Hej! Denna verkar ju funka fint: https://drive.google.com/file/d/1FEe5HNL_KIPsiIhv41ZkQi7yaPHibA6M/view?usp=drivesdk

Hur skulle ni styra den? Min idé vore kabel från skorsten ner till shelly uttag och sen kan jag styra med wifi och schema och ev sätta några trådlösa knappar som pratar med shelly i varje våtrum?

Men om jag vill automatisera mer - hur skulle jag gå till väga då? Typ en fuktavläsare i varje badrum med dusch som pratar med shellyn och sätter igång vid något fuktvärde?

Hur ofta behöver sådana här gå?
 
Det rekommenderas ett konstant mekaniskt flöde från våtrum och tvättstuga samt väggventiler i sovrummen och v-rum. Ev kan du programmera fläkten att öka i varv pga högre luftfuktighet
 
Ok. Kan jag styra hur ”snabbt” denna fläkt går? Vad behöver jag då? Den har en vanlig elsladd ut sig.
 
Den är till för nya EC-fläktar med 0-10 V i styrkabel. Du har en AC-fläkt som kan styras med en fläkttransformator eller tyristorreglering eller bara relä/kontaktor för av/på. Har inte sett någon skorstensfläkt med EC-motor. Förmodligen skulle inte elektroniken i motorn överleva särskilt länge alls uppe på en skorsten.
 
Kan du skicka länk på någon produkt du föreslår? Tack på förhand!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
Då tänker jag en vanlig fläkttransformator med en Shellykoppling för av/på blir bra! Jag kollar med elektrikern vilken Shelly
 
Ok. Ett alternativ om man vill att fläkten alltid ska gå på men lågvarv men sedan växla upp till max via styrning är att också använda ett växlande arbetsströmsrelä så strömmen går antingen via fläkttransformatorn eller direkt till skorstensfläkten. https://www.elbutik.se/product.html/hager-rela-16a-1no1nc-230verc2181 Arbetsströmsreläet kan sedan styras med någon Shelly-produkt eller likande. Har inte sett någon Shelly eller motsvarande som har ett växlande relä utan enbart ett enkelt på/av-relä. Det måste även alltid finnas en vanlig säkerhetsbrytare innan alltihopa som bryter strömmen.
 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
Tack för snabbt svar.

Shelly har en dimmer för lampor. Shelly dimmer 2. Kan det även fungera som växlande relä?
 
Nej dimmer är till för att reglera ljusstyrkan i lampor och är absolut inget växlande relä. Den har bara en kanal och även om den hade två kanaler skulle det vara mycket riskabelt då man av misstag skulle kunna aktivera båda kanalerna samtidigt:

Infälld dimmer, 1 kanal, kompakt, WiFi, Shelly Dimmer 2​

 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.