B
Vi har klassisk frånluft i vårt hus. Dvs tillluftsdon i blandannat sovrum och sedan frånluft i kök och badrum. Det finns ett undertryck i huset.

Vi har även en liten utbyggnad på ca 15 kvadrat som tidigare ägare använt som förråd. Nu vill vi använda detta som gästrum/lekrum istället. Problemet är dock att denna tillbyggnad saknar ventilation helt. Efter man sovit där så blir det kondens på rutorna och lite unket.

Så jag har funderat på att sätta en mini ftx aggregat, https://soliduct.se/mitsubishi-lossnay-vl-50.htm.

Frågan är hur detta påverkar resten av huset? Kan det bli tryckfall t ex om dörren mellan huset och tillbyggnaden står öppen?

Har också funderat på att bara sätta en vanlig ventil. Men blir kanske också tokigt?


Har också lite funderingar på att sätta riktig FTX i hela huset men blir nog inte förrän om några år tror jag. Då får man väl plugga alla ytterventiler ändå.
 
Redigerat:
En vanlig rejäl friskluftsventil och sedan borra ventilationshål med ventilgaller i nertill i dörren till förrådet borde gå utmärkt. Därefter kanske öka frånluftsfläkten ett steg beroende på hur justerbar den är.
 
B
J Josth skrev:
En vanlig rejäl friskluftsventil och sedan borra ventilationshål med ventilgaller i nertill i dörren till förrådet borde gå utmärkt. Därefter kanske öka frånluftsfläkten ett steg beroende på hur justerbar den är.
Ja, har funderat på det men det finns några problem med detta.

1.Tillbyggnaden är gjord i anslutning till pannrum/tvättstuga där även kanalfläkten sitter. Så detta rummet för en del väsen av sig kan man säga, rädd att en ventil skickar ut ljudet? Rummet kanske eventuellt också blir arbetsrum så föredrar tystnad om det går.När man stänger dörren i dagsläget så blir det tyst som i graven i detta rum. :D Även väggen mot pannrummet är en tjock välisolerad yttervägg.

2. Dörren mellan tillbyggnad och pannrum är en riktigt tjock ytterdörr, ej innerdörr. Synd att förstöra med ventil.

3. Pannrummet/tvättstuga är våtrum? Har våtrumstapet iaf, vill ogärna göra hål i väggen för ventil. Dessutom löper rör uppe vid väggen vid taket för värmepump så blir knepigt att sätta en ventil där nu utan att flytta rören.

För att förtydliga, här är en ritning på det hela:
Förenklad planritning av en byggnad med garage, rum, pannrum, fönster, ytterdörrar och ventilationspunkter.
 
Redigerat:
Hör av dig om det blir aktuellt med en Mitsubishi VL. Jag köpte en till sovrummet som jag aldrig monterade då vi installerade nytt FTX i hela huset istället. Ligger i kartongen fortfarande. 3000kr plus frakt?
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
B
E extcon skrev:
Hör av dig om det blir aktuellt med en Mitsubishi VL. Jag köpte en till sovrummet som jag aldrig monterade då vi installerade nytt FTX i hela huset istället. Ligger i kartongen fortfarande. 3000kr plus frakt?
Med stickpropp eller lös kabel?
 
Måste plocka ur den ur kartongen för att kolla och återkomma
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
B
E extcon skrev:
Måste plocka ur den ur kartongen för att kolla och återkomma
Alright.

Nåväl jag har ju intresserad lyckats bestämma ännu om jag ska skaffa eller ej..
 
B blork skrev:
Med stickpropp eller lös kabel?
Det är stickpropp på. Mitsubishi VL-50-S2-E, model code 5K1916, made in Japan.
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
B
E extcon skrev:
Det är stickpropp på. Mitsubishi VL-50-S2-E, model code 5K1916, made in Japan.
Tack, hör av mig när jag bestämt mig. ☺️
 
B
B blork skrev:
Ja, har funderat på det men det finns några problem med detta.

