Hey!

Byggde hus förra året och när elektriker skickade in fördigställandeanmälan (tror det heter så) till Vattenfall så anmälde de 16A. Dock så var jag i kontakt med elektrikern och bad de justera anmälan till 20A i samma vända, nu har vi hos Vattenfall 20A enligt avtal men i elskåpet sitter det 16A-porslinsproppar.

Får jag fysiskt själv byta ut dessa porslinsproppar till 20A? Kanske låter självklart men vill helst inte göra något som innebär fara för anläggningen…?
 
  • Skärmdump från mobiltelefon som visar del av Vattenfalls webbsida med information om elanvändning och elhandelsföretag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste väl också byta bottenkontakten(kallas passdel) till de som är för 20A, och använda en passdelsnyckel för att skruva loss 16A passdelarna och skruva i 20A passdelarna. Först då kan porslinproppar 20A skruvas dit.
 
  • Två objekt, övre är en blå säkring, nedre en gul passdelsnyckel. Priset visas, online köpalternativ erbjuds.
Skruva ur en säkring och kolla vilken färg det är på passdelen i botten av hållaren.
 
  • Gilla
stroessel
  • Laddar…
Tommty
Har du problem med att säkringarna går i dagsläget med 16A? Om de inte gör det så spara de där tusenlapparna om året med att ha 16A säkringar (och be vattenfall sänka till 16A abonnemang)

Detta förutsätter dock att det redan sitter 16A passdelar.
 
Tommty Tommty skrev:
Har du problem med att säkringarna går i dagsläget med 16A? Om de inte gör det så spara de där tusenlapparna om året med att ha 16A säkringar (och be vattenfall sänka till 16A abonnemang)

Detta förutsätter dock att det redan sitter 16A passdelar.
Detta uppdagades just för att jag laddade bilen, körde tvättmaskin + diskmaskin och proppen löste ut. Så har inte tänkt på det förrän nu, men just då det hänt en gång så går jag i just de tankarna att spara pengarna och ställa ner lastbalanseraren på 16A.
 
A Arnodt skrev:
Du måste väl också byta bottenkontakten(kallas passdel) till de som är för 20A, och använda en passdelsnyckel för att skruva loss 16A passdelarna och skruva i 20A passdelarna. Först då kan porslinproppar 20A skruvas dit.
Ah, såna ”avancerade” ingrepp vet jag inte om jag är bekväm med 😆
Tack för info! 🙏
 
Tommty
stroessel stroessel skrev:
Detta uppdagades just för att jag laddade bilen, körde tvättmaskin + diskmaskin och proppen löste ut. Så har inte tänkt på det förrän nu, men just då det hänt en gång så går jag i just de tankarna att spara pengarna och ställa ner lastbalanseraren på 16A.
Om händer det bara vid sådan tillfälle, som troligtvis blir att både tvätt och disk startade värmen samtidigt så Skulle jag personligen inte höja till 20A, om du har lastbalanserare så kommer den hjälpa till.

Så sitter det 16A passkontakter i skåpet så är det bara att ta en bild på det och maila till vattenfall att sänka abonnemanget, ingen elektriker behövs. Har du 20A passkontakter så är det bara att skruva i 20A säkringar och i framtiden be en elektriker säkra ner till 16A vid tillfälle. Tar cirka 5 minuter att byta passkontakter.
 
  • Gilla
stroessel
  • Laddar…
stroessel stroessel skrev:
Detta uppdagades just för att jag laddade bilen, körde tvättmaskin + diskmaskin och proppen löste ut.
Om detta löste en 16 A säkring så räcker det inte med att säkra upp till 20 A, du behöver 25 A. Man ska hålla sin (medel)belastning på under säkringens märkström, men säkringen kan inte användas som mätare eftersom de har en felmarginal på 50%.

Jag förmodar att du, som alla andra, aldrig fick några instruktioner installatören av laddstationen för hur ni ska ladda elbilen? Med lagom inställd laddström och lämpliga tider på dygnet så kanske ni kan klara er med 16 A. Men om ni nu redan betalar för 20 A så visst, men vissa nätägare tar 2000:- per år.
 
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om detta löste en 16 A säkring så räcker det inte med att säkra upp till 20 A, du behöver 25 A. Man ska hålla sin (medel)belastning på under säkringens märkström, men säkringen kan inte användas som mätare eftersom de har en felmarginal på 50%.

Jag förmodar att du, som alla andra, aldrig fick några instruktioner installatören av laddstationen för hur ni ska ladda elbilen? Med lagom inställd laddström och lämpliga tider på dygnet så kanske ni kan klara er med 16 A. Men om ni nu redan betalar för 20 A så visst, men vissa nätägare tar 2000:- per år.
Korrekt, elektrikern som var här gav inga instruktioner och kopplade inte ens in lastbalanseraren rätt utan det uppdagades nu i dagarna. Dum som man är så trodde jag allt var klart och att det bara var att ladda och allt skulle sköta sig själv. Fick hjälp av Enegic att koppla kommunikationen i dagarna, de rekommenderade att ställa maxbelastning från laddaren på 10A när vi har en 16A-säkring.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.