Hej och hjälp!
Hur fn ska jag lyckas få på remmen till knivarna? Jag har lossat på ena hjulet men då går inte det att få tillbaka. Det fattas 1 cm och jag vill ju inte ta sönder vare sig remmen eller hjulet! Det måste finnas ett enkel sätt! Tacksam för tips, gräset börjar bli långt!
 
  • Gammal, smutsig gräsklipparmekanism med remmar och kugghjul synlig. Underhåll eller reparation kan behövas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen själv, men ser ut som att det stora hjulet sitter som på något exentriskt, då går det vrida mindre och större avstånd mellan hjulen. Men jag kan se fel.
 
  • Gilla
Cooperace
  • Laddar…
finns inga enkla sätt vad jag vet. Dylika tandade remmar där knivarna går på ett visst sätt är tajta och ska vara tajta annars går remmen sönder. Jag tar loss ett hjul och lägger på remmen, sen får man lägga det någotsånär på rätt plats och bända mot nåt så det sträcks och hjulet halkar dit.
Tänk alltså på att knivarna ska vara förskjutna så de inte går i varann.
 
  • Gilla
Cooperace
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har ingen själv, men ser ut som att det stora hjulet sitter som på något exentriskt, då går det vrida mindre och större avstånd mellan hjulen. Men jag kan se fel.
Jag kollar!
 
S Stefan1972 skrev:
finns inga enkla sätt vad jag vet. Dylika tandade remmar där knivarna går på ett visst sätt är tajta och ska vara tajta annars går remmen sönder. Jag tar loss ett hjul och lägger på remmen, sen får man lägga det någotsånär på rätt plats och bända mot nåt så det sträcks och hjulet halkar dit.
Tänk alltså på att knivarna ska vara förskjutna så de inte går i varann.
Jag har markerat med tejp så knivarna ska ligga rätt!
Jag har ,som du säger, lossat på hjulet och satt på remmen. Det fattas en del för att få tillbaka rullen och jag har inte riktigt vågat bryta så mycket, men det är kanske så man måste göra! Friskt vågat.
Tack!
 
S Stefan1972 skrev:
finns inga enkla sätt vad jag vet. Dylika tandade remmar där knivarna går på ett visst sätt är tajta och ska vara tajta annars går remmen sönder. Jag tar loss ett hjul och lägger på remmen, sen får man lägga det någotsånär på rätt plats och bända mot nåt så det sträcks och hjulet halkar dit.
Tänk alltså på att knivarna ska vara förskjutna så de inte går i varann.
Liten kofot, hammare, våld och jävlaranamma så gick det till slut!
Tack för tips!
 
Som info för övriga
Den svarta plåten är en spännare. Vänster knivhus sitter med 4 skruv i ovalhål. Lossa de 4 skruvarna 1 varv. Knacka den svarta plåten i sidled. Lägg på remmen, kontrollera knivarnas position. Ska stå kl 6-12 samt 3-9.
Knacka plåten så remmen spänns, dra åt skruvarna.

Mvh
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B busgraab skrev:
Som info för övriga
Den svarta plåten är en spännare. Vänster knivhus sitter med 4 skruv i ovalhål. Lossa de 4 skruvarna 1 varv. Knacka den svarta plåten i sidled. Lägg på remmen, kontrollera knivarnas position. Ska stå kl 6-12 samt 3-9.
Knacka plåten så remmen spänns, dra åt skruvarna.

Mvh
Tack, då vet jag till nästa gång om den går sönder!
 
N
B busgraab skrev:
Som info för övriga
Den svarta plåten är en spännare. Vänster knivhus sitter med 4 skruv i ovalhål. Lossa de 4 skruvarna 1 varv. Knacka den svarta plåten i sidled. Lägg på remmen, kontrollera knivarnas position. Ska stå kl 6-12 samt 3-9.
Knacka plåten så remmen spänns, dra åt skruvarna.

Mvh
Exakt så! Brukar vara ett he... att få loss de fyra skruvarna men när det väl lyckats går det smidigt att få på remmen.
 
N Nalleman64 skrev:
Exakt så! Brukar vara ett he... att få loss de fyra skruvarna men när det väl lyckats går det smidigt att få på remmen.
Skruvarna lossas nog lättast genom hålen skivan! Man verkade inte behöva ha nåt mothåll under!
 
  • En skruvmejsel som lossar en skruv på en gul klippaggregatsskiva med synliga drivremmar och gräsrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.