Har haft GBG Nautic köksblandare under ca 6 mån. Nu har den blivit trög och gnisslar. Undrar om någon annan haft problem med denna blandare. Har aldrig någonsin vart med om att en kran strular på detta sätt.

:blushing:
Erber
 
välkommen till gustavsbergs värld.. ring och gnäll hade jag gjort
 
Den ska definitivt inte gnissla redan efter ett halvår. Vissa keramiska paket kan vara känsliga för smuts. Det räcker med ett sandkorn mellan keramiken så är det kaputt med lyd rådet att klaga där du köpte kranen.
Annars ring GBG Tel: 08-570 391 00.
 
Krilleman
GBG gör bara en sak bra - klämringskopplingar!
 
GBG Gör många bra saker, men dom blir färre med åren, deras blandare håller god kvalitet och görs i samma fabrik som kopplingarna ;)
 
Cheever skrev:
GBG Gör många bra saker, men dom blir färre med åren, deras blandare håller god kvalitet och görs i samma fabrik som kopplingarna ;)
De gjorde många bra saker. Tyvärr så har kvalitetsnivån sjunkit rejält på både blandare och wc-stolar. Har haft många garantiärenden på sistone. Synd att ett väl renommerat företag som GBG börjar slarva med kvaliteten.
 
Krilleman
Blandarna görs i samma fabrik som klämringskopplingarna men det är det två helt olika världsdelar mellan dom i kvalite!
 
Martin_B
Har deras Nautic blandare och jag kan bara säga att deras s.k. "servicepaket" i de senare tillverkade produkterna är rena skämtet. Det blir trögt hela tiden! Orkar snart inte med detta. Jag har nog bytt den sådär 5 gånger på mindre än ett år. Efter ca. 1-2 månader blir den trög och man kan inte göra något åt att fixa den mer än att byta. Har samtidigt äldre kranar ur samma serie (Nautic), som är många år äldre, och de fungerar fortfarande utmärkt!

Kommer aldrig mer att köpa Gustavsbergs blandare. De gjorde bra grejer förr, men nu verkar ju kvalitén vara UNDER Kina nivå! Billiga 300-kronorsblandare håller ju 10 gånger längre och mer därtill! Tror helt enkelt de bytte tillverkare av keramikplattorna eller hela "servicepaketet" och att kvalitén därför numera är under all kritik. Den är under botten, av den nedersta botten.
 
Mikael_L
Åhh shit.
Jag har som har köpt två Nautic-blandare till köket ... :(

Dom krånglar inte än i alla fall. Men inte ens ett år gamla än.
 
Martin_B
Mikael_L skrev:
Åhh shit.
Jag har som har köpt två Nautic-blandare till köket ... :(

Dom krånglar inte än i alla fall. Men inte ens ett år gamla än.
Tiden får ju utvisa, men jag har svårt att tro att jag har såpass otur att jag får alla dessa dåliga exemplar, speciellt när jag även hört av andra att de har haft problem med just tröga Nautic blandare (de nyare exemplaren), så det måste nästan vara någon kvalitétsbrist känns det som? Gustavsberg vill aldrig svara på om de har bytt tillverkare eller ändrat något i produktionen. Det är alltid lika tyst i luren när man frågar, eller så byter de bara ämne snabbt :D

Om du har tur så har du fått tag på kranar med lite äldre tillverkningsdatum, kanske något som har legat längre tid på hyllan, och då kanske det klarar sig? Som sagt, mina andra Nautic kranar, som är betydlig äldre, fungerar helt felfritt än, aldrig några problem med de. De går mjukt som om de badade i olja. Fast det hjälper ju föga om GBG har bytt tillverkare för de senare blandarna.

Eller så är det bara så att jag råkar ha fått alla dåliga exemplar, men då måste jag ju nästan vara totalt komplett fullständigt otursföröljd :D
 
Uppföljning här... Min köksbladare har också börjat bli trög. Köpte en Nautic just för att vi har en gammal tvättställsblandare sedan 15 år som fortfarande fungerar som ny efter daglig användning.
Köksblandaren är nu kanske 3 år och just igår blev den trög. Idag är det bättre konstigt nog, men fortfarande ngt trög.
Någon som kommit fram till vad anledningen till detta egentligen är?
Kan man smörja något?
Tror vi har hyffsat bra vatten, varken andra (biligare) blandare eller WC (Gustavsberg + IFÖ) har krånglat på typ 20 år trots att första 10 var utan bra järnfilter (eget vatten)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.