1.Tillbyggnaden är gjord i anslutning till pannrum/tvättstuga där även kanalfläkten sitter. Så detta rummet för en del väsen av sig kan man säga, rädd att en ventil skickar ut ljudet? Rummet kanske eventuellt också blir arbetsrum så föredrar tystnad om det går.När man stänger dörren i dagsläget så blir det tyst som i graven i detta rum. :D Även väggen mot pannrummet är en tjock välisolerad yttervägg.

2. Dörren mellan tillbyggnad och pannrum är en riktigt tjock ytterdörr, ej innerdörr. Synd att förstöra med ventil.

3. Pannrummet/tvättstuga är våtrum? Har våtrumstapet iaf, vill ogärna göra hål i väggen för ventil. Dessutom löper rör uppe vid väggen vid taket för värmepump så blir knepigt att sätta en ventil där nu utan att flytta rören.

För att förtydliga, här är en ritning på det hela:
[bild]

Ingen som har fler tankar om lämplig lösning här? 🤔
 
Kan du ställa fönstret marginellt på glänt?
Alt skulle du kunna ta bort tätningslisten nertill.

Tanken med detta är att försöka få en uppfattning om hur en vanlig ventil i väggen påverkar klimatet.

Annars ta upp hål och sätt en ventil direkt. Om lösningen inte är tillfredsställande så kanske den föreslagna miniventilationen bättrar på funktionen.

Med tanke på att det är ett tyst rum så kan det vara bra att vara medveten om att all form av elektrisk/mekanisk ventilation "bullrar".

Kruxet är att ventilationen behöver fungera både med stängd och öppen dörr. Ibland kan en ventil i väggen räcka, ibland behövs två, en upptill och en nedtill.

Så, det finns några olika alt. Alla med lite olika för- och nackdelar. Man måste välja.
 
B
Oldboy Oldboy skrev:
Kan du ställa fönstret marginellt på glänt?
Alt skulle du kunna ta bort tätningslisten nertill.

Tanken med detta är att försöka få en uppfattning om hur en vanlig ventil i väggen påverkar klimatet.

Annars ta upp hål och sätt en ventil direkt. Om lösningen inte är tillfredsställande så kanske den föreslagna miniventilationen bättrar på funktionen.

Med tanke på att det är ett tyst rum så kan det vara bra att vara medveten om att all form av elektrisk/mekanisk ventilation "bullrar".

Kruxet är att ventilationen behöver fungera både med stängd och öppen dörr. Ibland kan en ventil i väggen räcka, ibland behövs två, en upptill och en nedtill.

Så, det finns några olika alt. Alla med lite olika för- och nackdelar. Man måste välja.
Jag har inte inrett kontoret ännu då lite listarbete etc återstår. Men ja det skulle väl gå att köra på glänt ett tag och testa på så vis. Men känns som att rätt mycket värme kan komma att sippra ut vintertid? 🤔

Absolut har mekanisk ventilationen en ljudfaktor. Men jag tror inte den skulle låta mycket i jämförelse när jobbdatorn varvar upp. De hävdar iaf att dess 15 decibel ska funka för sovrum. Och man kan faktiskt köra den lägre med en varvtalsregulator också.

Ja det knepiga är ju definitivt resten av huset, om dörren är öppen eller ej. Som sagt blir det knepigt med att sätta ventil mellan tvättstuga och hallen. Isåfall får jag sätta den nere vid golvet, vänster om dörren.Typ såhär:
Grundritning visar ventilationssystem i en byggnad med fönster, ytterdörrar, och frånluftsdon.


Man Kan ju också tänka sig att ytterdörren i hallen inte är helt lufttät.
 
Redigerat:
B blork skrev:
Men känns som att rätt mycket värme kan komma att sippra ut vintertid?
Jo, absolut om man tänker som man normalt har ett fönster, men jag tänkte då på glänt ungefär lika mkt som om en av de 4 tätlisterna runt fönstret togs bort. :)

Oavsett, så är lite trial and terror över en viss tid inte fel. Det här med ventilation i befintliga/äldre hus är inte helt självklart då teori och praktik ofta inte helt stämmer överens. Detta pga att nya hus är byggda lufttäta som gummistövlar, medans äldre hus inte är det, och om de har reparerats eller byggts till eller bara tidens tand påverkat i princip allt så har de inte blivit tätare. Det gör att man behöver testa "på riktigt", (dvs empiriska experiment), för att veta hur olika saker fungerar i just det specifika huset. (Varje hus/hushåll är unikt och går inte att jämföra med grannens, även om det är ett grupphusområde.)

