förhydringspapp tycker jag är enklast och bäst
Är förhydringspappen väldigt styv att jobba med eller går det också med vindduk? Jag hare massor av vindduk över nämnligen.
 
Vindduk fungerar också. Det stoppar luftrörelser i trossbottenisoleringen.
 
NillaS NillaS skrev:
Är förhydringspappen väldigt styv att jobba med eller går det också med vindduk? Jag hare massor av vindduk över nämnligen.
Klart att det borde funka med vindduk
Jag föreslog bara nått jag vet passar i äldre hus och som visat sig funka problemfritt i 100år, det anser jag vara ett rimligt perspektiv att varken jag eller mina barn ska behöva göra om arbetet för att jag tagit några genvägar med moderna "fantastiska" mtrl för att spara några kronor eller timmar.
 
Vi satte fibercementskivor och tejpade skarvarna. Vindtätt, men vet inte med mössen. Vill tro att de inte tar den vägen in iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.