engs
Har varit på en visning där det i materialet stod nått i stil med ”på baksidan har även den kommunala marken hållits välvårdad av ägaren”.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fartland och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
engs engs skrev:
Har varit på en visning där det i materialet stod nått i stil med ”på baksidan har även den kommunala marken hållits välvårdad av ägaren”.
Det var ju tydligt i alla fall!
 
A AG A skrev:
"Lagom vaga ordalag".
Kallar du det för att upplysa? Det låter i mina öron, som att försöka dölja något "i det finstilta".
Personligen anser jag att man förmedlar en sådan sak oerhört tydligt, både muntligt och skriftligt. Men helst har man rivit/flyttat staketet, och alla rabatter innan försäljning.

TS skriver ju själv att de inte är helt 100% säker på vart gräsen går. Då blir det ju lika fel att säga att nånting ligger utanför fastigheten som att säga motsatsen. Därför är det bättre att inte ge några exakta utfästelser så får köparen själv avgöra hur noga det är vems mark hela eller delar av staketet råkar ligga på.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför inte bara säga att någon annan har byggt staketet , det står utanför tomtgränsen, punkt.
Stämmer detta med sakomständigheterna då?

Just stängsel har av juridiskt historiska skäl en sidoreglering som gör dessa till en del av fastigheten även om de har anlagts på grannfastighetens sida om fastighetsgränsen. Lantmäteriet skriver i sin Handbok jordabalken (sid. 33): "Ett stängsel är tillbehör till en fastighet även om det anlagts på utsidan av fastighetsgränsen."

Ligger staketet istället en rejäl bit från fastighetsgränsen in på grannfastigheten så lär det dock vara lös egendom som tillhör trådens mamma. En möjlighet är ju att inte sälja staketet när fastigheten säljs men då ska det nog göras tydligt vid affären. Och då sitter mamman kvar med ägande. Kanske inte önskvärt i längden att äga anläggningar på kommunal mark.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Har varit på flera visningar av sommarhus där allt från bodar till staket och grönsaksland ligger utanför tomtgräns, tydligast är att vara öppen med det och sätta pinnar med band vid den korrekta gränsen under visningen.

Folk förstår.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ligger staketet istället en rejäl bit från fastighetsgränsen in på grannfastigheten så lär det dock vara lös egendom som tillhör trådens mamma. En möjlighet är ju att inte sälja staketet när fastigheten säljs men då ska det nog göras tydligt vid affären. Och då sitter mamman kvar med ägande. Kanske inte önskvärt i längden att äga anläggningar på kommunal mark.
Ja det känns som det kan vara viktigt att vara tydlig med vad som ingår i köpet om det som säljs står på grannfastigheten. Man vill ju inte åka på kostnader efteråt ifall grannen vill bli av med det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F frause skrev:
Ja det känns som det kan vara viktigt att vara tydlig med vad som ingår i köpet om det som säljs står på grannfastigheten. Man vill ju inte åka på kostnader efteråt ifall grannen vill bli av med det.

Fast ska man vara tydlig med exakt vad som ingår i köpet blir det snabbt väldigt mycket information och det är ändå stor risk att man missar något eller uppger felaktiga fakta. Därför tycker jag det är bättre att tala om vad som är oklart så får köparen själv lägga de resurser vederbörande tycker är rimligt på att utreda oklarheterna.

Samma sak gäller t ex bostadens area där det i princip alltid brukar finnas en klausul som uppmanar köparen att själv mäta.

Ju mer du lovar, desto mer kommer att användas emot dig...
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Fast ska man vara tydlig med exakt vad som ingår i köpet blir det snabbt väldigt mycket information och det är ändå stor risk att man missar något eller uppger felaktiga fakta. Därför tycker jag det är bättre att tala om vad som är oklart så får köparen själv lägga de resurser vederbörande tycker är rimligt på att utreda oklarheterna.

Samma sak gäller t ex bostadens area där det i princip alltid brukar finnas en klausul som uppmanar köparen att själv mäta.

Ju mer du lovar, desto mer kommer att användas emot dig...
Nej man kanske inte som säljare vill ha oklarhet gällande anläggningar som ägs som lös egendom av en själv utanför fastighetens gränser men som man önskar avyttra i samband med fastighetsförsäljningen. Tråkigt som sagt om man sitter kvar med ägandet av nån olovligt uppförd anläggning på kommunens mark efter avslutad affär.
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast ska man vara tydlig med exakt vad som ingår i köpet blir det snabbt väldigt mycket information och det är ändå stor risk att man missar något eller uppger felaktiga fakta. Därför tycker jag det är bättre att tala om vad som är oklart så får köparen själv lägga de resurser vederbörande tycker är rimligt på att utreda oklarheterna.

Samma sak gäller t ex bostadens area där det i princip alltid brukar finnas en klausul som uppmanar köparen att själv mäta.

Ju mer du lovar, desto mer kommer att användas emot dig...
I fråga om fastigheten och dess beskaffenhet så håller jag absolut med dig. Där ska man inte lova nåt.
Men här handlar det väl om löst bös som egentligen per definition inte ingår i köpet av fastigheten. Möjligtvis undantaget staketet då.
 
Slå ner ett par pinnar och spänn ett snöre.
Vi är inte säkra men här TROR vi att gränsen går. Staketet har vi inte byggt, och det har varit så här sedan minst xxxx.

Så får köparen själv avgöra om det är något att undersöka. Har det varit i många år kanske de fortsätter att låtsas som inget och låter det vara.
 
Berätta det för mäklaren som i sin tur får berätta det vidare. Skulle köparen vilja att ni tar bort allt utanför gränsen gör det bara. Förstora inte upp det 👍
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tvista om vad, påvens skägg ? Staketet staket utanför tomtgränsen visar det sig, hur går du vidare som köpare då?
Det blir utanför TS fråga, men jag skulle ställa mig frågan vad jag köpt. Skulle en normalt funtad person förstå att staketet stod utanför tomtgräns, baserat på prospekt, hur det faktiskt ser ut och annan information som givits? Givet det, så skulle jag överväga att processa. Jag skulle börja med nån advokattimme. Det snart klassiska fallet med motorcrossbanan kan möjligen vara en vink.
https://lagen.nu/dom/nja/2007s86
Sen eller egentlige allra först måste man överväga om det är värt att driva en process eller inte.
 
Lägga ned advokat- och processkostnader för ett staket som är värt nån tusenlapp?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lägga ned advokat- och processkostnader för ett staket som är värt nån tusenlapp?
Självklart inte. Men här kan diskuteras ett faktiskt minskat värde på fastigehten som sådan.
 
Claes Sörmland
Det som det snarare lär handla om är att man som köpare inte vill äga ett olovligt staket på kommunens gatufastighet (kanske t o m mark som är detaljplanerad som allmän plats natur eller park). Kan ge besvär och kostnader om kommunen engagerar sig i det.

För oss som som kan och orkar så är det naturligtvis en smal sak att ta bort ett sådant staket. Men för villaägaren med tummen mitt i handen, som kämpar med livspusslet (brist på handlingskraft p g a psykiskt begränsning) eller som har en fysisk begränsning kanske av ålder eller annat krävs ju att någon annan gör det praktiska jobbet. Då blir det snabbt kostnader för att riva staketet om tjocka släkten eller vänner inte ställer upp.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.