Tanken med fönstret är att provsova i rummet med fönstret eller en list som skapar lite ventilation och jämföra med tidigare då det gav instängd luft och kondens. Då märker man om en liten ventilation hjälper eller inte. Hjälper det så behövs inget annat än det. Hjälper det inte (tillräckligt) så kanske dörrar/lister som öppnas/tas bort gör så att den passiva lilla ventilationen fungerar tillräckligt bra. Om inga passiva ventilationsåtgärder räcker till, då först är det aktuellt att titta på aktiv ventilation.
 
Jag brukar avråda från dessa mini-ftx som växlar luftflödet, men i ditt fall så kanske det skulle vara en bra lösning.
Man måste vara medveten om att de skapar växelvis övertryck/undertryck och vad det innebär för konstruktionen i övrigt.
Ofta går de att köra i par så man slipper det, men kanske man ändå bygger in sig i en hörna med en sådan lösning.
Bäst är att ha ventilation som alltid strömmar åt samma håll anser jag, men kanske jag ändrar mig någon dag ;-)
 
B
Oldboy Oldboy skrev:
Jo, absolut om man tänker som man normalt har ett fönster, men jag tänkte då på glänt ungefär lika mkt som om en av de 4 tätlisterna runt fönstret togs bort. :)

Oavsett, så är lite trial and terror över en viss tid inte fel. Det här med ventilation i befintliga/äldre hus är inte helt självklart då teori och praktik ofta inte helt stämmer överens. Detta pga att nya hus är byggda lufttäta som gummistövlar, medans äldre hus inte är det, och om de har reparerats eller byggts till eller bara tidens tand påverkat i princip allt så har de inte blivit tätare. Det gör att man behöver testa "på riktigt", (dvs empiriska experiment), för att veta hur olika saker fungerar i just det specifika huset. (Varje hus/hushåll är unikt och går inte att jämföra med grannens, även om det är ett grupphusområde.)

Tanken med fönstret är att provsova i rummet med fönstret eller en list som skapar lite ventilation och jämföra med tidigare då det gav instängd luft och kondens. Då märker man om en liten ventilation hjälper eller inte. Hjälper det så behövs inget annat än det. Hjälper det inte (tillräckligt) så kanske dörrar/lister som öppnas/tas bort gör så att den passiva lilla ventilationen fungerar tillräckligt bra. Om inga passiva ventilationsåtgärder räcker till, då först är det aktuellt att titta på aktiv ventilation.
Ja det är nog bäst att testa detta först bara. Sätter jag en ventil så kan jag ju också anpassa monteringen så att jag eventuellt kan sätta en vl 50 istället om det behövs. 👍 Huset är bara 18 år gammal och bör ju vara ganska tätt på pappret, hade ju frånluftspump från början. Dock är ju denna tillbyggnad inte riktigt samma standard. Den har eldadiatorer och tunnare ytterväggar. Jag har också tänkt på en grej nu när du nämner lister. Jag skulle ju även kunna ta bort en eller flera tätningslister på dörren mellan tvättstuga och hall.
S sblixten skrev:
Jag brukar avråda från dessa mini-ftx som växlar luftflödet, men i ditt fall så kanske det skulle vara en bra lösning.
Man måste vara medveten om att de skapar växelvis övertryck/undertryck och vad det innebär för konstruktionen i övrigt.
Ofta går de att köra i par så man slipper det, men kanske man ändå bygger in sig i en hörna med en sådan lösning.
Bäst är att ha ventilation som alltid strömmar åt samma håll anser jag, men kanske jag ändrar mig någon dag ;-)
Vad jag tolkade reklamen för Mitsubishi aggregatet så ska den varken ge över eller undertryck. Den växlar inte varannan minut utan kör hela tiden. Den ska inte påverka befintlig ventilation. Enligt reklamen då. 😂 Så länge dörren är stängd lär det nog inte påverka nämnvärt. Men knepigare att veta när det är öppet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.