electroluxaren skrev:
Jag tyckte att 3h45m på electrolux /husqvarna var mycket innan men nu är den tiden slagen med råge.
Du kan ju nästan alltid göra aktiva val dvs. ta ett annat program, generellt är alla andra program än standard betydligt kortare
Det lutar åt en Bosch SMU88TW06S för lite drygt 10k. Den kör i 3h15m enligt databladet, jag hoppas det är worst case.

/Höghus
 
A
Höghus Höghus skrev:
Det lutar åt en Bosch SMU88TW06S för lite drygt 10k. Den kör i 3h15m enligt databladet, jag hoppas det är worst case.

/Höghus
det var en ny bosch som tog 5h30m dock en billigare variant
 
Jag kan såhär efter ett tag konstatera att porslinet inte spricker med kallvattenkoppling.
Det blev en Ikea Diskad, och möjligen fungerar metallinredningen som en kylfläns. Den kanske värmer det kalla vattnet något och minskar temperaturchocken.
Det kan ju också varit fel på min gamla bänkdisk med plastinredning så att den diskat med onödigt hög temperatur.

/Höghus
 
Nu är det kanske lite sent att svara på ursprungsinlägget, men det verkar konstigt att porslinet skulle spricka på grund av kallvattnet? De flesta har väl runt 7-15 grader på kallvattnet, oftast i den lägre regionen om man spolat ett tag, så att det skulle göra någon nämnvärd skillnad för att ni ligger i den nedre delen av spannet låter inte sannolikt. I princip alla diskmaskiner är ju kopplade på kallvattnet så hade det varit ett stort problem borde man ha hört talas om det.
Om det inte var porslinet det var fel på så verkar det som att den gamla diskmaskinen diskade med ovanligt varmt vatten.
 
useless useless skrev:
Nu är det kanske lite sent att svara på ursprungsinlägget, men det verkar konstigt att porslinet skulle spricka på grund av kallvattnet? De flesta har väl runt 7-15 grader på kallvattnet, oftast i den lägre regionen om man spolat ett tag, så att det skulle göra någon nämnvärd skillnad för att ni ligger i den nedre delen av spannet låter inte sannolikt. I princip alla diskmaskiner är ju kopplade på kallvattnet så hade det varit ett stort problem borde man ha hört talas om det.
Om det inte var porslinet det var fel på så verkar det som att den gamla diskmaskinen diskade med ovanligt varmt vatten.
Vattnet går genom en krypgrund mellan tank och kök så det kan nog vara betydligt kallare än +7 på vintern.
Det var definitivt kallt vatten som knäckte en del porslin. Efter att jag kopplat om till varmvatten upphörde det.
Men den gamla maskinen kan absolut ha haft fel på termostaten.

/Höghus
 
A
useless useless skrev:
Nu är det kanske lite sent att svara på ursprungsinlägget, men det verkar konstigt att porslinet skulle spricka på grund av kallvattnet? De flesta har väl runt 7-15 grader på kallvattnet, oftast i den lägre regionen om man spolat ett tag, så att det skulle göra någon nämnvärd skillnad för att ni ligger i den nedre delen av spannet låter inte sannolikt. I princip alla diskmaskiner är ju kopplade på kallvattnet så hade det varit ett stort problem borde man ha hört talas om det.
Om det inte var porslinet det var fel på så verkar det som att den gamla diskmaskinen diskade med ovanligt varmt vatten.
Dessutom har ju bosch förvärmning av vattnet
 
Så svaret på min ursprungliga fråga är alltså ”Ja”? 😀

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.